Blogin arkisto

Kun Google-myyjä soittaa

27.10.2008

Googlen AdWords-mainosjärjestelmä eli sponsoroidut linkit ovat markkinointimaailman kuumin puheenaihe. Jos yritykselläsi on toimivat nettisivut, olet jo todennäköisesti saanut soiton mainosmyyjältä.

Sponsoroidut linkit toimivat siten, että Google-kampanjaan määritellään avainsanoja, joilla hakevat näkevät mainoksesi. Kyseessä on erittäin tehokas markkinointikanava erityisesti sen vuoksi, että tavoitat tuotteitasi tai palveluitasi jo valmiiksi etsimässä olevat, mutta tehokkaimpaankin markkinointiin saa poltettua rahaa ilman tulosta, mikäli ei ole valppaana. Pahimmat sudenkuopat vältät kysymällä myyjältä tai itseltäsi seuraavat kysymykset.

Onko kampanjassani aikarajoitus?

Googlen mainosjärjestelmän hinnoittelu pohjautuu napsautuksiin. Maksat ainoastaan silloin, kun tuotettasi tai palveluasi etsinyt siirtyy mainoksen kautta kotisivuille. Älä siis osta kampanjaa, jossa on aikarajoitus, sillä et välttämättä saa luvattua määrää kävijöitä kotisivuillesi.

Näytetäänkö mainostani sisältöverkostossa?

Sisältöverkosto on toinen Googlen mainosjärjestelmistä. Sisältöverkostossa itsenäiset internetsivustojen tekijät voivat lisätä Googlen mainoksia sivuilleen. Vaikka sisältöverkosto onkin tietyillä aloilla erittäin tehokas, se on huomattavasti sponsoroituja linkkejä riskialttiimpi, sillä kävijät tulevat ennalta määrittelemättömiltä internetsivustoilta. Jos kuitenkin päätät ottaa sisältöverkoston mukaan kampanjaan, muista, että sisältöverkostosta tulevat klikkaukset ovat halvempia kuin suoraan Googlesta tulevat. Tämän tulisi näkyä myös ostamasi kampanjan hinnassa.

Voinko nähdä avainsanalistan ennen kampanjaa?

On tärkeää käydä avainsanat yhdessä myyjän kanssa läpi ennen kampanjan aloittamista ja miettiä, ovatko avainsanat oikeita juuri sinulle. Sellaisilla sanoilla, joilla yrityksesi löytyy jo valmiiksi Googlesta, esimerkiksi yrityksen nimi, ei kannata mainostaa. Käytä riittävän tarkkoja avainsanoja; jos yrityksesi myy lastenvaatteita, avainsanoina "vaatteet", "housut" ja "paidat" eivät ole tehokkaita.

Ovatko kotisivuni myyvät?

Google-mainonta poikkeaa muista markkinointimuodoista siinä, ettei sponsoroitu linkki itsessään ole mainoksesi. Se on vain väline, jolla tuotteen etsijä saadaan varsinaiseen mainokseen – kotisivuillesi. Varmista siis, että kotisivut antavat hyvän kuvan yrityksestäsi, sillä internetmaailmassa kilpailijasi on vain klikkauksen päässä.  Jos kotisivut ovat vuodelta 1998, kannattaa harkita niiden uudistamista ennen kampanjan aloittamista.

Voinko tehdä kampanjan itse?

Google-kampanjan luominen itse on mahdollista ja näennäisesti erittäin helppoa. Syötä luottokorttitietosi, määrittele avainsanat ja luo mainos. Kuitenkin tehokkaan kampanjan luominen vaatii yhtä paljon asiantuntemusta kuin mikä tahansa muukin markkinointi, joten kampanjan itse tekemisessä on suuri riski siihen, että lapioit markkinointibudjettisi ulos ikkunasta.

Mikä on oikea hinta yhdelle napsautukselle?

Tietyillä hakusanoilla yhden napsautuksen hinta voi kohota useisiin euroihin, mutta käytännössä napsautushinta on alle euron. Jälleenmyyjän Googlelle maksama hinta määräytyy huutokaupan mukaan, eli mitä enemmän mainostajia haluaa näkyä tietyllä avainsanalla, sitä enemmän napsautus maksaa. Älä kuitenkaan osta halvinta, sillä halvoissa klikeissä on usein se ongelma, että mainos näkyy vain harvoin - jos silloinkaan. Ainoa tapa laskea oikea hinta yhdelle napsautukselle on arvioida, mikä on lopullinen tuotto kampanjasta uusien asiakkaiden tuoman kassavirran myötä.

Samuel Hovi
Web-analyytikko

11.08.2015Lakanneita yrityksiä enemmän kuin viime vuonna
10.08.2015Power Truck Show'ssa täynnä painavaa asiaa ja viihdettä
07.08.2015Heinäkuussa vähiten konkursseja neljään vuoteen
06.08.2015Fennovoiman kotimainen omistus yli 60 %:n - rakentamislupahakemuksen käsittely jatkuu
05.08.2015Rehn Skodan Transtech-kaupasta: Ratkaisu turvaa tärkeän osaamisen säilymisen Kainuussa
04.08.2015Ainutlaatuinen kansainvälinen kuljetusalan suurtapahtuma
30.06.2015Teknologiasta ikääntyneiden arkea
29.06.2015Toukokuussa 330 000 työtöntä työnhakijaa
24.06.2015Joka kymmenes suomalainen lomailee velaksi
23.06.2015Sano kyllä! -kampanja kannustaa työelämän uudistamiseen

Siirry arkistoon »