Blogin arkisto

Niin myötä- kuin vastoinkäymisissä!

Perjantai 2.12.2016 - Petri Niskanen Yritys-, organisaatio- ja työyhteisövalmentaja

Otsikon sanat ovat kaikille meistä tuttuja vihkiseremoniasta. Parisuhteen kestävyys ja arvopohja punnitaan parhaiten vastamäessä. Sama pätee johtajuuteen. Kevyemmilläkin johtamiskyvyillä ja heikommalla sitoutumisella saattaa pärjätä myötäkäymisissä, hyvinä aikoina. Vastamäessä johtaja punnitaan.

Lue lisää »

6 kommenttia . Avainsanat: Johtaja, johtajuus, Petri Niskanen, nuorkauppakamari, organisaatio, työyhteisö, valmentaja, muutos, menestyksen salaisuus, Henry Giessenbier, Viktor Frakl

Valittajatyypit - 4 eri tavalla toimivaa valittajatyyppiä

Lauantai 26.11.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgJokainen asiakas kokee palvelun jollain tavalla. Osa asiakkaista on aloitteellisempia ja aktiivisempia antamaan palautetta, osa ei. Tässä kohtaa itse asiassa hiljaisuus ei välttämättä olekaan tyytyväisyyden merkki.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen

Kynätön myyjä on yhtä kuin munaton myyjä

Perjantai 20.5.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgVakuutusmyyjä oli tekemässä kauppaa entisen työkaverinsa luona. Asiakas oli jäänyt eläkkeelle myyntityöstä vastikään. Kaupanteko eteni päätösvaiheeseen, jossa myyjän piti ottaman nimeä pahviin ja rupesi kaivelemaan kynää taskustaan ja laukustaan, mutta niin vain oli päässyt käymään, että kynät olivat loppuneet.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myyjä, myyntityö, myynti, kauppa

Asiakaspalvelupuhelun vaiheet - puhelua johtaa asiakaspalvelija!

Perjantai 8.4.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpg1. ALOITUS ja 2. SILTA

Asiakas esittäytyy ja kertoo, millä asialla soittaa.

– Vastatessasi kerro yrityksesi nimi, osasto ja nimesi

– Puhu selkeästi, älä kuitenkaan monotonisesti

– Muista: Heti alun ensivaikutelma synnyttää tunteen

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö

Bemaria ostamassa

Keskiviikko 23.3.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgHiukan pönäkkä toimitusjohtaja meni bemarikauppaan, kierteli, kaarteli ja katseli. Oli kolmesataasarjalaista, pikkuista avomallia ja tummaa isoa farmaria. Ja silmät kiiluen johtaja jäi katselemaan tummaa isoa farmaribemaria, sellaista joka sopii hyvin menestyvän firman pomolle. Urheillinen ja hiukan ylellinen, sellainen pomon auto.

Retein elkein pomo meni myyjän luo ja kysyi, että mitä maksaa ja maksetaanko osissa. Myyjä kertoi hinnan, sopi maksuaikataulun ja lupasi toimittaa ajokin. Kaupasta sovittiin, kättä lyötiin päälle ja avaimet luovutettiin pomon käsiin. Ja samalla tehtiin lippusia ja lappusia, joku niistä meni rekisteröintiin ja toisessa sovittiin osamaksuista.

Lue lisää »

5 kommenttia . Avainsanat: Kari Vahtolammi, autokauppa, auto, maksu, maksuhuomautus

3 askelta kohti myyntiä

Perjantai 29.1.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMitkä askeleet johtavat vääjäämättä kohti myyntiä? Me räätälöidään sulle, ei ole esitteitä, mun pitää laskea tarjous…

Valtaosa tuotteista/palveluista (tässä artikkelissa tuote) on sellaisia, että kun ne on tuotteistettu, niillä voi olla selkeä hintalappu. Se, että myyjällä ei ole kertoa hintalappua kuin apteekin hyllyltä, voi olla myyjän taktikointia tms., mutta vallan usein tilanne on se, että tuotteistaminen on tekemättä. Jos hinnan voi sanoa heti kättelyssä, tuotteeen ostaminen helpottuu, eikä myyjän pöydällä oheinen keissi pyöri enää nk. tarjouspyyntönä ja hidasteena/esteenä tehdä uutta myyntiä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö, tuotteistus, markkinointi

Miksi lähtisin koruostoksille jatkossa Vantaalle?

