Blogin arkisto

Multitaskauksen sijaan puhutaan keskittymisestä

Keskiviikko 10.2.2016 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgJoskus aikoinaan istuin kuulokkeet päässä ja koodasin. Koodasin, kuuntelin musiikkia ja koodasin. Kunnes tunsin koputuksen olkapäällä. Ajatus katkesi ja puolen tunnin pähkäily menetti merkityksen. Koputtaja oli taloupäällikkö joka piti työrauhan rakentamista musiikkia kuuntelemalla turhana. Ja hänen kysymyksensä oli aika yksinkertainen: “Kuinka voit keskittyä kun hevi pauhaa kuulokkeissa?”

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, työ, työtapa, tapa, tavat, multitasking, moniajo

Asiakastapaamiselle valmistautumiseen 10 vinkkiä

Perjantai 13.11.2015 - Juha Ahola

juhaahola.jpg1) Analysoi kohdetta. Kerää tietoa yrityksestä ja henkilöstä, jonka tapaat. Netistä löydät kyllä hyvää taustatietoa.

2) Aseta käynnille tavoite. Mitä haluat saada aikaan? Mikä on varatavoite, jos et pääsekään päätavoitteeseen? Seuraako tapaamista tapaaminen?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, asiakastapaaminen

3 ideaa pk-yrityksen johtoryhmän työskentelyyn

Maanantai 29.6.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgKun yritys oli muutaman hengen kokoinen, kaikki istuivat samassa työtilassa ja asiat hoidettiin ruudun yli huikkaamalla. Silloin oli mikroyrityksen johtoryhmä paikalla ja samalla se oli koko henkilöstön kokous.

Muutamia työntekijöitä lisää ja yrityksen työntekijöiden tehtävät eriytyvät enemmän ja enemmän toisistaan. Kaikki eivät tee, eivätkä pysty tekemään kaikkea, eikä jokaista koske kaikkien muiden asiat.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, aikajänne, apu, johtaminen, johtoryhmä, joukkue, kokous, päätös, pk-yritys, pöytäkirja, työ, työskentely, työtapa

Noin 20 hengen yrityksen on alettava organisoitua

Maanantai 11.5.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMuistan hallituksen puheenjohtajan Teron sanat edelleen, vaikka hän sanoi ne monia vuosia sitten. Tero sanoi, että yrityksen kasvaessa noin 20 henkilön yritykseksi sen on muutettava toimintatapaansa tai tulee vaikeuksia. Meitä oli silloin 10.

Työssäni olen huomannut, että Teron sanat pitävät paikkansa. Joissakin yrityksissä vaikeuksia esiintyy, tai ne tunnistetaan aikaisemmin kuin toisissa, mutta Teron 20 henkeä on aika hyvä peukalosääntö.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, esimies, hierarkia, kasvu, organisaatio, organisoituminen, pk-yritys, toimintatapa

Transaktionaalisen b2b myyjän tulevaisuus näyttää pahalta

Maanantai 15.12.2014 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgOstajien ja myyjien välillä on ollut perinteisesti tiedon epäsymmetria. Myyjät tietävät enemmän kuin ostajat.

Epäsymmetria on nopeasti muuttumassa. Asiakkaat tietävät enemmän kuin koskaan aikaisemmin myytävistä tuotteista ja tuotteita myyvistä yrityksistä. Joskus asiakkaat tietävät enemmän kuin tuotteensa heikosti osaava myyjä.

Transaktiomyynti on sitä, että myytävät tuotteet ovat sellaisia, jotka voi ostaa yhdellä myyntitapaamisella. Tyypillisesti asiakas tietää mitä haluaa ja tarvitsee. Transaktiomyynnille on tyypillistä ottaa tilaus saman tien.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: asiakastapaaminen, asiantuntijamyyjä, automaatio, automatisointi, muutos, myyminen, myynti, tilauksen ottaminen, transaktiomyyjä, transaktiomyynti, trendi

Kun asiakkaasi on tietoinen ongelmasta toimi myyjänä näin ja vältä paha virhe

Maanantai 15.7.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgKerron tällä kertaa miten voit myyjänä toimia, kun asiakkaasi on tunnistanut olevansa ongelmissa, mutta ei ole tunnistanut ratkaisua. Ehkä hän luulee, ettei ratkaisua ole olemassakaan.

Asiakkaalla on siis huoli.

Hän tietää, ettei jokin toimi kunnolla, jossain on vikaa, mutta hän ei tiedä miten hän ratkaisisi asian.

