Blogin arkisto

Ostanko Google-mainontaa paketti- vai palveluhinnoittelulla?

09.12.2008

Googlen AdWords-sponsorilinkkien jälleenmyynnissä käytetään yleisesti kahta hinnoittelutapaa; paketti- ja palveluhinnoittelu. Hinnoittelumalli ei yksistään kerro kampanjoinnin laadusta - kummallakin tyylillä voi tehdä tuottavaa hakukonemainontaa, mutta molemmissa on omat luonteenpiirteensä.

Googlessa jokainen hakusana on hinnoiteltu erikseen ja yhden klikkauksen (käynti) teoreettinen lähtöhinta on 1 sentti. Käytännössä yksittäisen sanan klikkihinta määräytyy monen asian yhteisvaikutuksesta - tärkeimpinä vaikuttimina ovat sivuston relevanttius mainostettavalle sanalle sekä kilpailu. Mitä enemmän mainostajia on yksittäiselle sanalle, sen korkeammaksi hinta muodostuu huutokaupan myötä. Google.fi-etusivun mainospaikkojen klikkaushinta on tällä hetkellä vähän kilpailuilla sanoilla noin 0.05-0.5 euroa ja kilpailuimmille termeille noin 0.5-5 euroa. Kustannus syntyy vain mainosta klikanneista, sivustolle siirtyneistä kävijöistä.

Pakettihinnoittelu

Pakettihinnoittelussa jälleenmyyjä ei erittele eri sanoille omia kustannuksiaan vaan asiakkaalle jokainen käynti on saman arvoinen, hakusanasta riippumatta. Pakettihinta sisältää kaikki AdWords-kampanjaan liittyvät kulut, eikä sen päälle lasketa erillisiä kuukausi- tai aloitusmaksuja. Myös muutokset (hakusanat, mainostekstit) ja kampanjoinnin seuranta (sijainti, optimointi) kuuluvat perinteisesti pakettihintaan.

Esimerkki:

  • 5000 käyntiä - 3000 euroa
  • asiakkaan toimialaan liittyvät hakusanat (sovitaan erikseen)
  • muutokset kampanjaan maksuttomia
  • kampanjasuunnittelu sisältyy hintaan

Pakettihintaisen kampanjan kate määräytyy jälleenmyyjän hakukoneelle maksaman ja asiakkaalta veloitettavan kustannuksen erotuksesta. Mitä halvemmalla jälleenmyyjä toteuttaa kampanjan, sitä suurempi on kate. Tästä johtuen jälleenmyyjän on edullista aktiivisesti seurata ja optimoida kampanjaa, joka on tehokkaassa Google-mainonnassa välttämätöntä.

Toisaalta epärehellisen jälleenmyyjän kiusauksena on tuottaa liikennettä edullisilla, mutta epärelevanteilla sanoilla voiton maksimoimiseksi. Siksi mainonnasta on aina vaadittava tarpeeksi tiheä raportointi, jolla asiakas voi seurata millä sanoilla liikennettä kertyy ja kuinka paljon. Kaikilla Google-jälleenmyyjillä on mahdollisuus ajastaa maksuton raportointi, joten vaadi se!

Palveluhinnoittelu

Palveluhinnoittelussa jälleenmyyjä laskuttaa käynnit "läpilaskutuksena", eli asiakas maksaa yksittäisistä klikkauksista saman hinnan, minkä Google veloittaa jälleenmyyjältä. Tavoitteeksi voidaan sopia kävijämäärä, mutta yleisempi tapa on käyttää kuukausittaista tai vuosittaista budjettia, joka varataan käytettäväksi Googlen veloittamiin kustannuksiin mainonnasta. Jälleenmyyjä laskuttaa kampanjan tuotantoon ja ylläpitoon liittyvät toimet erikseen ja tilinhallinnasta veloitetaan joko kiinteähintainen kuukausimaksu tai budjetin suuruuteen sidottu komissio.

Esimerkki:

  • sopimuskausi: 12 kuukautta
  • mainosbudjetti: 500 euroa/kk
  • kampanjan suunnittelu: 600 euroa (sisältää 5 mainosryhmää, 100 hakusanaa)
  • tilinhallinta: 100 euroa/kk (sis. raportointi, kampanjan tilan tarkkailu)
  • muutostyöt/kampanjan optimointi: 75 euroa/h

Palveluhintaisessa Google-mainonnassa jälleenmyyjän kate muodostuu nimensä mukaisesti ainoastaan palvelumaksuista. Toisaalta jos kampanja vaatii jatkuvaa ylläpitoa ja muutostöitä, voivat ylläpidolliset kulut nousta mainosbudjettiin nähden kohtuuttomiksi.

Palveluhinnoittelu sopiikin parhaiten pitkäkestoiseen mainontaan, jossa liikennettä kertyy paljon. Riskinä on tehoton mainonta - jälleenmyyjä ei hyödy jatkuvasta kampanjoinnin seurannasta samaan tapaan kuin pakettihinnoittelussa. Tästä syystä kannattaa huolehtia, että kampanjan aktiivinen seuranta ja perusylläpito sisältyvät kuukausimaksuihin.

Kumpi hinnoittelumalli sopii minulle?

Kumpaakin mallia voidaan soveltaa eri tilanteissa tehokkaasti. Hinnoittelumallia suurempi merkitys Google-mainonnassa onkin sen tunnuslukemilla. Siksi kummassakin tyylissä on tärkeää seurata kampanjoinnin kokonaiskustannuksia ja heijastaa ne saavutettuihin hyötyihin.

Vaadi aina mainonnan toteuttajaltasi raportointi ja mahdollisuus kävijäseurantaan. Google tarjoaa maksuttoman Analytics-kävijäseurantaohjelman, mutta myös puhtaasti kolmannen osapuolen seurantaohjelmat ovat suositeltavia. Ammattitaitoisen jälleenmyyjän opastuksella pystyt helposti seuraamaan kuinka mainonnan kautta tavoitettu liikenne käyttäytyy sivustolla ja tekee haluttuja toimia.

Valitse ammattitaitoinen toimija

Google-mainontaa jälleenmyy Suomessa tänä päivänä hyvinkin sekalainen seurakunta, johon liittyvät paitsi alaan erikoistuneet toimistot, myös mainos- ja mediatoimistot, kotisivupalveluja tarjoavat yritykset sekä erilaiset hakemistoyritykset. Google-mainonnan kilpailuttaminen kannattaa, mutta hinta ei ole ainut oikea mittari. Jälleenmyyjiltä kannattaa vaatia referenssejä oman alan yrityksistä, selvittää tarkkaan palvelun sisältö ja sen kokonaiskustannukset.

Tärkeintä on, että jälleenmyyjällä ja asiakkaalla on selkeä kuva yhteisistä tavoitteista Google-mainonnassa, hinnoittelumallista riippumatta.

Teksti: Jukka Hankaniemi

 