Perjantai 8.1.2016 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOli sunnuntai-iltapäivä. Olin työreissulla pk-seudulla. Pysähdyin matkalla Tikkurilasta Lentoasemalle Jumboon ostamaan lapsille pienet tuliaiset ja samalla kävin syömässä. Syönnin jälkeen tuli ajatus, että käynpäs tuossa Kultajousessa ostamassa vaimolle 15-vuotisen seurustelun kunniaksi jotain kivaa.

Astuin liikkeseen sisään ja katsoin tiskille päin. Siellä nuorehko asiakaspalvelija otti välittömästi hymyilevän katsekontaktin ja lähestyimme toisiamme. Kysyin, löytyiskö teiltä Kalevalan lapsikoruja? Asiointi eteni kaikin puolin jouhevasti ja kun homma alkoi olla liki maalissa, myyjä vielä kysyi, mihin järjestykseen korut laitetaan (tyttö-poika-tyttö). Pääsin maksamaan ostokset ja kaikki sujui hienosti. Sinällään tapahtumassa ei tämän kerronnan pohjalta ole mitään ihmeellistä. Näinhän sen pitäisikin mennä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, asiakaspalvelu, kauppa, myyjä, kohtaaminen

Idioottimaisen helppo tapa saada lisää tilauksia ja tehdä enemmän kauppaa

Perjantai 11.12.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMarkkinointiviestintä! Sanan voi määritellä monella tavalla, mutta nyt avaan sanan siten, että kyseessä on viestintää (sitä, mitä tekee ja tarjoaa) markkinoille.

Kerro (muistuta) edes olemassaolostasi niin sekin voi lisätä kaupan määrää!

Taannoin eräs fysioterapeutti lähetti sähköpostin niille asiakkaille, joiden sähköpostin oli jostain syystä sattunut ottamaan talteen. Rekisterin koko oli noin 200. Hauskaa on se, että sähköpostin sisältö oli niinkin huikea kuin ilmoitus sähköpostiosoitteen vaihtumisesta. Seurauksena fyssari sai seuraavan viikon kalenterin täyteen. 200 asiakkaasta työlukuna voidaan käyttää avaamisprosenttina noin 30 (%), joten viestin avasi kenties noin 67 asiakasta. Jos edes 5 % tilaisi palvelua heti niin se tarkoittaisi vähintään 3 asiakasta, joka tarkoittaa yli 150 euron alv:tonta liikevaihtoa (fyssareiden käyntikerrat yleensä 50 euroa tai enemmän). Not so bad, jos ajattelee, että yhden viestin lähettää sähköpostin muutoksesta?! Ja kun todellisuudessa tilauksia tuli enemmän.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö, markkinointiviestintä

Asiakas ei ostanutkaan tapaamisella - mikä meni pieleen? 10 vinkkiä jälkiviisasteluun ja oppimiseen

Perjantai 20.11.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgEi ole synti hävitä kauppaa, mutta on synti olla ottamatta opikseen.

1) Olinko valmistautunut riittävästi?

2) Toiminko suunnitelman mukaan? Missä poikkesin ja miksi?

3) Tunnistiko asiakas tarpeensa? Miten hän ilmaisi sen?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kauppa, myynti, myyntityö

Paskat autokauppiaat - osa 3 - älä kunnioita sitä, mitä asiakas sanoo!

Perjantai 16.10.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgVuosia sitten auton vaihtaminen tuli itselläni kysymykseen ensimmäisen lapsen synnyttyä. Minulla oli sporttinen perheauto alla, kun menin etsimään sopivaa vaihdokkia. Olin kuitenkin jämäkkänä siitä, että haluan vaihtaa auton päikseen ilman välirahaa. Myyjä ehdotti koeajoa (tämä on muuten harvinaista herkkua =) ) ja hän antoi varsin tehokkaan farkun alle. Kun palasin koeajolta, myyjä kyseli, miltä tuntui ja sanoi sitten välirahaksi 2800 euroa. Sanoin, että kuten sanoin, haluan auton ilman välirahaa ja lähdin kulkemaan. Minua syletytti se, ettei myyjä kunnioittanut sitä, mikä oli edellytykseni kaupanteolle.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat

Paskat autokauppiaat - osa 2 - älä myy naiselle!

