Blogin arkisto

Prosessit valmentavan myynnin johtamisen esteenä

Maanantai 8.6.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgEräässä yrityksessä, jonka nimen jätän paljastamatta, on monen vuoden ajan yritetty omin voimin ja ulkoisella avustuksella ottaa käyttöön valmentavaa myynnin johtamista onnistumatta siinä.

Epäonnistuminen näkyy siten, että myyntijohto on haluton valmentamaan myyjiä ja myyjät ovat haluttomia valmennuskeskusteluihin ja osa myyjistä kokee, ettei myynnin johdolla ole mitään annettavaa heille.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, este, johtaminen, myynnin johtaminen, myynti, prosessi, vaikutusvalta, valmentava johtaminen, valta, yhteistoiminta

Noin 20 hengen yrityksen on alettava organisoitua

Maanantai 11.5.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMuistan hallituksen puheenjohtajan Teron sanat edelleen, vaikka hän sanoi ne monia vuosia sitten. Tero sanoi, että yrityksen kasvaessa noin 20 henkilön yritykseksi sen on muutettava toimintatapaansa tai tulee vaikeuksia. Meitä oli silloin 10.

Työssäni olen huomannut, että Teron sanat pitävät paikkansa. Joissakin yrityksissä vaikeuksia esiintyy, tai ne tunnistetaan aikaisemmin kuin toisissa, mutta Teron 20 henkeä on aika hyvä peukalosääntö.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, esimies, hierarkia, kasvu, organisaatio, organisoituminen, pk-yritys, toimintatapa

Työelämän trendinä on kokouksiin käytetyn ajan kasvu

Maanantai 4.5.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMonen mielestä työhön kuuluu jo nyt liikaa kokouksia ja monet kokoukset ovat heidän mielestään turhia.

Työelämässä tapahtuu kuitenkin muutoksia, jotka lisäävät eivätkä vähennä kokoustarvetta. Sorvarin kokoustarve on pienempi kuin asiantuntijaorganisaation projektipäällikön kokoustarve.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, aikajänne, aikataulu, asialista, kokous, luottamus, määrä, muistio, päätökset, sitoutuminen, sulkeutuneisuus, valmistelu, yhteistoiminta

Hyvinvointialan yrittäjä - nykyajan enkeli

Keskiviikko 29.4.2015 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgOlipa kerran nainen, joka oli uskollisesti työskennellyt samalle työnantajalle useita vuosia. Niin pitkään, että työtoverit tuntuivat jo perheeltä. Esimies oli mukava muuten, mutta hieman kovapäinen. Nainen toivoi etenevänsä urallaan ja teki työssä parhaansa. Opiskelikin siinä sivussa. Hän uskoi työnantajansa vielä näkevän hänen kykynsä ja että hänet palkittaisiin vielä. Kärsivällisesti hän odotti tilaisuutta todistaa taitonsa ja puhuikin kehitystoiveistaan esimiehelleen.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Anja Kadziolka, yrittäminen, yritys, yritystoiminta, yrittäjän ominaisuudet

Myyntitoiminnan analyysien tulokset voivat olla naurun asia tai vakava juttu

Maanantai 23.2.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgIstuin neuvotteluhuoneessa Jussin, joka oli tietotekniikkaa myyvän yrityksen omistaja ja toimitusjohtaja ja hänen poikansa Hannun kanssa. Tarkoituksenamme oli, että esittelen yrityksen myyntitoiminnasta tekemäni analyysin tulokset.

Annoin molemmille paperille tulostamani raportin ja aloimme käydä sitä yhdessä sivu sivulta läpi. Olen havainnut, että tapa on hyvä.

Huomasin sen uudelleen kun olimme edenneet hiukan matkaa.

Nimittäin Jussi alkoi olla puolustuskannalla.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, analyysi, myyntitoiminta, raportti, tulokset

Teknologia start-upit epäonnistuvat yhteistoiminnan puutteen vuoksi

Maanantai 16.2.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgMika oli teknologia start-upin toimitusjohtaja kun tapasin hänet. Keskustelimme yrityksen historiasta, historia ei ollut pitkä, mutta se oli ehtinyt olla monivaiheinen.

Mika oli yksi teknologeista, jotka olivat perustaneet yrityksen. Pian perustamisen jälkeen teknologit olivat huomanneet, että he tarvitsevat henkilön, joka osaa myydä. Siispä he palkkasivat sellaisen henkilön.

