Pilottihankkeet myyntitoiminnan kehittämisen apunaMaanantai 30.12.2013 - Heikki Luoma Mitä on myynnin pilotointi?Pilotointi tarkoittaa kokeilua, testiä ja harjoitusta. Kun amerikkalaiset tv-sarjojen tuottajat keksivät uuden tv-sarjaidean he tekevät ensiksi pilottijakson, jonka tuloksia he arvioivat ja jos tulokset näyttävät lupaavilta, he aloittavat sarjan tuotannon. B2b-myynnissä voi tehdä vastaavalla tavalla. Moni yritysohjelmistoja myyvä yritys pyrkii ensin myymään asiakkaalle pilotin eli ohjelmiston kokeilun, jonka avulla kerätään palautetta ohjelmiston toimivuudesta ja tarpeista jatkokehitykseen. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: johtaminen, kokeilu, konseptimyynti, konsultatiivinen myynti, markkinointi, muutoksen johtaminen, muutoksen suunnittelu, muutos, myynnin suunnittelu, myynti, pilotointi, pilotti, strategian jalkautus, toteutus, uusasiakashankinta |
Näin ylität strategian jalkautuksen ja valmennuksen välisen kanjoninMaanantai 12.8.2013 - Heikki Luoma Sinulla on kenties strategia, joka kaipaa toteutusta. Saatat päättää kouluttavasi tai valmentavasi myyntihenkilöstösi. Haluathan että myynti osaa toteuttaa strategiasi. Valitettavasti valmennuksen tulokset ovat kyseenalaisia ja yleensä valmennuksella on olematon vaikutus tuloksiin. Kirjoitin aiheesta aikaisemmin blogissani: Tätä myyntivalmentajat eivät halua sinun tietävän Sinulla on kuitenkin toinen vaihtoehto, joka mielestäni on paljon parempi kuin valmentaminen ja kouluttaminen. Ytimekkäästi sanottuna vaihtoehto tarkoittaa sitä, että strategiaasi aletaan toteuttamaan nyt. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtamisjärjestelmä, johtamisprosessi, muutoksen johtaminen, muutoksen suunnittelu, muutos, myynnin suunnittelu, myynti, myyntimalli, myyntiprosessi, strategian jalkautus, strateginen myynti, uusasiakashankinta |
Osallistava päätöksenteko on hyödyllistä muista syistä kuin yleensä luullaanMaanantai 5.8.2013 - Heikki Luoma Moni johtaja ajattelee, että ihmisten osallistuttaminen päätöksen tekemiseen on pyrkimystä epämääräiseen demokraattiseen päätöksentekoon ja usein kieltäytyvät sellaisesta. He eivät halua jakaa valtaa, eivät halua olla eri mieltä ja käyttää aikaa osallistuttavasta päätöksenteosta syntyvien erimielisyyksien sovitteluun ja hyvittelyyn. He tekevät kuitenkin tietämättään hallaa itselleen toimimalla tuolla tavalla. Ongelmaksi nimittäin tulee päätöksen toteutumattomuus. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, esimiestyö, innostaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, johtamisprosessi, käyttäytyminen, motivaatio, motivointi, muutoksen suunnittelu, muutos, muutosjohtaminen, osallistuminen, osallistuttaminen, päätöksenteko, päätös |
Mietitkö miten voisit johtaa myyntitiimiäsi parempiin tuloksiin? - Moniaivoinen ratkaisu voisi toimia sinullakinMaanantai 24.6.2013 - Heikki Luoma Painaako ylempi johto päälle? Ovatko myyjät passiivisagressiivisia? Olet jo miettinyt ratkaisua pääsi puhki ja alat tulla siihen tulokseen, ettei ratkaisua ole olemassa. Olet kokeillut erilaista, mutta mikään ei ole toiminut haluamallasi tavalla. On syntynyt itse itseään ruokkiva negatiivinen kierre. Epäonnistuminen seuraa toistaan. Usko on mennyt. Tilanne näyttää pahalta. Voi olla, että tekee mieli luovuttaa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, coachaus, coaching, esimiestyö, innostaminen, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, muutoksen johtaminen, muutoksen suunnittelu, muutosjohtaminen, muutosvalmennus, myynnin suunnittelu, myynti, myyntiprosessi, strategian jalkautus |
Neuvoja yrityksille jotka eivät tee tarpeeksi tulostaMaanantai 7.1.2013 - Heikki Luoma Kun yritys – mikä tahansa yritys – ei tee sitä tulosta minkä ansaitsisit tai tarvitsisit yrittäjänä, on siihen aina syy tai monia syitä. Vika voi olla liiketoimintamallissa. Strategisessa ajattelussa voi olla aukko. Tavassa myydä voi olla ongelma, johon suhtaudutaan välinpitämättömästi. Käytössä on ehkä vääriä markkinointikeinoja tai -keinoja on liian vähän. Saattaa olla, että toteutus on väärä. Kommunikoidaan väärin. Kilpailukyky ja erottautuminen kilpailijoista saattaa olla heikko tai olematon. Tuote- ja palvelurepertuaari on ehkä liian suppea tai laaja. Ehkä myynnin edistäminen – markkinointi – on keinotekoista ja itsekeskeistä. Markkina saattaa edellyttää enemmän pureskelua ja seurantaa kuin mitä teet. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, markkinointi, myynti, muutoksen suunnittelu ja toteutus, strategia, jalkauttaminen |
Poista itseltäsi painolasti nyt lopettamalla se mitä sinun ja muiden ei pidä enää tehdäKeskiviikko 2.1.2013 - Heikki Luoma Vuosien mittaan – viime vuonnakin – sinulle ja organisaatioon on kertynyt jätettä, josta on aika ajoin päästävä eroon kuten kodeissa viedään jätteet roskikseen. Kun muutetaan kotia, siivotaan ja heitetään pois sellaista, joka on tullut turhaksi. Kun turha on heitetty pois, voi muuttaa uuteen kotiin kuorman kanssa, jossa ovat vain tärkeät asiat. Sama koskee organisaatioita. Ei voi muuttaa ja muuttua, jos riippana on paljon turhaa, aikaa ja voimavaroja vievää. Siksi on luovuttava ennen kuin voi muuttua ja muuttaa. |
1 kommentti . Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, esimies, esimiestyö, muutos, muutoksen suunnittelu ja toteutus |
Myyntitoiminnan innovaatiot - laiminlyöty yritystoiminnan aluePerjantai 2.11.2012 - Heikki Luoma Innovaatiot ovat asia, joka on lähes kaikkien huulilla. Uuden yritystoiminnan ja taloudellisen hyvinvoinnin ajatellaan perustuvan uusiin innovaatioihin koko yhteiskunnan tasolla. Työ- ja elinkeinoministeriöllä on innovaatio-osasto. EU ja Tekes tukevat innovointia kehittämisohjelmissa. Aalto-yliopistossa on innovaatio- ja yrittäjyyspalvelut. Luetteloa voisi jatkaa. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, innovointi, johtaminen, markkinointi ja myynti, muutoksen suunnittelu ja toteutus |