Blogin arkisto

Innostamisen ABC osa 1/2

Tiistai 29.11.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgKannusta ja kehu! Positiivinen toimii paremmin kuin negatiivinen. Ei keppiä, vaan kannustusta ja kehua! Kannusta onnistumisiin, kehu onnistumisista. "Kannustus oikeaan aikaan saa miehen juoksemaan vuorokauden".

Vedä! Ihmiset innostuvat esimerkistä. Kun on esimerkillisesti innostunut, innostaa samalla toisia – ainakin niitä, jotka ovat halukkaita innostumaan. Ei kannata lannistua siitä, etteivät kaikki innostu. Vedä mukaan innostukseesi ne, ketkä on vedettävissä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, esimerkki, innostaminen, innostuminen, johtaminen, innostamisen abc

Valittajatyypit - 4 eri tavalla toimivaa valittajatyyppiä

Lauantai 26.11.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgJokainen asiakas kokee palvelun jollain tavalla. Osa asiakkaista on aloitteellisempia ja aktiivisempia antamaan palautetta, osa ei. Tässä kohtaa itse asiassa hiljaisuus ei välttämättä olekaan tyytyväisyyden merkki.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen

Kritiikin antaminen ja saaminen ystävyyssuhteissa

Keskiviikko 23.11.2016 - Juha Ahola

Joharin ikkuna

Myös ystävyyssuhteissa tulee tilanteita, että tuntuu tarpeelliselta antaa palautetta. Tietyt tilanteet voivat eskaloida tarpeen antaa palautetta ja tässä kiteytetysti muutamia muistutuksia, miten kritiikkiin/palautteeseen olisi hyvä suhtautua niin antajan kuin vastaanottajan roolista.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, joharin ikkuna, palaute, kritiikki

Virtaa verkostosta. BNI-perustajan Ivan Misnerin ajatuksia ja ohjeita

Perjantai 7.10.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMuutama vuosi sitten olin suuressa verkostoitumis – tapahtumassa, johon osallistui yli viisisataa ihmistä. Kun aloitin esitykseni, kysyin yleisöltä:

”Kuinka moni teistä tuli tänne toivoen tekevänsä bisnestä – tai jopa tehdäkseen kaupat.”

Ylivoimainen enemmistö yleisöstä nosti kätensä. Sitten kysyin:

”Kuinka moni on täällä tänään ostaakseen jotakin?”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, BNI, verkostoituminen, monimuotoisuus

Henkilökohtaisen arvostelun takana voi olla monenlaisia motiiveja

Torstai 29.9.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgToisinaan asiakkaiden, esimiesten, alaisten, kollegoiden tai yhteistyökumppaneiden toimesta saa kuulla ”kunniansa” ja tosiaan tämä kommunikaatio saattaa lipsahtaa henkilökohtaisen arvostelun puolelle. Tiettyyn rajaan asti tätä voi sietää ja katsoa läpi sormien, mutta mitä tahansa ei tarvitse kuunnella.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, arvostelu, kommunikaatio, viestintä, keskustelu

Aitous ja persoona myyvät

Torstai 29.9.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgPuljujärvi veti ihmisten sympatiat puolelleen, vaikka englannin kieli ei taittunut erityisen sujuvasti ja tulkki auttoi haastattelussa. Miksi? Koska Jesse ei yrittänyt peitellä tai häpeillyt sitä, että englannin kieli ei ole hänen vahvuuksiaan. Hän veti hymy huulilla haastattelussa ja näytti, että tällainen minä vain olen.

Kuulen kymmeniä hissipuheita viikossa. Hissipuheisiin valmennetaan niin, että koeta erottua, saa aikaan wow-ilmiö, pidä huoli, että hissipuheesi jää mieleen. Helpommin sanottu kuin tehty. Sosiaaliset normit ajavat meitä itse asiassa pitämään varsin formaalin esityksen – sellaisen, ettemme erottuisi massasta. Näin tulemme helpommin hyväksytyksi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, myyntipuhe, hissipuhe

Millä tavalla firma suoraan tai epäsuoraan ilmaisee, etteivät palautteet ole heidän työkalu toiminnan kehittämiseen?

Perjantai 5.8.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgPalaute on mestarin aamupala. On useita keinoja suoraan tai epäsuorasti ilmaista, etteivät palautteet aidosti kiinnosta yritystä.

Kohta 3 (katteettomat lupaukset) on listalla itselleni tärkeä työkalu luottamuksen rakentamisen ja testaamisen merkeissä. Ennen ostopäätöstä on kätevä testata kyseisen ihmisen/firman arvot katsomalla, toteuttaako hän (pienen) lupauksen, jonka on tehnyt eli ostajan roolista kannattaa ohjata keskutelu siten, että myyjä tekee jonkin lupauksen (laitan mailin x mennessä, soitan x mennessä jne). Siksi sähköpostin pyytäminen ei ole ostajan vinkkelistä laisinkaan typerää ja itse asiassa myyjän vinkkelistä on hyvä pitää mielessä, että osa asiakkaista saattaa testata eikä sano tuota lausahdusta vain retorisesti.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, yritys, myyntityö, asiakas

Takki auki peliin! Pistetään Jauhinkangasta kunnolla päihin!

Perjantai 8.7.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAla-asteen kuudennella luokalla päädyimme pelaajaan Oulaisissa koulujen välisen jääkiekko-ottelun keskusta vs. Jauhinkankaan koulu. Asetelma oli tietysti se, että me keskustan pojat ajateltiin, että yksi Jauhinkangas on pelkkä suupala meille. Hauskaa asetelmassa oli se, että käytännössä meidän valitusta joukkueesta kukaan ei pelannut sarjaa eli joukkueessa, kun taas Jauhinkankaan pojista useampi pelasi. Siitä huolimatta koimme olevamme ennakkosuosikkeja.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, yhteistyö, joukkuepeli, pelaaminen

Toinen osasi motivoida, toinen vaan naljaili!

Perjantai 1.7.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgFutisjunnuvuosina teini-iässä pääsin seuran edustusjoukkueen treeneihin. Kokeneilta, aikuisilta, pelaajilta oli kyllä opittavaa, mutta täysillä painettiin mukana siitä huolimatta.

Muistan hyvin, kun eräs kokenut pelaaja tykkäsi olla harjoituksissa (ja peleissä) hyökkäyspäässä ja hän huuteli usein sarkastisen naljailevasti muille oman joukkueen pelaajille harjoituksissa: “Saa puolustaa!”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, yhteistyö, joukkuepeli, pelaaminen

Miten kalliiksi tulee olla ostamatta?

Perjantai 10.6.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgÄkikseltään ajateltuna helpoin tapa säästää, on jättää ostamatta. Näin monesti onkin esim. uusien vaatteiden ym. kulutustuotteiden osalta. Myyjä vääntää usein asiakkaan kanssa toteutuvasta kulusta (lue hinnasta), jonka pohjalta ostopäätös (muka) tehdään.

Myyjän kannalta saattaa olla kohtalokasta alkaa puhua vaihtoehtoiskustannuksesta eli mitä muuta rahalla saisi, koska tällöin se ”muu” voi olla jotain, mitä myyjällä ei ole tarjota.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, säästö, ostaminen, kulutus, ostopäätös, kustannus, kulu

7 erilaista asiakaspalautekyselyä kerätä palautetta

Perjantai 3.6.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAsiakaspalautteen keräämiseksi on lukuisia erilaisia menetelmiä. Tässä esittelen 7 erilaista menetelmään.

PLUSSAT JA MIINUKSET

Erilaisia kysymyksiä tai väittämiä, johin asiakas vastaa myöntävästi (+) tai kieltävästi (-). Tällaisella kyselyllä saadaan validoitua, mitkä asiat koetaan toimivina/hyvinä ja mitkä eivät.

+ Nopea vastata. Mitattavaa tietoa. Vastauksista nähdään, mitkä asiat ovat ok ja mitkä vaativat huomiota.

– Pelkkä kyllä (plussa +) / ei (miinus -) on aika raaka ja ehdoton. Sanavalinnat tärkeitä kysymysten asettelussa. Esim. vrt. “Saan hyvää palvelua.” Vs. “Saan erittäin hyvää palvelua.” Vs. “Saan hyvää palvelua aina.”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, palaute, asiakaspalaute, valitus, keskustelu

Sinä olet samanlainen selittelijä! Keksi keinot!

Perjantai 27.5.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAamulenkille klo 6.15-> 45 minuuttia hölkkää. ÄLÄ MISSAA TARINAA, vaikka kenties sinua ärsyttää, kun et itse viitsinyt aamulenkillä käydä.

Kohtasin reilu 2 vkoa sitten la iltana pitkästä aikaa kaverini Antin. Hän haastoi minut juoksulenkille ja sen perään saunomaan. Kesken lenkin hän sanoi, että ruvetaanpa Juha käymään kerta viikossa yhdessä lenkillä.

Kakistelin! Miksi, vaikka lenkkieily on kuulunut jo vuosien ajan kuvioihini?

Sama syy, kuin miksi sinä et todennäköisesti lenkkeile / käy salilla tai tee asioita, joita olisi kiva tehdä, mutta… AIKA!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, lenkki, aamulenkki, aikataulu, ajankäyttö

Kynätön myyjä on yhtä kuin munaton myyjä

Perjantai 20.5.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgVakuutusmyyjä oli tekemässä kauppaa entisen työkaverinsa luona. Asiakas oli jäänyt eläkkeelle myyntityöstä vastikään. Kaupanteko eteni päätösvaiheeseen, jossa myyjän piti ottaman nimeä pahviin ja rupesi kaivelemaan kynää taskustaan ja laukustaan, mutta niin vain oli päässyt käymään, että kynät olivat loppuneet.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myyjä, myyntityö, myynti, kauppa

Yritykset saavat palautetta ja reklamaatioita - valituksen tasot

Perjantai 6.5.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgTaso 1: VALITUS YRITYKSELLE

Asiakkaat ilmaisevat asiansa ja puhuvat huonosta kokemuksestaan suoraan myyjälle, vähittäiskauppiaalle, tuottajalle tms.

Tämä on paras mahdollinen vaihtoehto, kenelle valittaa, koska tällöin tuotteen/palvelun tarjonnut yritys saa mahdollisuuden reagoida asiaan esim jollakin seuraavista tavoista:

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, palaute, asiakaspalaute, valitus, reklaamatio

3 tilannetta, jolloin korjaavaa palautetta ei saa antaa

Perjantai 29.4.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMilloin ei saa antaa korjaavaa palautetta?

  • Kostoksi tai ilkeilläksesi
    • Motiivin pitää olla ekologinen. Kosto tai ilkeily ovat vääriä motiiveja. Palautteen pitää aina auttaa palautteen saajaa.
  • Tunnekuohussa/suutuksissa – anna aaltojen hiukan rauhoittua
    • Tunnekuohussa asiat vääristyvät ja helposti jo käsiteltyjä vanhoja asioita tulee nostettua esille. Kun tekee ”väyryset”, antaa palautteen varmasti paremmin ja yhteistä kenttää kasvattaen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaja, esimies, esimiestyö, johtaminen

7 estettä korjaavan palautteen antamiselle

Perjantai 22.4.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgKorjaavan palautteet esteitä

  • Epäonnistumisen pelko
    • Palautteen antaja pelkää, että palaute ei johda oikeaan muutokseen ja toinen vain loukkaantuu.
  • Oman reaktion pelko
    • Palautteen antaja pelkää, mitä, jos toinen suuttuu tai rupeaa itkemään

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, johtaja, esimies, esimiestyö, johtaminen

Yrittäjä, ymmärrä kysynnän ja tarjonnan laki ja nosta hintaa, jos?

Perjantai 15.4.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgLiikkeenjohdon konsulttina kuulen monenlaisia uskomuksia ja ajatuksia. Tässä yksi yrittäjän haaste.

”Pakko palkata osa-aikainen työntekijä, kun kädet eivät riitä kysynnän kasvaessa.”

Työllistäminen on hieno asia ja yhteiskuntavastuullista työtä, mutta ei välttämättä itsetarkoitus. Jos kerran olet lähtenyt yksinyrittäjäksi työllistämään itsesi, mikä pakko sinun olisi ottaa riskiä palkkaamisesta? Totta kai skaalaaminen palkkaamisen kautta on hyvä mahdollisuus saada katetta myös toisten tekemästä työstä, mutta tosiaan mahdollisuus, ei itsestäänselvyys.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, yrittäjä, yrittäminen, kysyntä, tarjonta, työ, palkkaaminen

Asiakaspalvelupuhelun vaiheet - puhelua johtaa asiakaspalvelija!

Perjantai 8.4.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpg1. ALOITUS ja 2. SILTA

Asiakas esittäytyy ja kertoo, millä asialla soittaa.

– Vastatessasi kerro yrityksesi nimi, osasto ja nimesi

– Puhu selkeästi, älä kuitenkaan monotonisesti

– Muista: Heti alun ensivaikutelma synnyttää tunteen

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö

Keskiluokassa on perseaukisia ja ylpeys saattaa olla yksi syy siihen

Perjantai 1.4.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgJoku on joskus sanonut, että eivät ne suuret tulot, vaan pienet menot. En allekirjoita tuota 100%, mutta tuossa on paljon viisautta.

Karkeasti ottaen rahankäyttöä voidaan jakaa kolmella eri tavalla ja nimeän nämä nyt A-, B- ja C-tyypeiksi.

A-tyypit saavat TULOJA ja kuluttavat kaiken, mitä tienaavat MENOIHIN.

B-tyypit saavat TULOJA, jolla hankkivat VELKAA ”velkavarallisuutta” kuten autoja, veneitä, kesämökkejä, jotka aiheuttavat lisää MENOJA.

C-tyypit saavat tuloja, mutta käyttävät siitä mahdollisimman paljon VAROJEN (varallisuus) kerryttämiseen vaikkapa sijoitusasuntojen tai muiden sijoitusten merkeissä. Nämä VARAT tuottavat lisää TULOJA ja he voivat hankkia lisää VAROJA ja positiivinen sykli. Tuottoja he voivat käyttää MENOIHIN.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, talous, luotto, menot, tulot, ihmistyypit

Johtajan ja esimiehen rooliin kuuluu päätöksenteko

Perjantai 18.3.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpg”Mitä tekisin työntekijän kanssa, joka ei tunnu motivoituvan, vaikka olemme tehneet yhtä ja toista hänen kanssaan?”
”Mitä tarkalleen ottaen olette tehneet?”
”On perehdytetty, pidetty useita henkilökohtaisia tapaamisia, sparrattu, eikä mikään tunnu tepsivän. Mitä tehdä?”
”Olisko aika antaa varoitus tai jopa potkut?”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, organisaatio, johtaja, esimies, esimiestyö

Vanhemmat kirjoitukset »