Perjantai 2.10.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgLiki keski-ikäinen pariskunta astuu autokauppaan ja löytää alustavasti mieleisen auton. Mies katsoo, että merkki ja malli ovat kohdallaan ja nainen haluaa valita auton värin. Myyjä liittyy keskusteluun mukaan ja alkaa puhua miehelle autoon liittyvistä ominaisuuksista kuten hevosvoimista katsomatta naista silmiin. Myyjä tekee loistavan olettaman, että naista ei kiinnosta asia millään tavalla, joten häntä ei käytännöllisesti katsottuna ole keskustelussa? Nainen yrittää katsoa myyjää silmiin, mutta myyjä on lumoutunut miesasiakkaan (näennäisestä) kiinnostuksesta ominaisuuksiin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat

Paskat autokauppiaat, osa 1 - älä nosta persettä penkistä potentiaalisen asiakkaan kohdalla!

Perjantai 18.9.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpgAstelin joulukuussa autoliikkeeseen, josta olin kyseisen auton 5 vuotta aiemmin ostanut. Halusin hinta-arvion firman nimissä olevasta autostani. Etsin oma-aloitteisesti jonkun myyjän, sillä en olettanutkaan, että kukaan olisi kiinnostunut puku päällä astelevasta liki kolmivitosesta kaiffarista, joka kävelee määrätietoisin askelin kaupan ovesta sisään.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myynti, kauppa, autoliike, asiakaspalvelu, myynti, paskat autokauppiaat

Toinen kauppojen menettämisen syy

Maanantai 30.3.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgOlet myyjänä, myynnin johtajana tai yrittäjänä asiantuntija, joka osaa ratkaista asiakkaiden ongelmia. Olet pätevä ja tehokas.

Siksi olet hyvä siinä mitä teet.

Mutta kun on puhe myymisestä erinomainen osaamisesi voi toimia myös sinua vastaan niin, että menetät kauppoja.

Asiakastapaamisessa teet hyviä kysymyksiä. Asiakas puhuu joistain vaikeuksista, joita hänellä ja hänen organisaatiollaan on.

Tsädäm!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, epäonnistunut tarjous, kaupan menetys, kaupan päättäminen, konsultatiivinen myynti, myyntimalli, myyntiprosessi, ratkaisumyynti, strateginen myynti, varma kauppa

Syy jonka vuoksi menetät kauppoja

Maanantai 23.3.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgOlet puhunut asiakkaan ja hänen tiiminsä kanssa. He ovat kertoneet sinulle tarpeensa ja sinä olet kuunnellut.

Kerrot tietenkin, että tarjoat erittäin hyvää palvelua, vastaat asiakkaan tarpeisiin täydellisesti tarjoamallasi ratkaisulla. Kerrot kuinka mahtavia osaajia tiimissäsi on. Kuvaat saamiasi asiakaspalautteita ja asiakastyytyväisyyttä.

Kirjoitat tarjouksen, joka vastaa täydellisesti asiakkaan tarpeita, mutta sen lähettämisen jälkeen asiakas ei soita eikä vastaa sähköpostilla.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, epäonnistunut tarjous, kaupan menetys, kaupan päättäminen, konsultatiivinen myynti, myyntimalli, myyntiprosessi, ratkaisumyynti, strateginen myynti, varma kauppa

Niilon menetelmä kilpailun voittamiseen

Maanantai 22.12.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgTutustuin Niiloon ollessamme yhdessä Kolkatassa Intiassa. Teimme yhdessä tarjouksen automaatiojärjestelmästä saksalaisten ja venäläisten kanssa. Tuolla matkalla Niilo sai tarpeekseen Intiasta ja hän siirtyi toisen yrityksen palvelukseen.

Sattumalta monia vuosia myöhemmin tapasin Niilon lentokoneessa. Hän sanoi olevansa myyntiryhmän esimies ja sitten hän kertoi tarinan.