Avain tällaiseen tapaukseen on, että myyjänä sympatiseeraat asiakasta. Sinun tulee myötäelää asiakkaan tuskaa, turhautumista, epätoivoa ja jopa vihaa ja pelkoa.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, asiakastapaaminen, asiakkaan ongelma, myynnin suunnittelu, myynti, myyntikäynti, myyntikeskustelu, myyntiprosessi, ratkaisumyynti, ratkaisun tarjoaminen, strategian jalkautus, toteutus, uusasiakashankinta

Näin helpotat puhelimitse tapahtuvaa asiakastapaamisten sopimista

Maanantai 8.7.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgTapaamisten sopiminen puhelimitse on monelle kokeneelle myyjälle ehkä se vastenmielisin myynnin tehtävä. Sen tekemistä vältellään jopa aktiivisesti ja varsinkin passiivisesti.

Tuosta syystä on syntynyt yrityspalveluja, jotka tarjoavat ulkoistettua tapaamisten sopimista.

Kuuntelin erään tuollaisen yrityksen toimitusjohtajan esitystä eräässä yleisötilaisuudessa. Yleisön joukosta esitettiin kysymys, kumpi on parempi, soittaa itse vai ulkoistaa?

Olin itsekin miettinyt monasti samaa ja odotin mielenkiinnolla toimitusjohtajan vastausta.

Lue lisää »

6 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, asiakastapaamisten sopiminen, cold call, itsensä johtaminen, myynti myyntiprosessi, myyntisoitto, puhelimitse tapahtuva asiakastapaamisten sopiminen, puhelinmyynti, soittaminen, tapaamisten sopiminen, uusasiakashankinta

Asennepolarisaatio rajoittaa oppimista ja kuulemista

Keskiviikko 24.10.2012 - Juha Ahola

juhaahola.jpgMitä asenne tarkoittaa? Asenne kuvastaa ihmisen suhtautumistapaa asioihin. Ihminen, joka on tunteidensa orja, ei ymmärrä, että asenne riippuu omista valinnoista ja merkityksen antamisesta asioille. Emme voi aina valita kokemuksiamme, mutta voimme valita reaktiomme kokemuksiimme.

Kun maitolasi kaatuu pöydälle, voimme valita suivaannummeko asiasta vai emme. Voimme valita otammeko liinan käteen ja siivoamme jäljet mukisematta vai jäämmekö nillittämään asiasta? Vai uskallatko väittää toisin?

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, asenne, suhtautumistapa, tunteet, reagointi, kommunikointi, viestintä, vuorovaikutus

Tietämättömyys, piittaamattomuus ja tunnesyyt ovat 3 yleisintä syytä ongelmiin taloudessa!

Torstai 25.8.2011 - Mikko Sjögren

Mitä tehdä, ellet pidä hedelmistä, joita elämänpuusi tällä hetkellä tuottaa. Ongelma on puun juurissa. 
Luonnossa näkymätön kehittää näkyvän. Juuret kehittävät hedelmät.

Lue lisää »

8 kommenttia . Avainsanat: Mikko Sjögren, asenne, ajatukset, uskomukset, tapa, tavat, valmennus, valmentautuminen

Asenteesta

Perjantai 16.4.2010 klo 8.00 - Pauli Vuorio

Kaikki lähtee asenteesta. Erityisesti myyntityössä se on totta. Jos asenne on se, että todellinen onnistumisen halu puuttuu, koko ammattitaito menettää merkityksensä. Erityisesti myyntityössä on tavoitteen kannalta näin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Asenteet, myyntityö, suhtautumistapa, ajankäyttö, toiminta, työelämä, ammattitaito, ahkeruus

Carpe diem!

Maanantai 5.10.2009 klo 18.26 - Soile Haanpää

Pidin aikoinaan valmennusta eräälle ennestään tutulle myyntiedustajajoukkueelle. Minua pyydettiin puhumaan ajankäytöstä. Ennen koulutusta juttelin yrityksen omistajan kanssa, ja hän kertoi minulle mieleenpainuvasti, mitä se asiakkaan luona tapahtuva myyntitapahtuma on. Mitä siinä tapahtuu ajankäytön kannalta ja muutenkin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: myynti, myyntitapahtuma, ajankäyttö, asiakas

Totuuksia yrittäjyydestä

Torstai 28.5.2009 klo 12.00 - Tapani Korpi

Olen pitkään seuraillut eri henkilöiden tarinoita aiheesta yrittäjä/työnantaja sekä julkisuudessa olleita juttuja muutamien isojen yritysten johtohenkilöiden optioista ja kultaisista kädenpuristuksista. Nyt on aivan pakko kertoa muutama totuus pienyrittäjyydestä väärin leimautumisen ehkäisemiseksi, sillä uskon tietäväni aiheesta enemmän kuin moni kirjoittaja. Tämä perustuu siihen, että palkkatyöläisenä olemisen jälkeen ryhdyin yrittäjäksi, ja olen nähnyt ja kokenut asiat, joista kirjoitan.

Lue lisää »

5 kommenttia . Avainsanat: Tapani Korpi, yrittäjyys, vaikeudet, menestys, sijoitukset, riskit, osingot, tuntipalkka, työnantajan velvoitteet, työllistäminen, toimintaedellytykset