Blogin arkisto

Hiukan itsensä johtamisesta - Yksinkertaisia tapoja kannattaa noudattaa

Share |

Tiistai 21.4.2015 - Kari Vahtolammi


karivahtolammi.jpgSilloin tällöin tulee pohtineeksi kuinka asiat saisi rullamaan paremmin. Ja yksi tapa on luoda rutiineita, joiden avulla saa asiat menemään eteenpäin. On muutamia yksinkertaisia asioita, joilla saa oman päivänsä tehokkaammaksi ja ajattelin nyt listata muutamia niistä tähän bloggaukseen.

Hyvä työpäivä lähtee jo edellisestä illasta liikkeelle. En tarkoita tällä kertaa hyviä yöunia vaan valmistautumista seuraavaan päivään. Useinmiten työasiat jäävät vaivaamaan ja niitä pohtii pitkin iltaa. Ja yksinkertainen tapa päästä asioista eroon on suunnitelma eli mikäli asiat kirjaa ylös, niin ne poistuvat kuormittamasta muistia. Eli yksinkertaisesti:

  • Käy läpi seuraavan päivän ohjelma
  • Laadi kirjallinen suunnitelma
  • Rytmitä päivä töiden ja menojen mukaan

Aamulla töihin päästessä kannattaa käydä läpi päivän työlista ajatuksella. Eli keskitytään siihen mitä tehdään. Ja yksinkertaisia sääntöjä kannattaa noudattaa:

  • Aloitetaan vaikeista töistä eli hankalat tehtävät ensiksi
  • Sitten pienemmät tehtävät
  • Ja tehtävät tehdään tehokkaasti pois. (Tutustu esim. Pomodoro- tekniikkaan)

Tehokkuutta ei ole se, että unohtaa huolehtia itsestään eli kannattaa muistaa kunnollinen ruokailu. Eli syödään paras vaihtoehto olisi syödä kevyesti kasvispainotteista ja vähärasvaista ruokaa. Ja kannattaa muistaa, että ruokailun jälkeen työteho laskee eli sinne sopii kevyet vähän ajattelua vaativat tehtävät.

Yksi hyvä tapa parantaa omaa vireyttä on loppujen lopuksi helppo eli kannataa käydä ulkona kävelemässä. Joskus jopa voi pitää kävelykokouksen eli siirtyä tunkkaisesta kokoushuoneesta ulos raittiiseen ilmaan. Kävelylenkki ja tauot ovat ne voima, joilla työpäivä hoidetaan kunnialla läpi. Eli kannattaa pitää tauko vähintäin 2-4 tunnin välein, sillä kukaan ei ole tehokas kahdeksaa tuntia yhteen menoon. Yksinkertaisia tapoja minitaukojen pitämiseen on pieni nouseminen työpöydän takaa tai viestin vieminen työkaverille mailin lähettämisen sijaan.

Muitakin tehokkaita tapoja työpäivän tehostamiseen on. Yksi tärkeä asia on muistikuorman pienentäminen sekä projektista toiseen hyppäämisen välttäminen eli työt kannataa tehdä kerralla loppuun. Ja siinä auttaa priorisointi ja pilkkominen. Eli tee yksi asia kerrallaan:

  • Älä tee montaa asiaa kerralla
  • Pilko työsi osiin
  • Järjestä tärkeysjärjestykseen
  • Ota yksi ainoa työvaihe kerralla työn alle ja tee se loppuun asti
  • Siirry vasta sitten seuraavaan tehtävään

Samalla kun opettelet pilkkomaan ja tekemään vaihe kerrallaan töitä, niin kannattaa opetella myös se toinen tärkeä asia eli kuinka sanotaan ei. Eli jälleen kerran pilko työt hallittaviin osiin ja opettele kieltäytymään jos et kerkiä tekemään töitä. Ja jos tulee kiire, niin jätä jotain vähemmän tärkeää tekemättä. Aikatauluista ja lupauksista on kuitenkin hyvä pitää kiinni.

Yksi hyvä tapa töiden saamiseksi valmiiksi on juuri tuo yhden työn tekeminen kerrallaan eli jos suinkin mahdollista, niin tee tehtävä loppuun asti yhdellä kerralla. Ja työn valmistumisen jälkeen muista aina siivota jälkesi eli asiat, dokumentit ja muut siistitään oikeaan paikkaan. Uusi tehtävä on aina mukava aloittaa puhtaalta työpöydältä.

Töiden järjestämistä helpottaa aina tuo muistikuorman pienentäminen eli kirjaamalla ylös mitä on sovittu, missä on tavattu ja tulevaisuudessa tapahtuvat asiat, saadaan tiedot siirrettyä muistista kirjoihin ja kansioihin. Eli kalenteri ja päiväkirja ovat hyviä työkaluja. Kalenterin avulla on helppo pitää yllä sitä, että mitä, missä ja kenen kanssa on tapaamisia. Eli allakkaan tehdään riittävän selvät merkinnät siitä, että mikä on tapaamisen tarkoitus ja keitä sinne osallistuu.

Mutta lisäksi kannattaa opetella päiväkirjan pitäminen. Päiväkirjan avulla pystyy nopeasti tarkistamaan tapahtumat ja samalla asioiden kirjoittaminen tehostaa asioiden muistamista. Ja muisteleminen vie asioita eteenpäin. Hyvä tapa on pitää jokaista työkokonaisuutta varten omaa päiväkirjaa tai jakaa yksi päiväkirja useampaan eri osioon. Eli päiväkirjaan kirjoitetaan mitä on sovittu ja miten asiat etenevät. Eli sen avulla on helppo tarkistaa asioiden eteneminen sekä myös se, että mitä on sovittu.

Päiväkirjan avulla vanhoja ongelmia tutkimalla voi etsiä vaihtoehtoisia tapoja toimia. Eli tutkimalla asioita jälkikäteen ja pohtimalla sitä mikä onnistui ja mikä ei, saattaa oppia uusia toimintatapoja. Tätä kautta oppii arvioimaan sitä, että ovatko toimintatavat toimivia vai pitääkö niitä kehittää. Eli vaikeatkin tehtävät saattavat saada hyviä ratkaisuja.

Yksi hyvä tapa on muistaa, että tehtäviä voi aina muotoilla uudelleen. Eli jotta voisit kiittää itseäsi onnistuneesta suorituksesta, niin ensin se suoritus pitää tehdä ja yksinkertainen tapa on muuttaa ongelma haasteeksi. Eli muutetaan katsantokantaa.

Tuossa on lyhyesti tapoja, joilla omaa työpäiväänsä voi tehostaa. Ja yksi tärkeistä työnteon tehostamiseen liittyvistä asioista on se, että ei pyri haukkaamaan kerralla liian suurta palaa. Suosittelen miettimään päiväkirjan pitämistä sekä töiden palastelemista ymmärrettäviksi kokonaisuuksiksi.

Tälläistä tänään, Kari…

P.S. Ikinä ei saa unohtaa liikunnan merkitystä. Sillä pidetään aivot terveinä.

Kari Vahtolammi
Kirjoittaja on hiukan yli viisikymppinen yrittämisestä, opiskelusta (TTY) ja psykologiasta kiinnostunut it-alan ammattilainen.

www.karivahtolammi.com

Avainsanat: Kari Vahtolammi, johtaminen, johtajuus, itsensä johtaminen, rutiini, tehokkuus


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini