Blogin arkisto

Verkkokauppiaan pitää ymmärtää kuluttajien käyttäytymistä

27.10.2014

Suomalaiset ostavat entistä enemmän tavaroita verkossa, kertovat verkkokauppatilastot. Myös verkkomaksupalveluihin erikoistuneen Klarnan tilastot tukevat väitettä. Nyt yhtiö on tarkastellut, miten suomalaisten ostokäyttäytyminen vaihtelee verkossa viikonpäivittäin ja ikäryhmittäin – millainen on suomalaisten verkkokauppaviikko?

Vähittäiskaupan toimijoiden on olennaista ymmärtää kuluttajien käyttäytymistä verkossa. Mitä kuluttajat ostavat verkosta, mistä ja milloin?

– Entistä useampi kuluttaja iästä riippumatta hyödyntää verkkokaupan tarjoamat mahdollisuudet. Siksi kuluttajan käyttäytymisen ymmärtäminen on tärkeää, Klarnan Suomen-maajohtaja Casimir Ehrnrooth sanoo.

Maanantai ja tiistai ovat suosituimmat päivät verkko-ostoksille. Ostosmäärät vähenevät hiljalleen viikon kuluessa, ja lauantai on verkkokaupoissa viikon hiljaisin päivä. Sunnuntaina kuluttajat palaavat taas virtuaalisten ostoskorien pariin. Verkkokauppojen kassa kilisee eniten iltaisin kello 19–21.

Sekä naisissa että miehissä verkkokauppoihin kantavat eniten rahaa 26–35-vuotiaat. Naisissa alle 26-vuotiaat ovat toiseksi suurin ryhmä, kun taas miehissä kakkossijaa pitävät 36–45-vuotiaat. Vanhemmissa ikäryhmissä miehet ostavat verkosta hieman enemmän kuin naiset, mutta ero ei ole merkittävä.

– Kauppiaiden on hyvä tietää, ketkä ostavat, milloin ja mitä, jotta he osaa sopeuttaa toimenpiteitään: milloin lähettää uutiskirje, miten hyödyntää mainontaa ja millä keinoilla ajaa liikennettä omaan verkkokauppaan, Ehrnrooth muistuttaa.

Myös verkkokaupan ja kivijalan yhdistäminen kuluttajan näkökulmasta saumattomaksi, helpoksi ja turvalliseksi ostokokemukseksi on ensisijaisen tärkeää.

– Suomalaisia verkkokauppoja on parjattu palvelun puutteesta, ja meillä onkin petraamisen varaa. Monikanavaisuus on ainoa keino selvitä tulevaisuuden vähittäiskaupan kansainvälistyvillä markkinoilla, mikäli vähittäiskaupan synkeät näkymät halutaan kääntää, Verkkoteollisuus ry:n johtaja Kristina Metso kommentoi.

– Mitä paremmin kauppiaat pystyvät palvelemaan kuluttajia verkossa ja yhdistämään kivijalakaupan verkkokaupan kanssa toimivaksi kokonaisuudeksi, sitä suuremmalla todennäköisyydellä suomalaisten tällä hetkellä alavireinen vähittäiskauppa lähtee uuteen nousuun.

Tällainen on suomalaisten verkkokauppaviikko

Maanantai vie verkkokauppaa

Maanantai on verkkokaupan kiireisin päivä, jolloin tehdään eniten ostoksia hyvin monessa tuoteryhmässä. Naisten ostoskoriin päätyvät muun muassa silmälasit ja piilolinssit, dieettivalmisteet, vartalo-, hius- ja hygieniatuotteet ja alusvaatteet. Miesten ostoslistalla on maanantaisin eniten siivoustuotteita, vartalo- ja hiustuotteita, alusvaatteita sekä silmälaseja ja piilolinssejä. Sekä miehet että naiset ostavat eniten alkoholituotteita maanantaisin.

Tiistai sekoittaa sukupuoliroolit

Tiistaisin perinteiset sukupuoliroolit jätetään romukoppaan. Silloin miehet täydentävät vaatekaappejaan: miehet ostavat eniten laukkuja ja lompakoita sekä koruja ja asusteita. Naiset puolestaan ostavat eniten auton elektroniikkaa sekä matkailupalveluita.

Keskiviikkona hankitaan liput tapahtumiin

Sekä miehet että naiset ostavat eniten tapahtumalippuja keskiviikkoisin, jolloin varaudutaan viikonlopun rientoihin. Naiset ostavat keskiviikkona myös eniten kenkiä ja vaatteita.

Torstaina siisti koti mielessä

Merkittävä enemmistö (lähes 60 %) siivous- ja puhdistustuotteista ostetaan naisten toimesta torstaisin.

Perjantaina vetää viihde

Ihmisten ajatukset suuntautuvat perjantaina rentoutumiseen. Sekä naiset että miehet ostavat silloin paljon musiikkia ja elokuvia.

Lauantaina tehdään ostoksia kivijalkakaupoissa

Lauantaina verkkokauppa hiljenee huomattavasti, silloin tehdään kaikista vähiten ostoksia koko viikolla. Kuluttajat suuntaavat kivijalkakauppoihin, harrastuksiin ja viettävät aikaa perheen kanssa eivätkä surffaile verkkokaupoissa yhtä paljon.

Sunnuntaina takaisin ruotuun

Sunnuntaina kuluttajien käyttäytymisessä on nähtävissä paluu ruotuun: silloin esimerkiksi laihdutuspalveluiden myynti on suurimmillaan. Lisäksi viikonlopun päätteeksi kuluttajat kaipaavat kainaloon – deittipalveluja ostetaan eniten sunnuntaisin. Sekä naiset ja miehet ostavat eniten lasten leluja sunnuntaisin. Lisäksi miehet tekevät viidenneksen viikon kosmetiikkaostoksista viikon päätteeksi, naiset puolestaan ostavat kasveja ja kukkia.

Teksti: Klarna

11.08.2015Lakanneita yrityksiä enemmän kuin viime vuonna
10.08.2015Power Truck Show'ssa täynnä painavaa asiaa ja viihdettä
07.08.2015Heinäkuussa vähiten konkursseja neljään vuoteen
06.08.2015Fennovoiman kotimainen omistus yli 60 %:n - rakentamislupahakemuksen käsittely jatkuu
05.08.2015Rehn Skodan Transtech-kaupasta: Ratkaisu turvaa tärkeän osaamisen säilymisen Kainuussa
04.08.2015Ainutlaatuinen kansainvälinen kuljetusalan suurtapahtuma
30.06.2015Teknologiasta ikääntyneiden arkea
29.06.2015Toukokuussa 330 000 työtöntä työnhakijaa
24.06.2015Joka kymmenes suomalainen lomailee velaksi
23.06.2015Sano kyllä! -kampanja kannustaa työelämän uudistamiseen

Siirry arkistoon »