Digitalisaatio on luonut pohjan luovien alojen kasvulle17.12.2014
Luova-ala on nopeasti nivoutunut osaksi suomalaista yrityskenttää. Se on osa liike-elämän palveluiden kokonaisuutta. Digitalisoituminen on tuonut moninkertaisen määrän mahdollisuuksia monistaa omia tuotteita ja jakaa niitä globaalisti. Alalla on myös paljon yrityksiä, joiden ensisijainen asiakas on yksittäinen kuluttaja. Hyviä esimerkkejä tästä ovat pelialan yritykset tai vaatesuunnittelijat. Näin todetaan työ- ja elinkeinoministeriön Toimialapalvelun ohjelmistoalan ja luovien alojen toimialaraporteissa, jotka julkaistiin 16.12.2014 Helsingissä. Luovilla aloilla toimii noin 43 500 henkilöä. He toimivat yhteensä noin 12 000 toimipaikassa, joiden yhteenlaskettu liikevaihto on yli kuusi miljardia euroa. Toimiala on kasvanut viime vuosina ja kuuluu niihin aloihin, jotka ovat pystyneet toipumaan finanssikriisistä. Suurimpana yksittäisenä työllistävänä sektorina alalla on ohjelmistojen suunnittelu ja valmistus. Ohjelmistoala jatkaa kasvualanaOhjelmistoalan yrityksiä oli vuoden 2012 lopussa hieman yli 5000. Ohjelmistoalalla työskenteli yli 42 000 henkilöä ja liikevaihtoa alan yritykset kerryttivät yhteensä noin 6,3 miljardia euroa. Alan yritysten ja varsinkin pienten ohjelmistoalan yritysten kannattaa ajatella globaalisti. Seuraavan viiden ja kymmenen vuoden aikajaksolla ohjelmistoala tulee olemaan kasvuala niin Suomessa kuin muuallakin. Ala on globaali, mutta sen tulee olla mukana siellä, missä kasvu on nopeinta. Suomalaisten ohjelmistoalan yritysten tuleekin pystyä verkostoitumaan mahdollisimman monikerroksisesti. Suomalaiset yritykset ovat erityisen vahvoja tietoturva-alalla, mobiilisovellusten rakentamisessa ja pelialalla. Seuraavan kymmenen vuoden aikana merkittävä muutos esimerkiksi liike-elämän palveluiden saralla tulee olemaan se, että palvelut siirtyvät joko kokonaan tai osittain automatisoiduiksi asiantuntijapalveluiksi. Ohjelmistoalalla pienten yritysten rooli on jatkossakin merkittävä Julkisen sektorin kilpailutuksissa suuret yritykset menestyvät pieniä paremmin. Suurissa hankinnoissa pienillä yrityksillä on hankala menestyä. Julkisen puolen hintakilpailu ja suhteellisen lyhyet kilpailutukset voivat pudottaa yritysten katteita merkittävästi. Etenkin pienille alan yrityksille on kannattavampaa tehdä tuotteita yksityiselle sektorille ja pyrkiä siellä pitkiin asiakassuhteisiin. Molemmat raportit ovat verkossa osoitteessa www.temtoimialapalvelu.fi. Teksti: TEM |