Blogin arkisto

Julkiset rekrytointipalvelut toimivat hyvin

20.10.2014

Yli 1500 yritysjohtajaa ja rekrytointivastaavaa arvioivat julkisen työnvälityksen rekrytointipalvelujen toimivan varsin hyvin. Tärkeimpinä syinä julkisen työnvälityksen valintaan pidettiin sen tehokkuutta saavuttaa  laajasti  työnhakijoita sekä muita TE-toimiston tarjoamia etuuksia työnantajille. Julkisen työnvälityksen markkinaosuus työvoiman hausta on suuri, ja se tavoittaa hyvin keskeiset hakijaryhmät.

Tiedot ilmenevät Tempo Economics Oy:n tutkimuksesta,  jossa selvitettiin monimuotoistuvan työn rakenteita ja etsittiin vastauksia siihen, kuinka julkista työnvälitystä tulisi kehittää vastaamaan entistä paremmin työvoiman kysynnän uudentyyppisiä vaatimuksia. Selvitys tehtiin työ- ja elinkeinoministeriön toimeksiannosta.

Yritysten ja toimialojen rakennemuutos työmarkkinoilla on johtanut työpaikkojen rakenteen muutoksiin sekä laajemminkin työmarkkinoiden dynamiikan nopeutumiseen. Yritysten työvoiman tarpeet ovat monipuolistuneet. Työnteon kuva ja ammatit ovat laaja-alaistuneet, työvoiman tarpeiden muutokset ja syklit nopeutuneet. Osaamis- ja työvoiman tarpeiden ennakointi on vaikeutunut. Samalla työnantajat odottavat entistä joustavampia työvoiman käyttötapoja. 

– Julkisen työvoimapolitiikan tehtävänä on tukea työnhakijoiden ripeää työllistymistä ja auttaa yrityksiä löytämään etsimäänsä työvoimaa. Julkiset työnvälityspalvelut ovat tutkimuksen perusteella hyvin tunnettuja ja arvostettuja yrityskentässä. Tämä on työ- ja elinkeinotoimistoille palautteena arvokas, työministeri Lauri Ihalainen kiittää.

– Työ- ja elinkeinorakenteen nopeat muutokset haastavat TE-toimistot. Tehokas työnvälitys edellyttää yritysten palvelutarpeiden tunnistamista, Ihalainen huomauttaa.

Työ- ja elinkeinoministeriössä työnvälityksen keskeisiä painopisteitä ovat yritysyhteistyö, kumppanuudet ja yrityksiin jalkautuminen. Myös sähköisiä rekrytointimenetelmiä kehitetään jatkuvasti.

Tutkimuksen mukaan yritysten johto pitää rekrytointiprosessin tärkeimpinä tekijöinä toimeksiantoprosessin sujuvuutta, luottamuksellisuutta, hyvää näkyvyyttä, helppoutta ja tehokkuutta. Pääsyitä julkisen työnvälityksen käyttöön ovat maksuttomuus, hakijakunnan laajuus sekä TE-toimiston tarjoamat muut etuudet työnantajille. Yli kolmannes työnantajista koki julkisen työnvälityksen riippumattomuuden sekä luotettavuuden olevan keskeisiä syitä sen käyttöön.

TE-toimistojen käytetyin ja parhaiten tunnettu rekrytointikanava on avoimet työpaikat -palvelu osoitteessa te-palvelut.fi (entinen mol.fi), jota käytti yli puolet kaikista vuosina 2012–2013 työvoimaa hakeneista yrityksistä. Se arvioitiin tärkeimmäksi kanavaksi työpaikan täytössä. Myös TE-toimistojen muita rekrytointipalveluita, kuten ehdokkaiden hakua ja esittelyä sekä työtarjousten tekemistä, pidettiin merkityksellisinä työpaikan täytössä.

Työnantajien näkemyksissä korostuu tarve yhteydenpidon parantamiseen TE-toimiston kanssa. Vajaa kolmannes työnantajista kaipaa säännöllisempää yhteydenpitoa toimiston kanssa. Julkiselta työnvälitykseltä toivotaan myös systemaattisempaa yhteydenpitoa työnantajiin.

Työ ja työvoiman kysyntä muuttuvat – uudistuuko julkinen työnvälitys rekrytointipalveluna? -tutkimus on luettavissa TEM:n verkkopalvelussa osoitteessa: www.tem.fi/julkaisut

11.08.2015Lakanneita yrityksiä enemmän kuin viime vuonna
10.08.2015Power Truck Show'ssa täynnä painavaa asiaa ja viihdettä
07.08.2015Heinäkuussa vähiten konkursseja neljään vuoteen
06.08.2015Fennovoiman kotimainen omistus yli 60 %:n - rakentamislupahakemuksen käsittely jatkuu
05.08.2015Rehn Skodan Transtech-kaupasta: Ratkaisu turvaa tärkeän osaamisen säilymisen Kainuussa
04.08.2015Ainutlaatuinen kansainvälinen kuljetusalan suurtapahtuma
30.06.2015Teknologiasta ikääntyneiden arkea
29.06.2015Toukokuussa 330 000 työtöntä työnhakijaa
24.06.2015Joka kymmenes suomalainen lomailee velaksi
23.06.2015Sano kyllä! -kampanja kannustaa työelämän uudistamiseen

Siirry arkistoon »