Blogin arkisto

Kasvuyritys - vaiko kasvuyritys

Share |

Tiistai 22.9.2015 - Kari Vahtolammi


karivahtolammi.jpgKaksi miestä keskusteli junassa kasvuyrityksestä ja siitä mikä on kasvuyritys. Keskustelua ei voinut olla kuulematta, kun se kaikui neljän penkkirivin päähän. Ja molemmilla oli melkoisen tiukat mielipiteet siitä, että mikä on kasvuyritys.

Keskustelussa vilahteli erilaisia kasvuyrityksen määritteitä ja muita termejä. Toinen puhui räjähdysmäisestä kasvusta, gaselli-yrityksistä ja oikeista tilastojen mukaisista kasvuyrityksistä Ja toinen yritti kampittaa määritelemällä kasvuyrityksen liikevaihdon tai kannattavuuden kasvamisen avulla.

Keskustelu oli oiva esimerkki siitä kuinka sama käsite voidaan käsittää monin eri tavoin. Eli harvemmin tälläiselle yleispätevälle ternmille löytyy vain yhtä määritettä vaan se määritellään puhujan tai kuuntelijan omien käsitysten mukaan. Voisi kuvitella, että edes näinkin selvä käsite kuin kasvuyritys voidaan määritellä yksikäsitteisesti. Mutta ei.

Kasvuyritys määritellään hyvin monella eri tavalla. Jossain se määritellään yritykseksi, jonka strategiassa puhutaan kasvusta. Tilastokeskus määrittelee sen henkilöstömäärän kasvun avulla kolmen vuoden tarkastelujaksolla. EK eli Elinkeinoelämän Keskusliitto sen sijaan puhuu liikevaihdon kasvamisesta määrätyllä tarkkailuvälillä. Ja samalla tavoin räjähtävää kasvua, gaselli-yrityksiä ja jopa start up- yrityksiä määritellään eri tavoin eri tilanteissa.

Tämä keskustelu kuvastaa hyvin sitä, kuinka vaikeaa on käyttää eri termejä erilaisten ihmisten kanssa keskultaessa. Termien sisältö vaihtelee paljon riippuen siitä, kenen kanssa keskustelee. Samakin termi saattaa saada täysin eri merkityksen kun keskustelukumppani vaihtuu.

Kasvava yritys, jonka liikevaihto nousee tietyn prosentin verran kolmen tai useamman peräkkäisen vuoden aikana, kielitoimiston määritelmä.

Eli aina kun keskustelet, niin varmista että ymmärrätte termit samalla tavalla. Eli puhutte todellisuudessa samoista asioista ja käsitteistä. Väärinymmärryksen mahdollisuus vähenee tällöin huomattavasti. Eli kannattaa avata termejä ja samalla tarkistaa, että puhutaan samasta asiasta.

Kuhan pohdin, Kari…

P.S. Kasvuyritys- tai gazelle company- käsitteen loi aikoinaan vuonna 1981 MIT:n tutkija David Birch. Hän määritteli nuo yrykset liikevahdon kasvamisen avulla. Samaan aikaan itävältalainen ekonomisti Joseph Schupeter kutsui niitä ”Wild Spirit”- nimellä.

Kuhan pohdin, Kari…

Kari Vahtolammi
Kirjoittaja on hiukan yli viisikymppinen yrittämisestä, opiskelusta (TTY) ja psykologiasta kiinnostunut it-alan ammattilainen.

www.karivahtolammi.com

Avainsanat: Kari Vahtolammi, yritys, yrittäminen, kasvu, kasvuyritys


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini