Verkkokauppa ei ole peitonnut fyysisiä kauppoja - ostoksille lähdetään nykyään rentoutumaan03.12.2013
Joululahjasesonki on taas käsillä. Vaikka verkkokaupassa on tänä päivänä tarjolla lähestulkoon mitä tahansa, tutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista shoppailee mieluiten kaupoissa paikan päällä. Jouluostosten tekemisenkään ei tarvitse olla tungoksessa hikoilua, vaan mukava irtiotto arjesta. Kauppakeskus, hypermarket, kivijalkamyymälä vai verkkokauppa? Tästä valikoimasta yli puolet suomalaisista valitsee ostospaikakseen kauppakeskuksen. – Suurin osa tekee edelleen ostoksensa fyysisissä kaupoissa eikä verkossa. Varmasti tämä trendi näkyy myös jouluostoksissa, uskoo kaupallinen johtaja Sanna Yliniemi kauppakeskus Isosta Omenasta. Verkkokauppaa pidetään helppona tapana tehdä ostoksia, mutta kuluttajien ostoskäyttäytyminen kertoo toista. Tutkimuksen mukaan reilu enemmistö yhdistää kauppakeskuskäynnin aikana ostosten tekemiseen myös muiden asioiden hoitamista. – Tämähän on sitä helppoutta, että pystyy samalla käynnillä hoitamaan ruoka- ja lahjaostokset, käymään postissa ja kampaajalla ja niin edelleen. Ostoksilla käyminen on muuttunut niin, että kauppakeskukseen tullaan viettämään aikaa eikä keskitytä vain ostosten tekemiseen. Sanna Yliniemi muistuttaa, että perinteisesti stressaavana pidetyn joululahjashoppailunkaan ei tarvitse olla tuskaa ja hampaiden kiristelyä. – Yhä useampi pitää jouluostosten tekemistä sosiaalisena tapahtumana. Ostosten lomassa tavataan ystäviä ja istahdetaan hetkeksi kahvilaan. Kun jättää päällysvaatteet ja osan ostoksista säilytyslokeroon, ei tarvitse hikoilla sisällä toppatakki päällä ja raahata painavia kasseja. Ostosreissun voi päättää vaikkapa menemällä leffaan tai varaamalla hierojan. Palvelua halutaan ja tarjotaan enemmänKauppakeskuksissa ostoksia tekevät ja aikaa viettävät suomalaiset odottavat nykyään saavansa entistä enemmän palvelua. Erilaisten palveluiden osuuden kauppakeskustarjonnasta uskotaankin kasvavan. – Jotkut kaupat ovat jo kadonneet ja tilalle on tullut erilaisia palveluntarjoajia. Esimerkiksi perinteisiä ruokaan ja juomaan keskittyviä palveluita sekä viihdepalveluita tulee varmasti olemaan jatkossa enemmän. Ihmiset arvostavat palvelua, sillä sitä ei saa netistä, sanoo liiketoiminta-analyytikko Eetu Ristaniemi Cityconilta. Palveluiden tarve on jo nyt muokannut perinteisten myymälöiden toimintaa. Esimerkiksi monet kirjakaupat ovat nykyään puoliksi kirjakauppoja ja puoliksi kahviloita. Ristaniemi uskoo verkkokaupan ja perinteisen myymälätoiminnan sekoittuvan ennen pitkää toisiinsa. Kauppiaat haluavatkin tukea mahdollisuutta ostaa tuotteita usean eri kanavan kautta. – Esimerkiksi se, että käydään sovittamassa jotain vaatetta myymälässä ja ostetaan se verkosta, ei ole kovinkaan yleistä. Mutta niin sanotut näyteikkunaliikkeet, joissa käydään vain katsomassa tuotetta liikkeessä ja tilataan se verkosta, tulevat yleistymään jatkossa. Jo nyt monista verkkokaupoista voi ostaa tuotteita niin, että paketti haetaan myymälästä. Tutkimus toteutettiin web-kyselynä joulukuussa 2012. Kyselyyn vastasi 1004 suomalaista, iältään 18–74-vuotiasta. Tutkimuksen toteutti YouGov Finland ja tilasi Citycon. |