Niilon yritys hävisi paljon kauppoja kilpailijoille, joiden tuotteet eivät olleet yhtään parempia.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: asiakaskontakti, kaupan päättäminen, kauppaan vaikuttavat henkilöt, kilpailu, kontaktirajapinta, määrä, myynti, strateginen myynti, tarjous

Näin verkkokauppa kasvatti myyntiään

Keskiviikko 26.11.2014 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgOnko sinulla verkkokauppa tai kivijalkamyymälä? Oletko ajatellut, miten voisit kasvattaa myyntiäsi digitaalisen markkinoinnin avulla? Tässä esimerkki yrittäjästä, joka kasvatti myyntiään kolmessa vuodessa reilusta 60 tuhannesta eurosta seitsemään miljoonaan!

Diana Harbour, yrittäjä ja äiti, perusti yrityksensä The Red Dress vuonna 2005. Hän aloitti myynnin kivijalkamyymälässä, mutta vasta verkkokauppa vei hänet menestykseen.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, verkkokauppa, yrittäminen, yritys, myynti, asiakaspalvelu, viestintä, markkinointi

Asiantuntijamyynnin johtaminen noudattaa joukkulajien valmennusperiaatteita

Maanantai 17.11.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgValtteri Bottas ajoi kolmanneksi Sotsin F1:ssä ja luultavasti korokkeella lausui kiitokset tiimille vaikka hän on se, jolle maksetaan miljoonia, että hän ajaa autolla. Valtterikaan ei pysty yksin voittamaan.

Perinteinen, ja mielestäni jälkeenjäänyt vanhanaikainen myynnin valmennus keskittyy parantamaan yksilön, myyjän suoritusta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoman, asiantuntijuus, johtaminen, joukkuelaji, joukkuepeli, muutos, myyjä, myynnin johtaminen, myynti, nettikauppa, strategia, taktiikka, transaktio, yksilölaji

Seksityö

Maanantai 19.11.2012 - Lassi Nokelainen

lassinokelainen.jpgIhan ensin pitää sanoa etten itse ole näiden palveluiden käyttäjä. Samoin kuin kannabiksen laillistamisen puoltamisessa, seison myös tämän takana yksilönoikeuksien ja itsensätoteuttamisaatteen takia.

Turhan usein seksipalveluiden myymistä perustellaan sillä että se rumentaa katukuvaa. Nainen jolla on nahkaa päällä, punaiset huulipunat kynsilakkoineen ja turhan pieni minihame häiritsee jonkun silmää - toisen silmää se hivelee. Eikö kadut vallanneet rintaliivi- ja muotivaatemainokset sitten häiritse? Häiritsee toki, mutta niitä on vaikeampi vastustaa kun ne ovat siinä laillisesti.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Lassi Nokelainen, seksityö, seksipalvelut, yksilönvapaus, ihmiskauppa

Kun asiakas viivyttelee eikä kauppa etene

Maanantai 8.10.2012 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgOletko koskaan joutunut tilanteeseen, jossa asiakastapaaminen on onnistunut erinomaisesti? Asiakas on innostunut, mutta vähän ajan kuluttua huomaat, ettei mitään tapahdu. Innostus on laantunut ja asiakas viivyttelee. Jopa välttelee. Kauppa ei ainakaan edisty kohti toteutumista.

Harva myynnissä työskennellyt on voinut välttyä tuollaiselta.

Mitä asialle voi tehdä?

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, kauppa, muutos, myyminen, myynnin muutos, myynti, myyntiprosessi,

Päättäjän kuolema ja kollektiivinen ostaminen

Keskiviikko 29.8.2012 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgEnnen oli helpompaa. Näin voinee sanoa myymisestä. Oli yksi ehdoton päättäjä. Kun myyjä sai sen yhden ostamaan, oli kauppa kotona.

Nyt on yhä useammin aivan toisin.

Ostaminen on nykyään usein kollektiivista. On joukko ihmisiä, jotka vaikuttavat ostopäätökseen. Vaikutus on usein ennakoimatonta ja tunnistamatonta. Se on iso haaste myyjille.

Ostettavat tuotteet ja palvelut ovat teknisesti monimutkaisempia, niitä on haasteellisempaa ottaa käyttöön kuin ennen ja asiakasorganisaation riskit kasvavat. Monimutkaiset ostokset edellyttävät paljon päätöksiä, joihin vaikuttaa yhä suurempi joukko asiantuntijoita, portivartijoita ja komiteoita ja työryhmiä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, kauppa, muutos, myyminen, myynnin muutos, myynti, myyntiprosessi, ostoprosessi,

Vanhemmat kirjoitukset »