Some: Ei tekniikkaa vaan ajatustavan muutosKeskiviikko 1.6.2016 - Kari Vahtolammi Harva pohtii sitä, että ensimmäisistä blogikirjoituksista on jo yli 20 vuotta aikaa. Tai että nykymuotoista bloggaamista kommenteineen on harrastettu jo Open Diaryn viitoittamalla tiellä 16–17 vuotta. Eli vaikka sosiaalinen media terminä on uudehko, niin puitteet sille ovat olleet olemassa lähemmäs parikymmentä vuotta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, some, sosiaalinen media, blogi, viestintä |
Skarppaamista, kaventamista ja terävöittämistäKeskiviikko 11.5.2016 - Kari Vahtolammi Minulla on kolme blogia: Sekalaista höpinää, Cowboy koodari sekä kerro mulle. Ja minulla on myös paha tapa tutkia kaikkea mahdollista mitä maailmasta löytyy. Ja myös unelma. Blogien sisältö on hiukan turhan monipuolista ja samaa aihepiiriä käsitellään turhan usein useammissa blogeissa. Ja siksi minulla on unelma. Yksinkertainen sellainen, hyvin yksinkertainen. Eli olen päättänyt kaventaa kaikkien kolmen blogin sisältöä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, blogi, kirjoittaminen |
Bloggaamisen lyhyt oppimääräTiistai 1.9.2015 - Kari Vahtolammi Yhä useammin sosiaainen media alkaa kuulumaan eri työntekijöiden työnkuvaan. Ja aika usein bloggaaminen on ensimmäinen työkalu sosiaaliseen mediaan tutustuttaessa. Bloggaaminen voi olla muutakin kuin pelkkää asioiden viestintää ja blogia voi hyödyntää muutenkin kuin vain kirjoitusten alustana. Mutta tällä kerralla käydään läpi vain lyhyt oppimäärä bloggaamisesta. Vaikkakin Katleena Kortesuo ehdottelee bloggaamiselle ammattitutkintoa, niin lyhyemmälläkin oppimäärällä pääsee liikeelle. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, bloggaus, blogi, sosiaalinen media, kirjoittaminen, viestintä |
Sano yksinkertaisemmin; ole viisaamman oloinenTiistai 3.2.2015 - Kari Vahtolammi Liian usein asiantuntijat käyttävät liian vaikeaa kieltä korostaakseen omaa osaamistaan. Eli omaa osaamistaan pönkitetään hienolla sivistyssanoilla, ammattislangilla ja koristelemalla tekstiä. Mutta useasti on todettu, että kyseinen asia ei tee asiantuntijasta viisaamman oloista. Kathleena Kortesuo puhuu omassa blogissaan selkokielen puolesta. Hän kertoo, että koulutettavat valittavat useinkin joutuvansa akronyymien piirittämiksi ja presentaatioista tulee useinkin ahdistava kokemus. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, teksti, kirjoittaminen, viestintä, asiantuntijuus, blogi |
Näin kirjoitat verkkosivujen tekstit - 5 vinkkiäKeskiviikko 7.1.2015 - Anja Kadziolka Verkkosivujen tekstit ovat ratkaiseva osa yrityksesi markkinointia. Moni on sitä mieltä, että mitä vähemmän tekstiä kotisivuilla on, sen parempi. Myönnän, itsekin ajattelin näin, noin viisi vuotta sitten. Mutta nyt tiedän paremmin. Lyhyt teksti ei myy paremmin, kuin pitkä teksti. Tarvitaan vakuuttelua, perusteluita ja faktaa. Hakukonenäkyvyyden kannalta on tärkeää, että jokaisella sivulla on vähintään 300 sanaa. Kolmensadan sanan joukkoon on jo aika helppo istuttaa sivun avainsanojakin. Myös sivuston rakenteella on merkitystä. Älä siis piilota sisältöä alasivuille vaan tuota riittävästi sisältöä joka sivulle. Mutta pidä huoli siitä, että teksti on sujuvaa ja nopeasti luettavaa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, markkinointi, tekstisuunnittelu, internetsivut, verkkosivut, blogi |
Tuntuuko blogin perustaminen ylivoimaiselta?Keskiviikko 19.11.2014 - Anja Kadziolka Blogin perustaminen on teknisesti helppoa, mutta moni kokee käytännön kirjoittamistyön ylivoimaiseksi. Koska itse näen, miten tärkeä osa yrityksen markkinointia blogi on, jaksan jatkuvasti muistuttaa läheisiä yrittäjiäystäviäni sen perustamisesta. Monella se on ollutkin jo mielessä, mutta… Hirveä kynnys kirjoittaa se ENSIMMÄINEN artikkeli. En kehtaa, en uskalla. Mistä ihmeestä kirjoitan? En saa aikaiseksi. Ei kukaan sitä lue kuitenkaan. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, blogi, bloggaaminen, markkinointi |
Oksentamalla myyjä tappaa hyvänkin viestin! Älä tyhjennä lipasta ensikohtaamisessa!Perjantai 13.6.2014 - Juha Ahola Kokematon tai omalla toiminnalleen sokea (tai hetkellisesti sokeutuva) myyjä lankeaa ansaan. Hän tykittää lippaat tyhjäksi kerralla tottumuksestaan tai tyhmyyttään ymmärtämättä sitä, että ihmisen kyky vastaanottaa tietoa kerralla on rajallinen. Kaikkien viestien määrä on selvästi korkeampi kuin vastaanottokyky, mutta todellisuudessa läpäisevien viestien määrä jää vielä vastaanottokyvyn alle. Missä kaikkealla tämä todentuu esimerkiksi? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, Markkinointiviestintä, mainonta, myynti, blogikirjoittaminen |
Blogin kirjoittamisen vaikeudestaTiistai 4.2.2014 - Kari Vahtolammi Blogin kirjoittaminen on loppujen lopuksi hyvin vaikeata. Itsellä on kaksi suurta estettä asialle: osaanko sanoa mitään kehittävää sekä vertaaminen muiden blogeihin. Eli perinteisesti suomalainenhan on tottunut pitämään kynttilää vakan alla ja myöskin on aika vaatimaton. Onneksi jopa kotimaisten blogien joukossa on niitä, joiden kirjoittajat ovat ylpeitä tuotoksestaan ja julkaisevat tekstejä esimerkiksi kirjan muodossa. |
2 kommenttia . Avainsanat: Kari Vahtolammi, blogi, kirjoittaminen, kehittyminen, kieli |
Kirjoita tälle palstalle!Torstai 14.2.2013 Julkaisemme lukijoiden kirjoituksia työ- ja elinkeinoelämästä, taloudesta, yrittämisestä ja niihin liittyvistä aiheista yrittajalinja.fi-palvelun Blogit-osiossa. Palvelussamme on kommentointimahdollisuus, joten kirjoitukset saavat sen kautta suoraakin palautetta. Tekstin toivottu pituus on 1000–3000 merkkiä. Kirjoita napakasti, ja varusta tekstisi oikealla nimelläsi, sähköpostiosoitteellasi ja nimimerkillä, jos haluat käyttää sellaista. Yrittäjälinja pidättää itsellään oikeuden julkaista tai jättää julkaisematta lähetyt kirjoitukset yrittajalinja.fi-palvelussa ja käyttää niitä Yrittäjälinja-lehden toimituksellisissa jutuissa tai Mielipiteitä-osiossa. Kirjoituksen pääset lähettämään tästä. |
3 kommenttia . Avainsanat: blogi, mielipide, mielipidekirjoitus, kirjoitus |
Kirjoita tälle palstalle!Torstai 4.8.2011 Julkaisemme lukijoiden kirjoituksia työ- ja elinkeinoelämästä, taloudesta, yrittämisestä ja niihin liittyvistä aiheista yrittajalinja.fi-palvelun Blogit-osiossa.Myös muista aiheista kaikki asialliset kirjoitukset ovat tervetulleita. Palvelussamme on kommentointimahdollisuus, joten kirjoitukset saavat sen kautta suoraa palautetta. Tekstin toivottu pituus on 1 000-3 000 merkkiä. Kirjoita napakasti ja varusta tekstisi oikealla nimelläsi, sähköpostiosoitteellasi sekä nimimerkillä, jos haluat käyttää sellaista. Yrittäjälinja pidättää itsellään oikeuden julkaista tai jättää julkaisematta lähetyt kirjoitukset yrittajalinja.fi-palvelussa ja käyttää niitä myöhemmin painetuissa materiaaleissa ellei erikseen muuta sopimusta asiasta tehdä. Lähetä kirjoitus tällä lomakkeella. |
1 kommentti . Avainsanat: mielipide, blogi, kirjoita, palsta, yhteiskunta, yrittäminen, työelämä, asenteet |