Blogin arkisto

Tunnetko virtauksen

Tiistai 6.1.2015 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgJollakin Lean-kursilla kysyttiin, että tunnetko virtauksen ja kuinka se näkyy prosessisasi. Samaa tekisi mieli kysyä usein, kun näkee softaprosessin käytännössä.

Aika usein tulee katseltua prosesseja vierestä ja silloin tällöin tekisi mieli kiljua ettei tuo toimi. Liian usein prosesseja ei osata tulkita vaan tehdä perusvirheet prosessin tehostamisessa.

Tyypillinen ongelma on se, että projektin myöhästyessä lisätään tekijöitä. Eli tuodaan lisää muuttujia jo pielessä olevaan prosessiin. Kenellekään ei tule siinä vaiheessa kyseenalaistaa prosessia tai tuotetta.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, prosessi, projekti, tuote

Avoin innovaatio

Tiistai 2.12.2014 - Kari Vahtolammi

karivahtolammi.jpgOlen kait sitä koulukuntaa, joille on opetettu että innovaatioista ei saa puhua puhua ennenkuin ne on myyntikunnossa. Eli niiden pitää olla suljettuja ja omilla asiantuntijavoimilla saavutettuja. Eli markkinoilla pitää olla ensimmäisenä.

Mutta nykyään olen pohtinut asiaa eri kantilta. Aika moni softa kehittyy nykyään käyttäjien avulla ja jopa hyödyntäen open source- tuotteita. Eli enään ei ole pakko luoda omaa tuotetta ja saada sitä ensimmäisenä markkinoille.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Kari Vahtolammi, luovuus, innovointi, urautuminen, rutiinit, avoimuus, tuotekehitys

Asiakaskyselyiden pohjalta voi kalahtaa pahasti karille, muista se(kin)!

Perjantai 12.9.2014 - Juha Ahola

juhaahola.jpgOtin eräällä vuorovaikuitteisella koulutuksella viikonloppuna muutaman puheenvuoron. Jotkut promottivat, että kysytäänpäs asiakkailta, mitä he haluavat? Tämähän sai tyypillisesti mentaalista kannatusta! Halusin kuitenkin herätellä myös vastattakkaista näkökulmaa asiaan. Sanoin, että se voi olla fiksua, mutta kääntöpuolena on aina muistettava, että asiakas saattaa johdattaa pahasti harharetkille.

Kuinka moni asiakas on oikeasti valmis ostamaan sen, mitä hän haluaa (lue: on haluavinaan).

Lue lisää »

8 kommenttia . Avainsanat: Juha Ahola, asiakas, myynti, myyntityö, innovointi, tuotekehitys

Loistava tuote, jota kukaan ei tarvitse? Asiakasta kuuntelematta karille!

Perjantai 6.9.2013 - Juha Ahola

juhaahola.jpgKuulin vasta erään pk-yrityksen kehittäneen IT-alalla "maailman parasta tuotetta" jääräpäisesti menemättä asiakkaiden pariin kehitysprosessin aikana, vaikka eräs pienosakas sitä yritti sanoa toisille osakkaille. Kun tuote oli valmis (siis heidän mielestään riittävän valmis myyntikuntoon), se ei vetänytkään markkinoilla eli toisin sanoen asiakkaat eivät tarvinneet sitä. Se ei siis ratkaissut asiakkaan ongelmia. Arvo vs. hinta ei ollut asiakkaan mielestä kohdallaan. He hakkasivat päätä seinään.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Juha Ahola, lanseeraus, tuote, jalkautuminen, asiakkaat, markkinatutkimus, tuotekehitys

Mitä hitusen parempaa sinulla on tarjottavana kuin kilpailijoilla?

Maanantai 1.7.2013 - Heikki Luoma

heikkiluoma.jpgKun juokset sata metriä kilpaa, voitat juostessasi sadasosasekunnin nopeammin kuin toiseksi tullut.

Samat sadasosasekunnit koskevat yritystoimintaa ja myös sinua itseäsi. Jos olet kuten useimmat ihmiset, et tiedä missä olet sekunnin osasen parempi kuin muut.

Voittamisen kannalta sillä kuitenkin ratkaiseva merkitys, että yrityksesi tai sinä olette hitusen parempia kuin muut. Hitusta enempää et tarvitse.

Se missä yrityksesi tuotteet ja palvelut ovat hitusen parempia kuin muut, on kaivettava esiin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Heikki Luoma, asiakasanalyysi, asiakasetu, kilpailu, markkinataistelu, markkinointi, palveluanalyysi, strategian jalkautus, tarjouskilpailu, toteutus, tuoteanalyysi, voittaminen

Mikä on myyntiprosesseissa kaikkein tärkeintä?