Myyjän tehtävä on myydä ja teknologien tehtävä on kehittää teknologiaa. Aika selvää.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, kehitys, markkinointi, myyjä, myynti, perustaja, start-up, teknologia, yhteistoiminta

Kun kaksi osapuolta riitelevät eivätkä tule toimeen toistensa kanssa

Maanantai 19.1.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgKaksi osapuolta riitelevät keskenään eivätkä tule toimeen toistensa kanssa. Se on tavallinen tilanne monissa yrityksissä ja julkisen sektorin organisaatioissa.

Esimiehille tilanne synnyttää paineen katkaista riitely lopullisesti ja pysyvästi. Usein ensimmäisenä mieleen tuleva ratkaisu on antaa toiselle potkut, tai siirtää hänet toisiin tehtäviin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, esimies, johtaminen, kemia, potkut, riita, riitely, vastuu, yhteistoiminta

Miksi asiantuntijat pyrkivät välttämään yhteistoimintaa ja ns pehmeä johtaminen on haitta?

Maanantai 12.1.2015 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgYhteistoiminta on asia, josta puhutaan liian vähän ja silloinkin kun puhutaan, puhutaan yksimielisyydestä, konsensuksesta ja ristiriitojen välttämisestä. Yhteistoiminnan perusperiaatteet ymmärretään väärin.

Asiantuntijaorganisaatiossa yhteistoiminnan sujuminen tai sujumattomuus on organisaation tuottavuuden A ja O. Kun asiantuntijat työskentelevät yhdessä tietyn tavoitteen eteen, on mahdollista saavuttaa suuria voittoja.

Yhteistoiminta on välttämättömyys.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, asiantuntija, johtaminen, johtoryhmä, pehmeä johtaminen, välttää, yhteistoiminta, yhteistyö

Kuusi yrittäjän tärkeintä ominaisuutta

Keskiviikko 31.12.2014 - Anja Kadziolka

anjakadziolka.jpgJoskus yrittäminen voi olla raskasta. Hmm.. ja paskat – yrittäminen on aina raskasta. Mutta se on elämää. Se on unelmien toteuttamista. Jos se ei olisi raskasta, ei se olisi nautinnollistakaan. Ei mustaa ilman valkoista. Ei hyvää ilman pahaa. Ei taivasta ilman helvettiä (kiitos vaan Mäkeläinen ja kumppanit).

Mutta vaikka nautimme tästä kaikesta, niin miten pääsisimme nauttimaan työmme hedelmistä, mitä unelmien toteuttaminen, menestys, se, että pääsisimme aamuisin sängystä, oikein vaatii? Tässä kuusi asiaa, jotka tulivat mieleeni, kun aloin ensin kirjoittaa artikkelia siitä, miten harrastuksesta voi tehdä bisneksen. Mitä ominaisuuksia yrittäjältä vaaditaan?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Anja Kadziolka, yrittäminen, yritys, yritystoiminta, yrittäjän ominaisuudet

Paranna vaihtoehtojasi

Torstai 10.7.2014 - Pasi Rahikka

laaksopolku.jpg

Toisinaan ahdistan itseni nurkkaan. Olin puhumassa muutama päivä sitten S. Anthony Iannarinon koulun oppilaille ja kerroin heille miten jokainen askel, jonka otamme johtaa meitä poispäin oikealta polultamme ja aiheuttaa meille ylimääräistä tuskaa. 

Tämä on yksi näistä kohtalon ja valintojemme kysymyksistä, vai oletko samaa mieltä kanssani?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, vaihtoehdot, harjoittelu, liiketoiminta

Vakuuta vaikuttaja - ja portit aukeavat!

Perjantai 31.1.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpg"Jokainen tsäänssi on mahdollisuus!" Noin legendaarinen Matti Nykänen sanoi. Vaikka tuo voi kuulostaa hupaisalta niin siinä piilee sitäkin suurempi viisaus.

Ihminen, joka ymmärtää panostaa jokaiseen kohtaamiseen (ainakin pyrkii siihen), löytää uusia mahdolisuuksia ja onnistuu.

Älä koskaan luovu siitä, että kohdattuaan sinut ihminen on onnellisempi kuin ennen sitä. – Äiti Teresa 

Jos hakee töitä ja ajattelee, että hyvä vuorovaikutus vain rekrytoijien kanssa työhaastattelussa riittää niin suurin osa mahdollisuuksista saada työ jää käyttämättä. Tulevan työpaikan työtoverin, esimiehen, yrittäjän tai johtajan saattaa kohdata vaikkapa urheilutapahtumassa tai puistossa. Joskus sattumanvaraisen ihmisen vakuuttaminen kasvokkain saattaa avata mahdollisuuden päästä kyseisen henkilön tunteman johtajan tai yrittäjän puheille.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Juha Ahola, päätös, rohkeus, tartu hetkeen, toiminta

Käytä tietojasi hyödyksesi!

Keskiviikko 20.11.2013 - Pasi Rahikka

pasirahikka.jpgTässä on 7 juttua, jotka voit ottaa käyttöösi heti, ja joiden avulla onnistut huomattavasti varmemmin ja paremmin siinä, mitä ikinä teetkin ja elämässäsi tai liiketoiminnassasi tavoittelet.

1. Anna palaa!

Mikä on se yksi asia, jota haluat kaikkein eniten? Listaa kaikki ne tavat, jotka voivat auttaa sinua halusi saavuttamisessa. Älä suotta jarruttele. Tämän jälkeen valitse näistä kaikkein todennäköisimmin toimiva ja anna palaa!

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, yrittäjyys, liiketoiminta, vinkit, yrittäjä

Luonto pyrkii epäjärjestykseen ja energiaminimiin kuten ihmiset organisaatioissa, joita ei johdeta

Maanantai 18.11.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgLuonto pyrkii lisäämään epäjärjestystä. Sitä kutsutaan entropian kasvuksi ja se merkitsee, että puu lahoaa, rauta ruostuu ja sokeri liukenee aamukahviin. Kaikki kuluu ja vanhenee voi sanoa. Tuota vastaan voi taistella ulkoa tuodulla energialla. Luonto itse pyrkii energiaminimiin.

Samalla tavalla yrityksen sisäinen toiminta pyrkii luonnostaan kohti epäjärjestystä ja energian minimiä. Yrityksen sisäisen energian vähyyden voi aistia yrityksessä, mikä on signaali epäjärjestyksen kasvusta.

Epäjärjestystä vastaan voi toimia johtamalla. Hyvä johtaminen selkeyttää organisaation kullekin jäsenelle tekemisen tarkoituksen ja koordinoi tekemisen yhteisen tavoitteen saavuttamiseen.

Lue lisää »

5 kommenttia . Avainsanat: Heikki Luoma, epäjärjestys, innostaminen, itsensä johtaminen, järjestys, johtajuus, johtaminen, johtamisen kehittäminen, johtamisjärjestelmä, johtamisprosessi, muutosjohtaminen, prosessit, strategian jalkautus, suunnitelmallisuus, yritystoiminta

Vinkkejä hyvän ihmiskeskeisen liiketoiminnan rakentamiseksi

Keskiviikko 6.11.2013 - Pasi Rahikka

pasirahikka.jpgAina välillä sanon jotain sellaista, joka kuulostaa sen verran hyvältä, että haluan jakaa sen eteenpäin.

"Useimmat ihmiset ajattelevat, että palvelu on jotain sellaista, joka syntyy ongelman jälkeen. Palvelu alkaa ensimmäisestä kontaktistasi."

Siinä se. Joten puhuaksemme palvelun ammattilaisuudesta, joka on Human Business Way -konseptini ytimessä, haluan kertoa sinulle hieman lisää minun omasta palvelukonseptistani. Jos tämä on sinusta kiinnostavaa, suosittelen, että luet Mitch Joelin juttuja. Hän on paras.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pasi Rahikka, johtaminen, liiketoiminta, myynti, asiakas

Tie parempaan huomiseen

Tiistai 18.6.2013 - Ville Saarikalle

villesaarikalle-kuva.jpgKuulen toisinaan, että kasvu ei voi enää jatkua: yritysten ei tulisi kasvaa, väestön ei tulisi kasvaa eikä talouden tulisi enää kasvaa. "Se on kestämätöntä", kuulen väitettävän. Väite on liian kyyninen ja yksinkertaisesti väärä. Tie parempaan huomiseen on kasvu, mutta sitä ei taantuma takuulla ole.

Kasvu tekee elämästä helpompaa ja mukavampaa. Jos tarkastelet taloudellisessa alamäessä piehtaroivia maita, voit myös nähdä ihmiset kaduilla. Valitettavasti nuo ihmiset eivät ole huutolauseineen hyvällä tuulella. Etelä-Euroopassa ei tällä hetkellä ole vallalla onnen päivät, vaan pikemminkin kurjistuminen. Silloin kun työttömyysluvut kasvavat ja toiveet valoisammasta tulevaisuudesta haihtuvat, kasvu toivotettaisiin lämpimästi tervetulleeksi. Ilman kasvua valtion on hyvin vaikeaa maksaa velkojansa ja tarjota laadukkaita julkisia palveluita. Käytännössä tämä merkitsee korkeampia veroja, vähemmän julkisia palveluja ja enemmän pahantuulisia ihmisiä kaduilla.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ville Saarikalle, kasvu, talouskasvu, talous, työttömyys, työllisyys, yritystoiminta

Aloittavan yrittäjän artikkelisarja: osa 5 - Myyntityö

Torstai 4.4.2013 - Reino Meriläinen, Antti Korpela, Ilkka Happonen

Rasmus Nyberg toimii myyntivalmentajana markkinointiviestintäyhtiö Zeelandissa. Hän ohjeistaa yrittäjiä keskittymään aluksi ennenkaikkea myyntiin.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: aloittava yrittäjä, yritys, yritystoiminta, yritysidea, myynti

Aloittavan yrittäjän artikkelisarja: osa 4 - Markkinointi

Torstai 28.3.2013 - Reino Meriläinen, Antti Korpela, Ilkka Happonen

Kun yritys perustetaan, ei siitä tiedä yleensä kuin aloittavan yrittäjän lähipiiri. Tietoisuutta tulee kuitenkin pian kasvattaa, jotta uudessa yrityksessä on edellytyksiä tehdä myyntiä. Laajassa mittapuussa tätä tietoisuuden lisäämistä ja myynnin edellytyksien luomista voidaan pitää markkinointina.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: aloittava yrittäjä, yritys, yritystoiminta, yritysidea, viestintä, markkinointi

Kustannustehokkuudesta on otettava hyöty irti

Keskiviikko 27.3.2013 - Heikki Ikonen

heikkiikonen.jpgYrityksillä on pari keinoa kasvattaa tulostaan: ne voivat parantaa kustannustehokkuutta tai myyntiä, mieluusti tietysti molempia. Jos yrityksen markkinaosuuden kasvattaminen on syystä tai toisesta hankalaa, ainoaksi keinoksi jää kustannustehokkuuden nostaminen. Mutta sekään ei auta, jos yritys suttaa saamansa hyödyn.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Ikonen, talous, yritys, yritystoiminta, kustannustehokkuus, kannattavuus, tuottavuus

Aloittavan yrittäjän artikkelisarja: osa 3 - Tuotteistaminen

Torstai 21.3.2013 - Reino Meriläinen, Antti Korpela, Ilkka Happonen

Jokainen yrittäjä on jossain vaiheessa törmännyt tuotteistamiseen – joko huomaamatta tai tarkoituksella. Tuotteistamisen ydinajatuksena on  tuotteen, palvelun tai osaamisen paketoiminen selkeäksi ja helposti ostettavaksi ratkaisuksi asiakkaan tarpeeseen tai ongelmaan.

Lue lisää »

6 kommenttia . Avainsanat: aloittava yrittäjä, yritys, yritystoiminta, yritysidea

Aloittavan yrittäjän artikkelisarja: osa 2 - Yrityksen perustaminen

Torstai 14.3.2013 - Reino Meriläinen, Antti Korpela, Ilkka Happonen

Yrityksen perustaminen on yleensä jännittävä vaihe yrittäjän elämässä. Itse perustamisvaihe on kuitenkin nopeasti ohi ja itseasiassa melko helppo toimenpide. Käymme läpi tässä artikkelissa miten yritys perustetaan ja mitä tulisi ottaa huomioon ja mistä löytyy lisää tietoa.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: aloittava yrittäjä, yritys, yritystoiminta, yritysidea

Vanhemmat kirjoitukset »