Blogin arkisto

Aloittavan yrittäjän artikkelisarja: osa 5 - Myyntityö

Share |

Torstai 4.4.2013 - Reino Meriläinen, Antti Korpela, Ilkka Happonen


Rasmus Nyberg toimii myyntivalmentajana markkinointiviestintäyhtiö Zeelandissa. Hän ohjeistaa yrittäjiä keskittymään aluksi ennenkaikkea myyntiin.

Rasmus järjestää myynnin valmennuksia myynnin esimiehille sekä myyjille itselleen sekä järjestää myös koulutuskokonaisuuksia markkinointiin. Rasmuksen kanssa keskustelimme myyntityön tekemisestä ja ajatuksena on jakaa aloittaville yrittäjille vinkkejä myyntityön tekemiseen. Päällimmäiset vinkit Rasmukselta myyntityöhön kuuluvat seuraavasti:

  • Kannattaa satsata myyntiin ennemmin kuin kaikkeen muuhun. Käytä 70 % ajastasi myyntiin ja markkinointiin. Harva siihen pystyy, mutta tavoitteleminen kertoo kuinka tärkeää se on.
  • Myy mielummin keskeneräistä, äläkä täysin valmista
  • Myydessäsi laita omat tarpeesi sivuun ja keskity siihen, mitä asiakkaasi tarvitsee.

Moni yrittäjä kokee myyntityön tekemisen vieraaksi ja jopa epämieluisaksi. Rasmuksen mielestä tähän auttaa asennoituminen siten, että myyjän tehtävänä ei ole tyrkyttää asiakkaalle jotain, mitä hän ei tarvitse, vaan olla avuksi asiakkaan tilanteen parantamisessa. Keskeistä on myös asennoitua, että ei haittaa vaikkei kaikki asiakkaat osta. Suurin osa myynnin tekemisen negatiivisuudesta tarttuu kokemuksista tyrkyttävästä myynnistä. Se on epämieluisaa sekä asiakkaalle, että myös myyjälle. Keskittymällä asiakkaan tarpeisiin ja olemalla utelias asiakkaan tilanteesta ja aito halu olla avuksi tilanteen parantamisessa johtaa monesti kaupankäyntiin. 

Lopuksi Rasmus kertoi mielenkiintoisen tarinan vastikään yrittäjäksi siirtyneen viestintäkonsultin havainnosta, että se millaista myyntiä hän on tähänkin mennessä tehnyt on jo ollut hyvää myyntityötä. Hän vain oli ymmärtänyt, että myyntityön tulisi olla “tyrkyttävämpää”. Suurimman osan ihmisistä luontainen tapa kanssakäymiselle on jo hyvää myyntityötä. Jos siihen voidaan lisätä uteliaisuus ja mielenkiinto toisen tilannetta kohtaan siitä tulee todella hyvää myyntityötä. Puhumattakaan jos sen voi vielä sitoa siihen, mitä itsellä on tarjota. Helppa, eikö totta?

Arkhimedes yhteyshenkilöt ja yrittäjän ystävät
Reino Meriläinen
Antti Korpela
Ilkka Happonen

www.liiketoimintasovellus.fi

Avainsanat: aloittava yrittäjä, yritys, yritystoiminta, yritysidea, myynti


Kommentit

4.4.2013 9.08  Pasi

Kiitos. Hyviä vinkkejä kaverilta, joka tietää mistä puhuu. Miksi myyminen ei olisi hauskaa?

4.4.2013 12.13  Jari Kupiainen

Hyvinkin totta. Media-alan yrittäjänä työpäivät eivät koskaan ole tarpeeksi pitkiä, jos haluaisi tehdä kaiken välttämättömän. Myyntityö on kuitenkin kaiken perusta toimivalle kaupalliselle medialle. Annammekin hyvällä proviosiolla töitä hyvälle myyjälle. Hyviä ajatuksia kirjoituksessanne.

4.4.2013 16.21  Ykkösasia

Kaikki paitsi myynti on turhaa, eli jos myyntiä ei tule-kaput.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini