Blogin arkisto

Hinnan määrittely on vaikeaa, jos et ymmärrä 60-35-5 -sääntöä

Perjantai 6.11.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgHinta on vahva tekijä tuotteessa (=tuote/palvelu). Joku vertailee tuotteen hintaa kilpailijoiden tuotteisiin, joku suhteessa sen valmistus-/tuotantokustannuksiin ja joku miettii, mitä arvoa tuote tuottaa jne. Tulokulmia on monenlaisia. Myyjänä on kuitenkin huomioitava se, että kaikkia ei vain kertakaikkiaan voi miellyttää. Toisilla on enemmän rahaa kuin toisilla, toiset ovat herkempiä käyttämään rahaa. Rahakäsityksiä on niin monenlaisia.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, hinnoittelu, hinta, kustannus

Yksinkertaista yrittäjämatikkaa - viisi vinkkiä

Torstai 24.10.2013 - Anja Kadziolka

sekuntielamaablogi.jpgPalveluyrityksen hinnoittelu ei mene tavallisten tuntiliksojen mukaan. Huomioon täytyy ottaa niin eläkemaksut kuin loma-ajat. Periaatteessa vuoden palkat täytyy kattaa yhdeksässä kuukaudessa. Tässä viisi vinkkiä yrittäjän hinnoitteluun. Niin sanottua yrittäjämatikkaa.

1. Laske palkkakuluihin mukaan YEL, josta määräytyy eläkkeesi, mutta myös sairaspäiväraha. Yel kannattaa laskea sen mukaan, mitä mahdollisesti pitkittyneellä sairaslomalla tarvitset kulujesi, kuten asuntolainan ja ruoan kattamiseksi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, hinnoittelu, laskutus, naisyrittäjät, yrittäminen

Dynamiikkaa hinnoitteluun - sehän on puhdasta kysynnän ja tarjonnan lakia!

Perjantai 11.10.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpg"Junalippujen hintoihin tulee uusia vaihtoehtoja ma 3.6. alkaen, jolloin matkustusajankohdassa joustaminen tuo sinulle alennusta. Jatkossa hiljaisemmissa junavuoroissa matkoja saa edullisemmin kuin suosituimmissa eli junalipun hinta vaihtelee kysynnästä riippuen eri junavuorojen ja eri viikonpäivien välillä. Uudet hinnat näkyvät verkkosivuilla 3.6. alkaen."

VR on toiminut vuodesta jo 1800-luvun loppupuoliskolta alkaen ja on tätä nykyä iso logistiikkakonserni. Kyseessä ei ole siis mikään pieni yritys, joka olisi ketterä tekemään muutoksia palvelukonseptiin ja hinnoittelumalliin äkillisesti. Toki VR:llä on ollut viime vuosina tiettyjä haasteita, joista media jaksaa kyykyttää, mutta mikä itselleni pistää silmään on dynaamisen hinnoittelun ymmärrys ja toimeenpano.

Miksi sitten PK-sektorilla ja etenkin pienissä yrityksissä ei ymmärretä käyttää dynaamista hinnoittelua?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, hinnoittelu, kysyntä, tarjonta, dynaaminen hinnoittelu

Miksi joskus kannattaa maksaa?

Torstai 10.10.2013 - Anja Kadziolka

sekuntielamaablogi.jpgJoillain aloilla hintakilpailu on niin kovaa, että yrittäjä joutuu myymään palveluitaan lähes nollatuotolla. Usein tilanne johtuu siitä, että jokin suuri kilpailija on kehittänyt halvan tavan tuottaa palveluita. Tarkoittaa: on löytänyt alihankkijan, joka tekee töitä lähes (tai täysin) orjatyönä. Kun iso yritys polkee hintoja, jää moni pieni jalkoihin.

Yrittäjän motivaatio

Eräs yhteistyökumppanini kerran sanoi, että hän haluaa maksaa alihankkijoilleen hyvin siksi, että heidän motivaationsa juuri hänen toimeksiantoonsa pysyisi korkeana. Näin alihankkija sitoutuu työhön ja häneltä saadaan täysi panos ja erinomainen tulos. Olen monesti miettinyt, miten viisaasti tämä oli sanottu.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, naisyrittäjät, yrittäminen, motivaatio, hinnoittelu

Jääkiekko ei ole julkinen palvelu vaan bisnestä

Maanantai 14.5.2012 - Heikki Ikonen

Jääkiekon MM-kisojen lippujen hinnoista syntynyt sota sai hiukan huvittavia piirteitä. Protesteista sai vaikutelman, että huippukiekkoilu on julkista palvelua, jonka hinnasta pitäisi päättää osapuilleen demokraattisissa elimissä. Kiekkoyleisön näköharha johtuu siitä, että kiekko on ainoa iso palloilulaji, jossa menestymme. Kisojenkin pitäisi siis olla kaikkien ulottuvilla, koska menestystä janotaan ja juhlitaan kollektiivisesti.

Lue lisää »

13 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, hinnoittelu, hinta, raha, mm-kisat, tuotantokustannukset, tuottavuus, tuotto, markkinat

Oikeaa hintaa ei ole

Maanantai 30.1.2012 - Heikki Ikonen

Hinnoittelu on yrityksen menestyksessä yksi keskeisistä avaimista, ja toisaalta se hyödykkeen ominaisuus, joka ratkaisee pitkälti kuluttajan ostopäätöksen. Laadusta moni asiakas on valmis maksamaan, osa taas ei. Tarpeeksi halvalla menee usein aika kehnokin tuote, jos se täyttää edes jollain tapaa tarkoituksensa.

Lue lisää »

12 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, hinnoittelu, talous, yritys, ostopäätös, laatu

Tarpeellinen palvelu on hintansa väärti

Maanantai 25.7.2011 - Heikki Ikonen

Yksi yrityksen keskeisiä strategisia valintoja on, kilpaileeko se palvelulla vai hinnoilla. Yrittäjälinja-lehdenkin sivuilla on väitelty valinnan eri puolista. Monien kokemuksen mukaan omatoimiset ja säästeliäät suomalaiset eivät ole valmiit maksamaan palvelusta, joten yritysten on pakko panostaa hintakilpailuun ja tinkiä palvelutasosta.

Lue lisää »

14 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, hinta, laatu, palvelu, hinnoittelu, hinta-laatu-suhde

Teollisuus sukeltaa, mutta palveluissa on mahdollisuus

Maanantai 17.8.2009 - Petteri Laine

Menestyäkseen teollisuusyritysten, erityisesti vientiyritysten, on muutettava suhtautumista palveluliiketoimintaan. Yritykset eivät voi rakentaa menestystään pelkkien tuotteiden jakeluun ja odottamiseen suhdanteen kääntymisestä. Osaamista pitää laajentaa palveluihin ja ratkaisukokonaisuuksiin, jotka helpottavat loppuasiakkaan arkea, niin taantumassa kuin sen ulkopuolellakin.

Muutos ei synny kuitenkaan helposti - ennen kaikkea tarvitaan asennemuutosta ja palveluiden myynnin osaamista.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Petteri Laine, myynti, myyntityö, hinnoittelu, palvelut, palvelumyynti, teollisuusyritykset, vienti, asiakkaat