Blogin arkisto

Paskat autokauppiaat - osa 3 - älä kunnioita sitä, mitä asiakas sanoo!

Share |

Perjantai 16.10.2015 - Juha Ahola


juhaahola.jpgVuosia sitten auton vaihtaminen tuli itselläni kysymykseen ensimmäisen lapsen synnyttyä. Minulla oli sporttinen perheauto alla, kun menin etsimään sopivaa vaihdokkia. Olin kuitenkin jämäkkänä siitä, että haluan vaihtaa auton päikseen ilman välirahaa. Myyjä ehdotti koeajoa (tämä on muuten harvinaista herkkua =) ) ja hän antoi varsin tehokkaan farkun alle. Kun palasin koeajolta, myyjä kyseli, miltä tuntui ja sanoi sitten välirahaksi 2800 euroa. Sanoin, että kuten sanoin, haluan auton ilman välirahaa ja lähdin kulkemaan. Minua syletytti se, ettei myyjä kunnioittanut sitä, mikä oli edellytykseni kaupanteolle.

Lähdin toiseen liikkeeseen, jossa kokenut myyjä ymmärsi yskän ja ehdotti oikein koeajoa (wautsi!). Hän tarjosi autoa, jossa tietenkin “väliraha” on upotettu vaihtojen väliin niin, että autokauppa saa arvokkaamman auton tilalle. Eihän autokauppa muuten pystyssä pysyisi, pakko sitä katetta on tavalla tai toisella repiä välistä. Kaupat syntyvät ilman välirahaa ja olin tyytyväinen, kun sain riittävän hyvän auton tilalle senhetkisiin tarpeisiin sopivan!

Tässä yhteydessä täytyy muistaa, että varsin monelle asiakkaalle olisi saattanut ensimmäisen myyjän välirahavedätys mennä läpi, mutta minun kohdalla se vain ei toiminut. Myyjä ei osannut lukea minua, vaikka asian lyhytsanaisen selvästi esitin. Kenties parannusehdotus olisikin se, että hän olisi voinut tarjota kahta vaihtoehtoa. Sellaisen, jonka saa ilman välirahaa ja sellaisen, jossa pitää maksaa muutama tonni välirahaa, mutta saa “houkuttelevan verran paremman” auton. Näin asiakkaana valintatilanteessa olisin joutunut osoittamaan, olenko tiukka väliraha-asiasta.

Autokaupan ongelmat:

(luithan jo osat 1 ja 2)

5) Älä kunnioita sitä, mitä asiakas sanoo! Ei muuta kuin koeajolle ja sen jälkeen voi kertoa rivien välissä, että en kunnioita toivettasi, vaan haluan vedättää sinua ja ottaa kuitenkin välirahan. 

Juha Ahola
Vauhtipyörä.fi

Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini