Blogin arkisto

Hanki ensin laatikko

Share |

Keskiviikko 1.6.2016 - Kari Vahtolammi


karivahtolammi.jpgYksi tehokkaimmista innovoinnin esteistä on on ensin hankkia laatikko, johon tuotoksen tulee sopia. Se laatikko voi olla haluttu teknologia, käytettävä tuotantomenetelmä tai pahimmillaan jollain perusteilla laadittu rajoitelista. Omassa ammatissa tuo laatikko on usein käytettävä ohjelmointikieli sekä toteutusympäristö.

Luin ajankulukseni ja puolivakavissani työpaikkailmoituksia. Oma sapattivapaani alkaa olemaan loppupuolella ja haaveilen hiljalleen osapäiväisestä työstä. Se antaisi mahdollisuuden opiskella työn ohessa. Eri ilmoitusten joukossa näin mielenkiintoisen paikan. Siinä olisi tarvittu näkemystä somesta ja samalla koulutuskokemusta.

Luin ilmoitusta ja pohdin sitä. Kunnes silmiini osui vastaan toivetyöntekijän vaatimuslista. Lista oli yksinkertainen:

  • Somekouluttajan koulutus pitää olla viestinnän tai markkinoinnin alalta. Tai ainakin kokemusta digimarkkinoinnista.
  • Pitää olla koulutus, myynti ja konsultointitaitoa
  • Kirjoittaa pitää osata ja hyvä visuaalinen silmä on eduksi.
  • Tekniset taidot pitää olla hiottuja, jotta pystyy seuraamaan somen nopeasti muuttuvaa kenttää.

Tämä on tyypillinen työpaikkailmoitus. Ensin luodaan raamit, sitten määritellään pakolliset taidot ja koulutus. Ja lopuksi pyydetään uudenlaista näkemystä alueelta. Kunhan uudenlainen näkemys on vain kuitenkin laatikon sisällä.

Kun olin lukenut raamit, niin tiesin että minun on turha kirjoittaa tuohon tehtävään hakemusta. Ilmoitusta laadittaessa oli jo luotu valmiit reunaehdot haetulle ihmiselle. Kouluttajan pitää olla oikeassa muotissa. Kouluttaminen ja kyseenalaistaminen pitää tapahtua määrätyn ennalta rakennutun muotin mukaisesti.

Tämä on varmaan yksi rekrytointi-ilmoitusten suurimmista haasteista. Ilmoitukset laaditaan siten, että niissä määritellään tiedot joita toivotaan löytyvän. Tietojen sijaan pitäisi määritellä taidot ja muut toiveet. Olen aiemmenkin kirjoittanut siitä, että yrityksen tärkein pääoma on oikeat ihmiset. Kyseisessä tekstissä mainitsen, että parhaiden yritysten tärkein asia on se, että löydetään oikeanlaiset ihmiset. Eikä suinkaan etsitä oikeanlaisia taitoja. Ihmistä on hankalampi muuttaa kuin uusia taitoja opettaa.

Jos tuo ilmoitus olisi kirjoitettu siihen malliin, että etsitään laaja-alaista sosiaalisen median kouluttajaa ja konsulttia, niin olisin ottanut näppäimistön eteeni ja kirjoittanut hakemuksen. Mainostanut sitä, että pystyn kuvaamaan ja käsittelemään kuvia. Sadalle hengelle puhuminen kyllä jännittää, mutta onnistuu. Kehunut että olen kirjoittanut mm. Tekniikkaan ja Talouteen aikoinaan. Saan blogitekstin kasaan alta aikayksikön. Ja tarvittaessa rakennan Instagrammin apin avulla automaattisen palvelun.

Toisaalta. Miksi vaivautuisin kirjoittamaan. Kouluttajalle on jo valmiiksi luotu laatikko johon hänen pitää sopia. Oma toiveeni osaviikkoisesta työstä tuskin istuisi kuvioon. Ja kaiken lisäksi vielä asunkin Tampereella Helsingin sijaan.

Kun luot tai etsit jotain uutta, niin älä luo raameja miten  uuden asian pitää toimia. Luo raamit sen suhteen, että mitä  uuden asian pitää saada aikaiseksi. Innovointi on sitä, että katsotaan vanhoja asioita uudelta kantilta.

Kuhan pohdin, Kari…

P.S. Teksti on ilkikurinen ja kieliposkessa kirjoitettu. Ja jos hakisin tehtävää, niin oma vastaukseni siihen, että miksi minut pitäisi palkata olisi seuraava: Minä saan ihmiset ajattelemaan asioita eri suunnasta. Se suunta ei vain aina miellytä kaikkia.

Kari Vahtolammi
Kirjoittaja on hiukan yli viisikymppinen yrittämisestä, opiskelusta (TTY) ja psykologiasta kiinnostunut it-alan ammattilainen.

www.karivahtolammi.com

Avainsanat: Kari Vahtolammi, innovointi, kehitys, työ, työnteko, kouluttaja, koulutus


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini