50 000 yrityksen luokitukset ovat heikentyneet27.11.2014 Yritysten luottoluokitukset ovat nyt selvästi heikompia kuin vuosi sitten, kertoo Suomen Asiakastieto Oy. Luottopäätöksiä täytyy tehdä yksittäisen yrityksen tietojen pohjalta, sillä erot riskeissä ovat suuria myös toimialojen sisällä. Vuoden kuluessa noin 50 000 yrityksen ja yhteisön Suomen Asiakastieto Oy:ltä saama luottoluokitus on heikentynyt. Lisäksi noin 20 000 yritystä on lopettanut, mennyt konkurssiin, fuusioitunut tai niiden luokittaminen on muusta syystä lopetettu. Luokitus on heikentynyt runsaalla kahdeksalla prosentilla kaikista Asiakastiedon luokittelemista 600 000 yrityksestä ja yhteisöstä. – Kokonaisuutena elinkeinoelämän tunnelma on apea, mutta täytyy muistaa, että yksittäisillä yrityksillä markkinatilanne ja näkymät voivat olla hyvin erilaisia. Luotto- ja alihankintapäätösten perusteelliseen arviointiin tarvitaan varmistettua tietoa juuri päätösten kohteena olevasta yrityksestä. Jos painottaa liikaa esimerkiksi toimialan keskimääräistä, korkeaa riskiä, voi jäädä juuri ne tuottoisimmat liiketoimet tekemättä, puntaroi varatoimitusjohtaja Heikki Koivula Suomen Asiakastieto Oy:stä. Erot toimialojen välillä ovat luokitusten valossa vielä suuremmat kuin niiden sisällä. Asiakastiedon mukaan isot supermarketit ovat kuluttajien varovaisuudesta huolimatta hyvässä kunnossa ja niistä 37 prosentilla on korkein AAA-luokitus, kun monilla toimialoilla parhaaseen luokkaan ei yllä yksikään yritys. Vastaavasti puhelinpalvelukeskuksista joka neljäs (24 prosenttia) on heikoimmassa C-luokassa, kun muutamilla toimialoilla C-luokassa on vain yksittäisiä yrityksiä. Liikevaihto laskee, kannattavuus painuu pakkaselleTänä vuonna tilikautensa päättäneistä yrityksistä peräti 38 prosenttia on menettänyt liikevaihtoaan. Suomen Asiakastieto Oy:n selvityksen mukaan kaikista aktiivisista yrityksistä joka neljännellä lasku on ollut vähintään 10 prosenttia eli toiminta on supistunut merkittävästi. Vastaavasti noin joka viides yritys on tänä vuonna raportoinut vähintään kymmenyksen kasvusta. Vain harvoin yritykset onnistuvat leikkaamaan kustannuksia samassa tahdissa myynnin vähenemisen kanssa, joten kannattavuusongelmat ovat hyvin yleisiä. Joka neljännellä yrityksellä (27%) vuoden 2014 tilinpäätöksestä laskettu sijoitetun pääoman tuottoprosentti on ollut negatiivinen. – Liiketoiminnan supistuessa ja kannattavuuden heikentyessä yritykset joutuvat usein tekemään merkittäviä säästötoimia. Niiden pitäisi kuitenkin olla hallittuja, jotta yritykset pystyisivät reagoimaan riittävän nopeasti, kun taloustilanne vihdoin kääntyy ja kysyntä alkaa jossain vaiheessa vahvistua, Heikki Koivula huomioi. Teksti: Asiakastieto |