Huomenta sanoo päiväkotitätiKeskiviikko 20.1.2016 - Kari Vahtolammi Kun pieni taapero tallustaa pitkin lumista polkua kohti päiväkotia, niin hän samalla miettii että mitä piti tädille sanoa. Ja lumisella polulla mieleen iskostuu, että ensin sanotaan huomenta ja sitten mennään katsomaan kavereita päiväkotiin. Päiväkodissa pienten taaperoiden mieliin yritetään iskostaa erilaisia tulevaisuudessa tarvittavia taitoja. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, taito, taidot, käytöstavat, tavat |
"Miten v*tussa voi olla meidän päässä (vika), mä v*ttu olen asiakas!"Perjantai 17.1.2014 - Juha Ahola Pyydän anteeksi epäsopivaa kielenkäyttöä ohessa, mutta tämä on suoraa siteerausta Vauhtipyörän aktiivilukijan ja -kommentoijan 9.10.2013 käymästä puhelinkeskustelusta. Äsken yksi asiakas soitti k*lli-otassa että "Teidän järjestelmät ei toimi!" |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, asiakaspalvelupäällikkö, sosiaaliset taidot |
Iske silloin, kun ostoikkuna on auki ja rauta kuumaaPerjantai 13.12.2013 - Juha Ahola Eräs työharjoittelupaikan hakija soitteli minulle tänään. Vaihdoin puhelimitse muutaman sanan ja pyysin laittamaan spekstit vielä kirjallisesti (=hakemuksen). Lupasin palata asiaan lähiaikoina, kun ensin kartoitan, löytyisikö tuttavayrittäjien parissa kyseistä työharjoittelijaa palvelevia työtehtäviä, resursseja myös perehdyttää ja halu saada työharjoittelija tiimiin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, myyjä, myynti, asiakas, carpe diem, ihmissuhdetaidot, tartu hetkeen |
"Kunhan en oo vaan myymäsä mittää!" Mikä erottaa asiakaspalvelijan ja myyjän?Perjantai 23.8.2013 - Juha Ahola Oletko aktiivinen soittamaan asiakkaille vai toivotko, että asiakkaat ovat yhteydessä sinuun, jotta voit toimia asiakaspalvelijana ja tilauksen vastaanottajana tai käsittelijänä? Tässä on vedenjakaja! Kuka tahansa normaalit sosiaaliset taidot omaava henkilö voi olla asiakaspalvelutyöntekijä ja tilausten käsittelijänä olipa sitten kyse puhelinmyynnistä tai kasvokkain tapahtuvasta kaupantekotilanteesta. Palveluammateissa on Suomessakin lukuisa määrä ihmisiä. Ruokakaupan kassalla ja lihatiskillä sekä infopisteessä, erikoisliikkeiden kassakoneen takana tai hyllyjen välissä, ravintoloissa tarjoilijoina jne. Löytyy näitä tilauksen vastaanottajia. Jostain ihmeellisestä syystä myös em. joukkoon on pesiytynyt myyjiä. Ja mikä erottaa myyjän asiakaspalvelutyöntekijästä? |
5 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, asiakaspalvelupäällikkö, huippumyyjä, kanssakäyminen, myyminen, myynti ja markkinointi, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vastuu |
Keskustelu etenee vaiheittain - eikä ole sillisalaattiaPerjantai 16.8.2013 - Juha Ahola Montako kertaa olet ollut jossain keskustelussa mukana, jonka olisi pitänyt johtaa johonkin, mutta käytännössä se ei johtanut yhtään mihinkään? Vai kävikö niin, että keskustelussa mukana olleet kyllä kertoivat jokainen oman mielipiteensä, mutta yhteistä näkemystä ei syntynyt tai edes yritetty löytää? Puhutaanpa kehityskeskustelusta tai muusta tavoitteellisesta keskustelusta. Miten keskustelu etenee vaiheittain? Keskustelun tulee tapahtua häiriöttömässä tilassa ilman keskeytyksiä. Esimiehen tulee irtautua läppäriltä ja olla näpräämättä puhelintaan. Tarvitaan aito läsnäolo ja keskittyminen vain kyseiseen keskusteluun. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, esiintyminen, esiintymistaidot, ihmissuhdetaidot, kanssakäyminen, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot |
Autonomian merkitys motivaatioonPerjantai 14.6.2013 - Juha Ahola Aiemmassa artikkelissa kirjoitin Daniel Pinkin ajatuksia motivoinnista. Autonomia, mestarillisuus ja tarkoitus tulivat esille keskeisinä asioina. Mutta ovatko nuo liian absurdeja käsitteitä? Kuulostaako vain hyvältä sanoa noin, mutta oikeassa yrityselämässä tai vaikkapa esimiestyössä nuo asiat ovat vaikeasti konkretisoitavissa? Mielestäni kyseiset asiat ovat konkretisoitavissa. Käsittelen tällä kertaa autonomian konkretisoimista tarkemmin. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, johtaminen, kanssakäyminen, miten saan ystäviä menestystä vaikutusvaltaa, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vaikuttaminen, vastuu, yrittäminen, yritysjohtaminen |
Pakottaminen vai suostutteluPerjantai 17.5.2013 - Juha Ahola Muinaiskreikkalaisen satusetä Aisopoksen tarinassa aurinko ja tuuli ryhtyivät kinaamaan siitä, kumpi on väkevämpi. Kesken väittelyään he näkivät matkamiehen kulkemassa tiellä. Silloin aurinko sanoi: "Minä tiedän tavan selvittää, kumpi meistä on vahvempi. Se, kumpi meistä saa tuon matkamiehen riisumaan viittansa, on voittaja. Ole hyvä ja aloita." |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, ihmissuhdetaidot, itsensä kehittäminen, sosiaaliset taidot |
Älä mene nakkikoppijonoon klo 4 aamuyöllä, jos et halua turpiin!Perjantai 10.5.2013 - Juha Ahola Kaverini sai spolle-AUK:ssa mieleenpainuvan ohjeen itsepuolustuksen ensimmäisestä askeleesta. "Älä mene nakkikoppijonoon klo 4 aamuyöllä, jos et halua turpiin!" Minkä sanoman tämän pitää sisällään? On viisautta ajatella ennaltaehkäisevästi. Nakkikoppijonossa on todennäköisempää joutua tappeluun kuin kaupan kassajonossa tai kotisohvalla. Sanotaan, että älykäs ihminen selviää tilanteesta, johon viisas ei edes joudu. Kun ymmärtää syy-seuraussuhteita kokonaiskuvan kannalta, osaa valita taistelunsa paremmin. Heittämällä lokaa, sotkee myös itsensä. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, kanssakäyminen, miten saan ystäviä menestystä vaikutusvaltaa, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vastuu |
Kateus voi olla hyväksi - mutta niin myös pahaksi!Perjantai 19.4.2013 - Juha Ahola Miltä tuntuu, jos naapuri ajaa pihaansa tuliterällä Mersulla? Entäpäs jos kavereilla käy flaksi illanvietossa, mutta itselle jää vain luu käteen? Mitäpäs jos työtoveri saa enemmän pomon huomiota ja aikaa? Onnistuisiko vilpitön onnitteleminen, jos sinua myöhemmin työyhteisöön tullut ja vähemmän kouluttautunut henkilö saa pitkään havittelemasi esimiesaseman? Tuntuuko reilulta, että opiskelijakaveri lueskelee tenttiin vain parisen tuntia edellisenä iltana tv:n ääressä ja saa paremman arvosanan kuin sinä, vaikka ahersit tenttikirjojen parissa kymmeniä tunteja edellisen viikon aikana? Harmittaako, jos työtoveri saa "paremmat kesälomapäivät" kuin sinä? |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot |
Helppoheikki, olet ärsyttävän tungetteleva! Keksi jotain fiksumpaa!Perjantai 22.3.2013 - Juha Ahola "Tuleppa ostamaan 4 purkkia, vain 10 euroa." "Tästä loppiaiseksi 4 purkkia 10 eurolla." Nämä huutelut voivat toimia kaupanteossa markettien aulassa, mutta minua ne eivät sytytä. Eilen koin tätä helppoheikki-tuputusmyyntiä osakseni eräässä oululaisessa kaupassa. Seurasin muutamien ohikulkeneiden asiakkaiden reaktioita näihin huuteluihin ja vaivautuneen ystävällisiä ei-kiitos-vastauksia havaitsin. Tärkeää on myös se, miten myyjä esittää viestinsä – ääni ja kehonkäyttö ovat keskeisessä roolissa. Moni vaivautuu, osa turhautuu ja mitä ilmeisemmin osa jopa ostaa – muutoin tuskin helppoheikki-tyyliin ei kukaan myisikään. Isoon ääneen huomion herättäminen ja kailottaminen on sitä torimyyntiä, jota tapahtuu |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakaspalvelu, kanssakäyminen, myyminen, myynti ja markkinointi, myyntityö, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot |
Minulle tätä ja sinulle ei mitään!Perjantai 1.2.2013 - Juha Ahola On helppo olla vailla kaikenlaista! Pieni lapsi on itsekäs! Hän osaa ajatella vain sitä, mitä itse haluaa, mutta ei sen vaikutuksia muiden elämään. Siksi lapsi esittää halunsa suoraviivaisesti ja ehdottomina vaatimuksina. Kasvatuksen myötä lapsi oppii (toivottavasti) jakamaan omastaan, vaikka myös puolensa pitämisen taito on tärkeää. Nössöt ei pärjää! No, mutta kaikkihan me olemme itsekkäitä. Kasvatuksen ja kasvun myötä opimme jakamaan omastamme, mutta myös käyttämään ns. vastavuoroisuusperiaattetta eli molemmat hyötyvät (molemmat antaa ja molemmat saa). Alakouluikäisen pitäisi tätä menetelmään osata käyttää puhumattakaan yläkouluikäisestä. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, esiintyminen, esiintymistaidot, ihmissuhdetaidot, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, vaikuttaminen, vastuu |
Miten välittämisen kulttuuri ja hyvä työilmapiiri välittyy vuorovaikutuksessa?Maanantai 10.12.2012 - Juha Ahola Lämpö työyhteisössä tarkoittaa hyvähenkistä työilmapiiriä sekä välittämisen kulttuuria. Ohessa lainaan fysiikan terminologiaa jälleen kuvastamaan erilaisia lämpöenergian siirtymistapoja työyhteisössä. Lämmön johtuminen eli konduktio on lämmön siirtymistä aineen sisällä. Lämpö voi siirtyä johtumalla myös aineesta toiseen, mikäli aineet ovat kosketuksissa toisiinsa. "Laita kätesi kynttilän liekkiin – polttaa kovasti!" |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, carpe diem, ihmissuhdetaidot, rikastava vuorovaikutus, sosiaaliset taidot, syvempi suhde, tartu hetkeen, tunneyhteys, valmentaminen, yritysjohtaminen |
"Ota tukka pois silimiltä!"Maanantai 3.12.2012 - Juha Ahola Olimme parikymmentävuotta sitten Keski-Pohjanmaa jalkapalloturnauksessa pelaamassa. Omien otteluiden tauolla seurasimme muiden joukkueiden välisiä pelejä. Eräs tapaus jäi mieleeni hyvänä opetuksena tulevaisuuteen, sillä tuskinpa asia muutoin nytkään mieleeni juolahtaisi. Nokian Pyryn D-juniorit (12v.) taistelivat jatkoon pääsystä rangaistuspotkukilpailussa. Katsojia oli paikalla jonkin verran. Eräs katsoja (huutelija) oli huudellut jo pelin aikana useamman kerran Nokian Pyryn kaljupäiselle pelaajalle: "Ota tukka pois silimiltä". Huutelija kuveitteli varmasti olevansa hauska. Kun tuli kaljupäisen pelaajan vuoro vetää pilkku, huutelija toisti: "Ota tukka pois silimiltä, että näet ampua". ja rätkätti omalle vitsilleen. Pelaaja epäonnistui. Hän ampui pallon maalin yli ja huutelija pärskähti räkäiseen nauruun. Nokian Pyry hävisi ottelun tuon epäonnistumisen myötä ja tippui jatkosta. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asenne ratkaisee, carpe diem, ihmissuhdetaidot, itsensä kehittäminen, sosiaaliset taidot, tartu hetkeen, vaikuttaminen |
Ensin päätä lyödään Karjalan mäntyyn, jotta opitaan?Maanantai 26.11.2012 - Juha Ahola "It’s nothing so practical than good theory, - practice is still the best teacher" – Seppo Helakorpi, dosentti Käytäntö on paras opettaja. Teoria edellä oppiminen on haastavaa. Yleensä teoriaoppiminen edellyttää käytännön kokemusta. Löytyykö tästä empiirisiä todisteita? Oletko neuvonut lapselle, missä järjestyksessä vaatteet kannattaa laittaa päälle? Todennäköisesti “teoriaopit” menevät kuuroille korville ja oppiminen tapahtuu vasta, kun käsineet ja kurakäsineet ovat käsissä ja pitäisi miettiä, miten nyt kaulaliinan, päähineen, kenkien ja kurahousujen laittaminen nyt onnistuu? Järkipuhe etukäteen ei auta. Entäpä ymmärtääkö lapsi, että uunin luukku on kuuma pelkän puheen perusteella? Todennäköisesti utealisuus herää päästä kokeilemaan, miltä luukku tuntuu. |
1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, ihmissuhdetaidot, itsensä kehittäminen, osaaminen, perehdyttäminen, vastuu |
Fosforesenssi kohtaamisen jälkeenPerjantai 12.10.2012 - Juha Ahola Oletko joskus käynyt koulutuksella, joka innosti sinua kovasti, mutta innostua laantui nopeasti, kun palasit seuraavana päivänä työpöydän taakse? Se siitä! Olipa hyviä ja innostavia juttuja, mutta mutta… Mitä mutta? Innostus ja energia ei siirrykään arkitoimintaan tai ympäröiviin ihmisiin. Koulutuksen vaikutus siis lässähti käsiin. Olisi riemukkaampaa, kun innostus ja energia säilyisivät pidempään. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, Esiintymistaidot, sosiaaliset taidot, työelämän fysiikkaa, vuorovaikutus, koulutus |
Y-sukupolvi haastaa esimiesten johtamistaidotMaanantai 17.9.2012 - Ulla Vilkman Paljon on puhuttu Y-sukupolvesta ja sen erilaisuudesta. Joidenkin näkemysten mukaan, sukupolvi ei kuitenkaan ole mullistavan erilainen, sillä tietynlainen kapina ja vapaudenkaipuu kuuluu nuoruuteen: jokaisella sukupolvella on halu tehdä asioita toisin kuin vanhempansa. Eroja aiempiin sukupolviin kuitenkin on ja se vaatii työelämältä ja erityisesti organisaatioilta kykyä muuttua. |
4 kommenttia . Avainsanat: Ulla Vilkman, esimiestyö, johtaminen, kehittyminen, koulutus, kunnianhimo, tunneäly, vuorovaikutustaidot, y-sukupolvi |
Vuorovaikutus on monimutkainen prosessiTiistai 1.2.2011 - Pauli Vuorio Retoriikalla on tärkeä merkitys kaikissa tapahtumissa, joissa keskustelet ihmisten kanssa. Et välitä vain sanoja ja merkityksiä, vaan herätät keskustelukumppanissasi monenlaisia tiedostamattomiakin tunteita. Äänensävy, äänen korkeus, puherytmi ja muut äänenkäytön osatekijät voivat joko edistää asiaasi tai kampittaa sitä. Äänesi on esiintymisen aseesi – tai heikkoutesi. |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, viestintä, viestintätaidot, elekieli, kommunikaatio, kulttuurierot, persoonaerot viestinnässä, tulkinta, retoriikka, vuorovaikutus |
AikataulutustaTiistai 9.11.2010 - Miia Godwin Näin maahanmuuttajana on usein tullut mieleen, että meidän kaikkien olisi syytä joustaa niin asenteissamme kuin tavoissammekin. Mitähän siitä seuraisi, jos vain itsepäisesti pitäisimme kiinni omista tottumuksistamme? Ehkä työpäivä eurooppalaisten kollegoiden kanssa sujuisi jotenkin näin: |
4 kommenttia . Avainsanat: Miia Godwin, kulttuurierot, maahanmuuttaja, tehokkuus, työkulttuuri, asenne, joustaminen, sosiaaliset taidot, kommunikointikyky |