Blogin arkisto

Huolehdi verkostostasi

Share |

Torstai 11.9.2014 - Pasi Rahikka


pasirahikka.jpgHarvey Mackayn mukaan se, että tiedät jotain asiakkaastasi on vähintäänkin yhtä tärkeätä, kuin se, että tiedät kaiken tuotteestasi. Todisteena tälle ajatukselle hän on kasvattanut oman postitusfirmansa yli 100 miljoonan dollarin jättiläiseksi.

Tässä on kolme hänen kaikkein salaisinta salaisuutta. Ota, opi ja käytä hyödyksesi.

Tunne asiakkaasi

"Kun tiedät jotain heidän henkilökohtaisista kiinnostuksistaan, tai luonteestaan, sinulla on aina jotain jonka ympärille voit rakentaa kontaktointiasi ja puhua muutakin, kuin pelkkää bisnestä."

Asiakassuhteiden kehittäminen vaatii kuuntelemista, huomioimista ja näiden asioiden muistamista jälkikäteen. Tämä on ainoa tapa, joilla suhteet muuttuvat syvemmiksi ja aidommiksi.

Kun keskustelet kontaktiesi kanssa, ole tarkaavainen, kiinnitä huomiota kirjoita ylös sekä henkilökohtaista että liiketoimintainfoa, jolla on asiakkaallesi merkitystä — sinun ja ratkaisusi mahdollisuudet juuri moninkertaistuivat.

p@xismaan:
Älä oksenna kaikkea kerralla! Kun seuraavan kerran tapaat joko uuden tai vanhan asiakkaan, kerro hänelle ihan vähän itsestäsi, perheestäsi tai harrastuksistasi. Kun itse näytät esimerkkiä asiakkaasi vastaa sinun kysymykseesi helpommin. Kerro mistä asiasta viimeksi innostuit.
Älä pelkää!

Tunnista se mitä asiakkaasi oikeasti haluaa 

"Se voi tietysti olla sinun tuotteesi, jota hän haluaa, mutta se voi olla jotain muutakin — aikaa, arvostusta ja aitoa halua auttaa ja palvella — sellaisia juttuja, jotka ovat meille kaikille ihmisinä luonnollisia ja tärkeitä."

Miten sitten saat asiakkaasi tuntemaan itsensä tärkeiksi ja palvelluiksi? Kohdemarkkinointi voi auttaa sinua löytämään oman kohdeyleisösi ja tekemään sellaisen markkinointisuunnitelman, joka on kuin juuri heitä varten tehty. Tärkein kysymys, jonka voit kysyä itseltäsi on: Mitä asiakkaani haluavat?

Nykyvälineillä ja -verkostoilla vaihtoehdot asiakkaiden saavuttamiseen ovat paremmat, kuin koskaan aiemmin ihmishistoriassa — ja sen toimittamiseen mitä asiakkaasi oikeasti haluavat. Muista, että varsinainen työ alkaa siitä mistä markkinointisuunnitelma lähtee lentoon. Arvosta ja tunnusta ne asiakkaat, jotka haluavat liittyä mukaasi, sillä asiakasuskollisuus yhdistettynä heidän kykyynsä toimia sanansaattajina on kaikkein tärkein elementti yrityksesi tiellä kohti menestystä.

p@xismaan:
Tämä ei löydy tavarasta tai tuotteestasi! Kun joku seuraavan kerran ostaa sinulta, anna hänelle jotain täysin yllätyksellistä. Herätä tunteita. Anna kukkanen, ilman, että odotat mitään. Hymyile, avaa ovi, sano kiitos, ole kohtelias. Kokeile rohkeasti!

Ole mukava 

"Ihmiset tekevät ostopäätökset, aina. Ihmiset ostavat toisilta ihmisiltä. Ihmiset ostavat sellaisilta ihmisiltä, joista he pitävät ja joiden kanssa heidän kemiikkansa toimii — ihmisiltä, jotka ovat aitoja, miellyttäviä, ystävällisiä, luotettavia, ja joiden kanssa on helppo keskustella."

Omaperäisyys ja karisma — vai etkö ole vielä löytänyt näitä? Olet myyjänä matkalla alaspäin. Jos haluat saada kauppaa, sinun on oltava omaperäinen. Kukaan ei oikeasti tykkää Matti ja Maija Meikäläisistä, erityisesti asiakkaasi eivät pidä heistä — hymy ja asenne (myyntitaitoon yhdistettynä) yksinkertaisuudessaan vetävät sekä ihmisiä että liiketoimintaa puoleensa.

p@xismaan:
Tämä ei löydy puvuista tai puuterista! Kokeile seuraavan kerran  jutella asiakkaalle, niinkuin juttelisit hyvän ystäväsi kanssa. Kun sinä puhut. Puhu ihan mistä vain hyvästä. Kun hän puhuu. Kuuntele. Ja osoita, että kuuntelit. Ole oma itsesi!

Pasi Rahikka

Alkuperäinen kirjoitus

Pasi Rahikka on perheellinen surffausta rakastava ratkaisu- ja palvelumyynnin ekspertti Lohjalta. Hän on menestynyt urallaan lukuisissa eri myynnin ja myynnin kehityksen tehtävissä. Pasi on saanut kiitosta aurinkoisena ja energisen innostavana asiansa osaavana ammattilaisena, jolla on käytännön kokemusta ja menestystä useilta eri toimialoilta sekä kuluttaja- ja yritysmyynnistä että myös yrittäjänä. 

Hänen positiivinen ja ennakkoluuloton asenteensa ongelmien ratkaisuun yhdistettynä käytännön osaamiseen ja tekemiseen ovat keskeisiä elementtejä, joiden avulla hän voi auttaa yrityksiä myymään enemmän. Pasi osaa myös sosiaalisen liiketoimintamedian valjastamisen myyntiä aikaansaavaksi työkaluksi. Pasin värikäs blogi toimii monille inspiraation ja käytännön työkalujen lähteenä.

Avainsanat: Pasi Rahikka, asiakas, asiakaspalvelu, myynti, myyntityö


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini