Blogin arkisto

Kahdeksan vinkkiä korkeampiin katteisiin

Keskiviikko 5.2.2014 - Pasi Rahikka

pasirahikka.jpgMarc Pitman kertoi SUCCESS-lehden tuoreimmassa artikkelissaan preemiobrändin rakentamisen salaisuuksista. Lähestymisen taustalla on ajatus siitä, että hyvän brändin haltija voi laskuttaa heikompaa enemmän samanlaisista tai lähes samanlaisista tuotteista, kuin kilpailija.

Onnistumisen taustalla on hänen mielestään keskeistä se, että brändin rakentaja keskittyy tajoomansa ainutkertaisuuteen ja ehdottoman laadukkaisiin tuotteisiin. Muuten? No sinä tiedät vastauksen...not a chance!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, tuotteistus, brändi, kate

Osaatko laskea myyntikatteen? Katelaskennan alkeet for dummies!

Perjantai 12.4.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgLuin vastikään erään blogikirjoituksen, jossa oli nk. hienoja laskelmia mainostamiseen liittyvistä konversioista ym. Keskeisessä asemassa artikkelia oli kate. Mutta kuinka ollakaan ostohinnaltaan 100 euron tuotteen katteeksi oli määritelty esimerkkiin 130 euroa ja kate oli (muka) tällöin 30 euroa (mikä ei ole totta!).

Väitän, että moni yrittäjä ei osaa tehdä yksinkertaisia katelaskelmia. Juuri äsken kerrotun esimerkin kaltaisesti luullaan pers'tuntumalta, että tässäpä on hyvä kate, mutta esim. 130 eurolla myydyn tuotteen kate on vain noin 23% (30%:n sijaan). Tällaisilla laskentavirheillä on iso merkitys – puhumattakaan isommista volyymeistä.

Lue lisää »

6 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, myyminen, myynti ja markkinointi, myyntikate, yrittäminen, yritysjohtaminen

Terve elinkeino ei tukea kaipaa

Torstai 3.1.2013 - Heikki Ikonen

heikkiikonen.jpgElinkeinoelämän ja palkansaajajärjestöjen kellokkaat kiehuvat kiukusta, kun Turussa toimiva telakka STX Finland ei saanut kaipaamaansa 50 miljoonan lainaa, ja jättiristeilijän tilaus lipsahti Ranskaan yhtiön sisartelakalle. Valtion liki 30 miljoonan innovaatiotuki ei riittänyt.

Miljardiluokan kaupan olisi mieluusti jokainen saanut Suomeen, mutta ei millä tahansa ehdoilla. Eräiden asiantuntijoiden mukaan veronmaksajien vastuut olisivat voineet kasvaa mainittuja lukuja paljon suuremmiksi, etenkin jos valtio olisi lähtenyt telakan osaomistajaksi yhtiön toiveiden mukaisesti.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, elinkeinoelämä, palkansaajajärjestöt, elinkeino, tuki, yritystuki, telakkateollisuus

Kaksi huipputason näkökulmaa bisnesstrategiaan

Keskiviikko 17.11.2010 klo 9.09 - Heikki Ikonen

VIA Groupin lokakuun lopussa järjestämä johtamisen konferenssi Helsingin Messukeskuksessa sisälsi kaksi kiintoisaa luentoa bisnesstrategiasta hyvin erilaisista näkökulmista.

Alan guruksi luonnehdittu professori W. Chan Kim jakaa yritystoiminnan punaiseksi ja siniseksi mereksi. Punaisella merellä kilpailu on kovaa ja katteet heikot, vaikka liikevaihdot olisivat suuret. Kun yritykset tappelevat samoista asiakkaista samankaltaisilla tuotteilla, edes markkinajohtajat korkeine volyymeineen eivät tienaa. Chan Kim käytti esimerkkinä Toyotaa, maailman suurinta autovalmistajaa, joka asemastaan huolimatta ei tee voittoa.

Lue lisää »

17 kommenttia . Avainsanat: Heikki Ikonen, W. Chan Kim, Johan Bygge, bisnesstrategia, kilpailu, kustannustehokkuus, kate, monopolitalous, avoimet markkinat

Suomalainen yrittäjähenki

Keskiviikko 17.6.2009 klo 21.01 - Sampo Terho

Nostamme muutamia aikaisemmin sivustollamme julkaistuja kirjoituksia uudelleen kommentoitaviksi niiden ajankohtaisen teeman takia. Osallistu keskusteluun ja ota kantaa!

Yrittäjyyttä on pitkään arvostettu Suomessa harmillisen vähän. Yrittäjää pidetään usein jotenkin ahneena, järjestelmään sopeutumattomana yksilönä, jonka epäonnistumista naureskellaan ja menestystä kadehditaan.

Lue lisää »

9 kommenttia . Avainsanat: Sampo Terho, yrittäjähenki, suomalaisuus, yrittäjyys, kateus, asenteet

Ainoa turvamme on terve käyttökate eli toiminnan tulos, jonka teet sinä itse

Maanantai 18.5.2009 klo 8.00 - Olli Linjala

Tulevaisuutemme on itse asiassa hyvin pienistä jutuista kiinni. Viisaat sanovat, että yksi euro lisää päivässä kotimaisen tuotteen tai työn hankkimiseen työllistäisi 20 000 suomalaista. Jokaisella omassa työyhteisössään on lukuisia mitättömän pieniä asioita, joilla nostamme toiminnan tulosta, eli lisäämme niitä euroja, joilla turvaamme työpaikkamme.

Lue lisää »

8 kommenttia . Avainsanat: Olli Linjala, toiminnan tulos, käyttökate, asennemuutos, huolellisuus, palvelu, asenne

Vain harvatko voittavat ja onnistuvat?

Tiistai 20.1.2009 klo 13.11 - Rauno Korpi

Haluan kiihottaa lukijan omaa pohdiskelua otsikon sisältämistä ilmiöistä. Entisenä jääkiekkovalmentajana olen kohtuullisen huolestunut meidän suomalaisten voittamis- ja onnistumisnäkemyksistä. Maailma ja pieni tasavaltammekin raaistuu jatkuvasti.

Lue lisää »

5 kommenttia . Avainsanat: kilpaurheilu, Rauno Korpi, Korpi Rauno, yrittäjyys, onnistuminen, epäonnistuminen, menestyminen, kateus

Kun mikään ei riitä

Keskiviikko 13.2.2008 klo 11.50 - Pauli Vuorio

Jälleen on voitu seurata elinkeinoelämän, työnantajien ja työantajien etujärjestöjen katkeria puheita muun muassa työntekijöiden sairauslomien määrästä ja palkallisuudesta. On vakavasti esitetty, että työntekijöiden oikeutta palkalliseen sairauslomaan tulee rajoittaa tai palkallisuus tulee jopa purkaa.

Lue lisää »

12 kommenttia . Avainsanat: pääkirjoitus, työnantajat, elinkeinoelämä, työntekijä, kateus