Blogin arkisto

Onkohan pienyrittäjiinkin iskenyt suuruuden hulluus?

Share |

Tiistai 8.9.2015 - Kirsi Mäkinen


kirsimakinen.jpgJäin pohtimaan tätä kysymystä taannoin lukiessani muutamia yrittäjyyttä koskevia artikkeleita. Joskus kuvittelin, että tämä ongelma olisi vain isompien ja keskisuurten yritysten omistajilla, mutta nyt täytyy oikein miettiä omallakin kohdalla, kun digimarkkinat kehittyvät ja ala kiehtoo monia ehkä siitä syystä, että se mahdollistaa kassaviran aikaansaamisen 24/7.

Olen usein kuullut yrittäjien kesken erään uskomuksen heitettävän ilmoille. Se menee kutakuinkin näin: ”eihän kellään muulla ole rahaa kuin isoilla yrityksillä”. Niin voi tietysti olla, että isoilla firmoilla on isompi oma pääoma ja isompi kassavarantokin, mutta myös muut menot ovat varmasti isommat. Miksi siis pienyrittäjän pitäisi tavoitella ensi sijaisesti isoja asiakkaita, kun yhden pienyrittäjän elättämiseen riittää monta pienempääkin?

Ahneella on….loppu

Riippuu varmaan miten ahne on, mutta jos mietitään yhtään realistisesti, niin yhden ihmisen riittävä elintaso ei vaadi kovin paljoa laskutusta, mutta se ei myöskään tarkoita, että sen rahan pitäisi löytyä isoilta yrityksiltä yhtään todennäköisemmin. Osahan pienyrittäjistä tekee koko elantonsa myymällä tunnin mittaisia vastaanottoaikoja, jolloin yksittäinen ostos ei ole kuitenkaan kovin suuri, mutta se voi sitä olla riippuen siitä kuka sen ostaa.

Laskennallisesti ja teoriassa voi siis pohtia taloudellisia vastineita, mutta miksi sitten pitäisi markkinoida muille pienemmille yrittäjille? Ensiksikin siksi, että isoilta yrityksiltä raha ei juokse kukkaroosi yhtä nopeasti kuin pienemmiltä, koska laskun kierrätysprosessit, palveluiden hankintapäätökset ja ihmisten kasaaminen esimerkiksi koulutustilaisuuteen saattaa vaatia pitkän ajan valmisteluja. Sen lisäksi joudutaan usein myös kilpailemaan itseä isompien toimijoiden kanssa, mikä saattaa jossain määrin vaikeuttaa tilannetta. Jos vielä tähän lisätään se, että isojen yritysten kanssa joutuu helposti antamaan 30 pv maksuaikaa ja siltikin raha saattaa myöhästyä, ei heidän maksukykyäkään voi sanoa yhtään sen paremmaksi pienyrittäjän näkökulmasta katsottuna.

Tilanteeseen vaikuttaa ehkä myös se, millä tavoin yritykset ovat tottuneet toimimaan. Ollaanko henkilökohtaiseen myyntiin perustuvassa työssä vai tehdäänkö ehkä verkkokauppaa. Nyt, jos kuitenkin mietitään sitä miltä tulevaisuus näyttää niin olemme saaneet huomata, että digimarkkinat valtaavat alaa. Voihan olla niinkin, että se suuruudenhulluus iskee myös digimarkkinoihin ja niistä kiinnostuneisiin. Onhan se houkutteleva ajatus, että raha juoksisi myös silloin kun nukut. Käytännössä taitaa tilanne olla kuitenkin vähän realistisempi vielä tässä vaiheessa. Ehkä sitä joutuu ensin tekemään monta vuotta töitä ennen kuin digimyynnistä alkaa elantonsa tienaamaan. Voi siis olla, että taloudelliset hyödyt eivät näy kovin nopeasti tai sitten tulosten onnistumista ei osata arvioida oikein ja siksi ei ehkä ymmärretäkään sitä, toimiiko oma suunnitelma vai ei ja onko se edes realistinen.

Digimarkkinoinnin mahdollisuuksien suuruus voi sekoittaa pään

Aikamme on kuitenkin ajanut myös yrittäjät epätoivoiseksi. Rahaa pitäisi saada aikaan keinolla millä hyvänsä. Tämä saattaa johtaa myös vääristyneisiin käsityksiin siitä miten se raha syntyy. Osa nimittäin kuvittelee, että digimarkkinat olisivat jotenkin helpompi keino saada rahaa. Periaatteena saattaa olla helppo, mutta käytännön tekeminen vaatii kuitenkin paljon syvällisempää ymmärrystä, tietoa, uuden oppimista ja myös teknistä osaamista.

On se oma tuska ja ahdistuksensa varmasti monelle ryhtyä netin kautta myymään, kun pitää samalla oppia tekemään kaikki uudella tavalla. Pitää oppia uusia sovellutuksia, ohjelmia ja asiakkaiden lähestymistapoja, mutta siitähän voi tehdä ehkä vain yhden myyntikanavan tai myydä vaikka vain jotain pientä sitä kautta. Jos ihan totta puhutaan, niin eipä digimarkkinoilla vielä kilpailua ja ryntäystäkään ole, koska hyvin harva vielä osaa sitä edes tehokkaasti ja toimivasti tehdä. Se voi siis toimia vain markkinointikanavakin isompia tuotteita kohti.

Kevyt mahdollisuus testata tätä vaihtoehtoa on ehkä se mitä olen itse tekemässä. Olen nimittäin kirjoittamassa elämäni ensimmäistä tietokirjaa, e-kirjaa, jonka aion myydä netin välityksellä. Käy sivuillani tutustumassa asiaan ja liity kirjan odotuslistalle niin saat ensimmäisten joukossa tiedon sen ilmestymisestä ja rahanarvoiset bonuslahjat sen mukana sekä mahdollisuuden aloittaa oman pään optimointi kohti uutta kasvua, joka vapauttaa haitallisista uskomuksia tai epärealistisia ajatuksia.

Kirsi Mäkinen
Uuden ajan tietokirjailija, muutostaitovalmentaja, yrittäjä
Muutosympyrä Oy

Avainsanat: Kirsi Mäkinen, yrittäjä, raha, tavoite, markkinointi, digimarkkinat, e-kirja


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini