Blogin arkisto

Työelämän perustaito - Vuorovaikutus

Share |

Tiistai 23.6.2015 - Kari Vahtolammi


karivahtolammi.jpgYksi työelämän perustaidoista on vuorovaikutustaito. Vaikka yleensä kuvitellaan, että vuorovaikutustaidot ovat luontaisia ja perittyjä, niin ne ovat kuitenkin opittuja taitoja. Eli niitä voi kehittää ja opetella. Ja kannataa muistaa se, etteivät ne ole sidottuja sukupuoleen vaan että kumpikin sukupuoli voi oppia niitä.

Työyhteisössä menestys perustuu yksinkertaiseen asiaan eli vuorovaikutussuhteiden laatuun. Eli hyvällä vuorovaikutuksella yhteisen ajattelun laatu kasvaa ja samalla piilotiedon hyödyntämisen kautta myöskin päätösten laatu kasvaa. Ja sehän näkyy suoraan toiminnan laadun kasvamisena.

Silloin kun itse olen aloittanut työelämän eli 1970- luvun loppupuolella, niin asiantuntijana pystyi olemaan henkilö, joka pystyi yksin hallitsemaan suuriakin asiakokonaisuuksia ja kyseistä asiantuntijaa uskottiin. Tämä ajatus on vain jäänyt liian monelle ikäiselleni päähän, eli yksittäisten asiantuntijoiden voimaan luottaminen. Kuitenkin yksi suurinpia muutoksia ollut yksintekemisestä siirtyminen työryhmiin ja tiimeihin. Ja tätä kautta on tullut tärkeäksi sosiaaliset ja vuorovaikutustaidot.

Nykyisessä työelämässä asiat ovat hyvin laajoja ja muutokset niin nopeita, että päätöksiä tehdään melkoisen puutteellisen tiedon avulla. Ja tällöin vuorovaikutustaidot sekä niiden hyödyntäminen ovat tärkeässä asemassa laadukkaissa päätöksissä, sillä niiden avulla voidaan hyödyntää kollektiivista älykkyyttä ja hiljaista tietoa. Eli joukon voima on suurempi kuin niiden yksittäisten osien summa.

Eli nykyisessä työelämässä pitää muistaa korostaa myös vuorovaikutustaitoja ja muistuttaa että nekin ovat vain opittavia taitoja. Jokainen oppii kuuntelemaan, kertomaan, innostamaan ja kysymään. Vuorovaikutustaidothan sisältävät teknistä kommunikaatiota sekä ihmistuntemusta. Eli vuorovaikutustaidoissa on mukana ainakin seuraavia taitoja:

  • Taito esittää asiat selkeästi. Kirjoittamalla tai puhumalla
  • Kuuntelutaito
  • Taito innostaa muita
  • Taito kysyä
  • Kyky innostaa muita
  • Tuntea itsensä
  • Erilaisten ihmistyyppien tunnistaminen, erilaisuuden hyödyntäminen
  • Ja tärkeänä tunneäly eli kyky elätyä toisen asemaan

Eli kehittämällä noitakin taitoja teknisten taitojen lisäksi työyhteisö kehittyy laadukkaammaksi. Uskalletaan kysyä, pyytää apua ja kyseenalaistaa. Ja sitä kautta voidaan löytää jopa uusia innovatiivisia ratkaisuja.

Oletatko ammattiatidon olevan vain oman osaamisalueesi tekniikan osaamista vai kuuluisiko siihen myös hyvät vuorovaikutustaidot. Ehkä niiden avulla oppisit saamaan itsestäsi ja muista irti enemmän ja omasta tiimistäsi saattaisi tulla toisiaan sparraava huipputiimi.

Kuhan pohdin, Kari…

Kari Vahtolammi
Kirjoittaja on hiukan yli viisikymppinen yrittämisestä, opiskelusta (TTY) ja psykologiasta kiinnostunut it-alan ammattilainen.

www.karivahtolammi.com

Avainsanat: Kari Vahtolammi, vuorovaikutus, kollektiivisuus, työelämä


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini