Suomalaisten internetin käyttö jatkaa kasvuaan28.02.2014
DNA:n tuoreen tutkimuksen mukaan eniten netissä vietettävä aika on kasvanut yli 55-vuotiailla. 42 prosenttia tutkimukseen vastaajista ilmoittaa internetin käyttönsä lisääntyneen kuluneen vuoden aikana. Netti on tullut yhä useampaan arjen tilanteeseen: monet ovat internetissä työmatkalla, kassajonossa ja lounastauollakin. Netin käyttöä ovat lisänneet erityisesti vanhemmat kohderyhmät (ikäryhmä 55+). Nuoret vastaajat kokevat olevansa netissä lähes koko ajan. – Tutkimus osoittaa, että internetiin pääsy on merkittävä tekijä suomalaisten arjessa. Verkossa pidetään yhteyttä, seurataan uutisia ja viihdytään aina vain enenevässä määrin, toteaa kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen DNA:lta. Eniten internetin palveluiden käyttö on kasvanut tabletilla, mutta myös älypuhelinten internet-käyttö on noussut edelleen hienoisesti. 33 prosentilla tutkimukseen vastanneista oli nyt käytössään tabletti, kun vuonna 2013 luku oli 18 prosenttia. Tutkimuksen mukaan tabletteja käytetään edelleen eniten internetissä surffailuun ja videoiden ja tv-ohjelmien katseluun. Internetin palveluiden käyttöä kasvattivat eniten videot ja tv-ohjelmat: tänä vuonna tablettia käyttävistä vastaajista 51 prosenttia ilmoitti katselevansa videoita (vuonna 2013 vastaava lukema oli 44 prosenttia) ja 39 prosenttia kertoi katselevansa tabletillaan tv-ohjelmia (viime vuoden vastaava lukema oli 34 prosenttia). Tänä vuonna tablet-käyttäjistä 86 prosenttia ilmoitti selailevansa tabletilla internet-sivuja (vuonna 2013 vastaava lukema oli 90 prosenttia). – Videot ovat suosituinta verkkosisältöä. Kaikesta matkaviestinverkon tiedonsiirrosta suurin osa on jo nyt videoita, ja niiden osuus kasvaa edelleen. Huomattava osa videoista on jo HD-tasoista, Väisänen sanoo. Tableteissa on myös korkealaatuiset näytöt sisältöjen selaamiseen ja katseluun. 4G-liittymän avulla tabletin ilot ja hyödyt ovat käytettävissä kodin ja julkisten WLAN-verkkojen lisäksi tien päällä. Esimerkiksi Sotšin suomalaisittain kiperimpiä hetkiä pystyttiin tabletin ja 4G-liittymän avulla jännittämään myös juna- ja automatkan aikana. Videoiden suosio ja niiden koheneva tekninen laatu tuo vaatimuksia sekä laitteille että verkolle. Tarkat kuvat, nopeat liikkeet ja vivahteikkaat äänet välittyvät täysipainoisesti, kun saatavilla on laadukas 4G LTE -verkko ja laitteessa 4G-yhteensopiva liittymä. Viestittely ja uutislinkkien lukeminen onnistuu hyvin myös 3G-nopeuksilla. Sovellusten kärjessä edelleen yhteydenpito ja kartatYli 80 prosenttia älypuhelimen omistavista suomalaisista ilmoittaa käyttävänsä myös sovelluksia. Viime vuonna vastaava lukema oli 60 prosenttia. Eniten käytetään sosiaalisen median ja kommunikoinnin sovelluksia. Suomessa suosittuja ovat myös uutissovellukset. Kansainvälisesti erittäin suositut Twitter ja Instagram puuttuvat suosituimpien joukosta meillä Suomessa. Tutkimuksen mukaan useimmiten käytössä ovat Facebook, Google Maps ja YouTube. 65 prosenttia käyttäjistä on ladannut Facebookin, 65 prosenttia Google Mapsin ja 63 prosenttiaYouTuben. Tiheimmin käytettyjen sovellusten kärkikolmikosta löytyy yhteydenpidon välineet Facebook, WhatsApp ja Gmail. Käyttäjistä 26 prosenttia käyttää Facebookia useasti päivässä, 17 prosenttia WhatsAppia ja 14 prosenttia Gmailia. Teksti: DNA *) DNA:n Digitaalisten sisältöjen kuluttajatutkimuksen on toteuttanut tutkimusyhtiö AddValue. Siihen vastasi tammikuussa 2014 järjestetyssä verkkopaneelissa 1006 suomalaista. Tutkimus luo kokonaiskuvaa suomalaisten digitaalisen sisällön käyttötottumuksista arjessa. |