Torstai 17.1.2013 klo 11.53 - Pauli Vuorio

paulivuorio_blogikuva.jpgOnko myyntiprosseissa enemmän yhteneviä tekijöitä vai ovat ne enemmän erilaisia, kun myydään konkreettisia "käsinkosketeltavia" tuotteita ja toisaalta taas abstrakteja tuotteita
( esim. tiettyjä ratkaisuja, palveluita ) siis aineetonta. Entä, kun myydään yrityksille ja kun myydään kuluttajille? Voidaanko määritellä mikä on KAIKKEIN TÄRKEIN myyntiprosessin osa?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyntiprosessi, tuote, palvelu, asiakas, tarvekartoitus

Velka/BKT - mitä se tarkoittaa

Keskiviikko 26.9.2012 - Ville Kauppinen

villekauppinen.jpgSuomessa ja Euroopassa ollaan kovasti huolissaan valtioiden velkaantumisesta. Mittarina käytetään Etelä-Euroopassa hyväksi havaittua ja koeteltua velka/bkt-suhdetta. Hallitusohjelmaan on jopa kirjattu tämän kultaisen mittarin kasvun katkaisemiseen. Mainitaan heti alussa, että ymmärrän täysin velanoton yhtenä työkaluna tasaamassa suhdannevaihteluja. Mutta päinvastoin kuin yritykset, valtio ei pysty merkittävästi leikkaamaan menoja tulojen laskiessa, vaan tapahtuu itse asiassa päinvastoin.

Mutta miksi velka/bkt on kohtuullisen turha mittari?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Ville Kauppinen, bruttokansantuote, talous, kansantalous, markkinat, verotus, velka, valtionvelka

Ei koske Suomea

Maanantai 20.8.2012 - Ville Kauppinen

eikoskesuomea.jpg
Valtiovelan kehitys

Suomen bruttokansantuote supistui tilastokeskuksen julkistamien tarkistettujen tietojen mukaan vuonna 2009 kahdeksan prosenttia. Onneksi julkissektori oli kasvanut terveesti 56 %:iin taloudestamme BKT:lla mitaten. Myös asuntomarkkinat reagoivat iloisesti kasvun hidastumiseen, hinnat raketoivat Helsingissä 20 % ja pääkaupunkiseudulla 16 %. Julkissektori työllisti suoraan noin 650 000 ihmistä ja epäsuorasti julkisista tulonsiirroista riippuvaisia on valtaisa määrä. Tässä maassa ei perusteta yhtään yritystä ilman yritystukia, starttirahoja, tekes-tukiaisia ja niin edelleen. Jopa työntekijöiden palkkaukseen on kehitetty tukea tuen päälle. Kun kaikki ovat riippuvaisia julkissektorista, on julkissektorin karsimista turha edes ajatella.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Ville Kauppinen, bruttokansantuote, talous, kansantalous, markkinat, verotus, velka, valtionvelka

Terveisiä konkurssista

Maanantai 13.6.2011 - Kari Hannunen

Nostamme muutamia aikaisemmin sivustollamme julkaistuja kirjoituksia uudelleen kommentoitaviksi niiden ajankohtaisen teeman takia. Osallistu keskusteluun ja ota kantaa!

Kävin jouluna konkurssissa. Eli Kreikassa, Ateenassa. En huomannut mitään. Konkurssista nimittäin. Maa, tai ainakin pääkaupunki Ateena, vaikutti täysin normaalilta paikkakunnalta. Lämmintä oli parikymmentä astetta ja julkinen liikenne lakossa joka toinen päivä kuten yleensäkin.

Lue lisää »

50 kommenttia . Avainsanat: Kari Hannunen, talouskriisi, velkasaneeraus, tukipaketti, valtionvelka, bruttokansantuote, kansantalous, Kreikka-kriisi

Tavara liikkeelle, osa 1.

Tiistai 30.3.2010 - Miia Godwin

Tässä reippaalle export-yrittäjälle liuta ilmaisia sisäpiirin tuotevinkkejä. Seuraavalla kerralla listaan ohittamattomat neuvot tuontiyritykselle.

 

 

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Miia Godwin, vienti, tuonti, tuotevinkki, kysyntä, markkinat

Jatkuva kasvu johtaa suuriin ongelmiin

Tiistai 9.6.2009 klo 8.00 - Veikko Vallin

Yksi poliitikkojen ja talousviisaiden eniten hokema "totuus" on, että lähes kaiken pitäisi aina kasvaa. Kansantuotteen eli bkt:n pitäisi kasvaa, jotta kaikkea hyvää voidaan jakaa kansalle. Kaupunkien pitäisi kasvaa, jotta ne voisivat pärjätä kilpailussa muita kaupunkeja vastaan. Jopa velanoton pitäisi kasvaa, jotta saadaan rakennettua asuntoja väestöllä, jonka senkin pitäisi kasvaa. Jos syntyvyystilastot näyttävät miinusta, puhuvat poliitikot ja media "uhkaavasta tilanteesta".

Tähän tilanteeseen usein ehdotetaan ratkaisuksi maahanmuuton kasvattamista. Harva kuitenkaan on miettinyt, että mihin jatkuva kasvu lopulta johtaa?

Lue lisää »

17 kommenttia . Avainsanat: Veikko Vallin, talousviisaat, jatkuva kasvu, bkt, velanotto, kasvu, uhka, syntyvyys, kasvuajattelu, kansantuote