11.08.2015Lakanneita yrityksiä enemmän kuin viime vuonna
10.08.2015Power Truck Show'ssa täynnä painavaa asiaa ja viihdettä
07.08.2015Heinäkuussa vähiten konkursseja neljään vuoteen
06.08.2015Fennovoiman kotimainen omistus yli 60 %:n - rakentamislupahakemuksen käsittely jatkuu
05.08.2015Rehn Skodan Transtech-kaupasta: Ratkaisu turvaa tärkeän osaamisen säilymisen Kainuussa
04.08.2015Ainutlaatuinen kansainvälinen kuljetusalan suurtapahtuma
30.06.2015Teknologiasta ikääntyneiden arkea
29.06.2015Toukokuussa 330 000 työtöntä työnhakijaa
24.06.2015Joka kymmenes suomalainen lomailee velaksi
23.06.2015Sano kyllä! -kampanja kannustaa työelämän uudistamiseen
22.06.2015Uusi verkkopalvelu tasoittaa yrittäjän tietä
18.06.2015Hidas kasvu jatkuu vuosikymmenen loppuun
16.06.2015Elinkeinoministeri Rehn: Turun telakan työllisyys turvattu seuraavat viisi vuotta
12.06.2015Kenkälaatikko-CRM ei kykene koukuttamaan yritykselle uusia asiakkaita
26.05.2015Sporttimatkailu kovassa kasvussa - näissä kaupungeissa suomalaiset juoksevat maratoneja
25.05.2015Tilaajavastuulakia yhdenmukaistetaan ja tiukennetaan
18.05.2015Pula- ja ylitarjonta-ammatit nyt netissä
15.05.2015Innovaatiopolitiikalla voidaan edistää maahanmuuttajien työllistymistä ja talouden vetovoimaa
13.05.2015Vähittäiskaupan myynti kasvoi maaliskuussa edellisvuodesta
12.05.2015Teknologiateollisuus ja Sitra yhteistyöhön kiertotalouden edistämisessä
11.05.2015ELY-keskuksille 20 miljoonaa rakennemuutosalueiden yritysten kehittämishankkeisiin
08.05.2015Suomi kolmas EU-maiden innovaatiosuorituskyvyssä
06.05.2015Luonnontuoteala nousuun osana kehittyvää biotaloutta
05.05.2015Työllisyyden lasku pysähtymässä, työttömyys kasvaa vielä tänä vuonna
27.04.2015Vientitakuulaki muuttuu
24.04.2015Suomalaiset työpaikat monilta osin Euroopan kärkeä
23.04.2015Selvitys: yritykset hyötyvät yhteishankkeiden kansainvälistymisavustuksista
22.04.2015Maan alta maailmalle - suomalaisella kaivossuunnittelulla huomio alueen erityispiirteisiin
21.04.2015Palvelujen liikevaihto kasvoi marras-tammikuussa 3,4 prosenttia vuoden takaisesta
16.04.2015Power Truck Show - Pohjoismaiden monipuolisin kuljetusmessutapahtuma
14.04.2015Maksuhäiriöisiä henkilöitä on nyt enemmän kuin koskaan
13.04.2015Työministeri Ihalainen: Talous- ja velkaneuvonnan saatavuus tulee varmistaa
09.04.2015Työmahdollisuudet hoivakodeissa kiinnostavat nuoria
08.04.2015Nuorten yrittäjyys entistä vahvemmin osaksi nuorisotakuuta
07.04.2015Maahanmuuttajayrittäjät kaipaavat yhteistyötä ja verkostoitumista kantaväestön kanssa
07.04.2015Suomalaisnainen 50 vaikutusvaltaisimman naisen joukkoon hakukonemarkkinoinnin alalla
27.03.2015Yrittäjät turvaavat selustansa: SYT-kassaan yli 1700 uutta jäsentä
25.03.2015Helmikuussa 355 400 työtöntä työnhakijaa
24.03.2015Konkurssien määrä väheni tammi-helmikuussa yli 20 prosenttia
23.03.2015Näin jaksat pirteänä kesälomaan - lääkärin viisi vinkkiä
17.03.2015Neljännes pk-yrityksistä arvioi luottopolitiikan kiristyneen viime aikoina
16.03.2015Palvelualan ja rakentamisen liikevaihto pk-yritysten varassa
12.03.2015Selvitys: Nuoret yritykset uudistavat taloutta ja luovat työpaikkoja
11.03.2015Kampanja tukee TE-palvelujen yhteistyötä yritysten kanssa
06.03.2015Ihalainen: Nollasopimukset eivät kuulu reiluille työmarkkinoille
05.03.2015Tutkimus: Suomalaiset kokevat asuntomarkkinoiden jakautuneen kahtia - nuoret ensiasunnon ostajat entistäkin varovaisempia
03.03.2015Digitaalisesti suuntautuneet pk-yritykset ovat usein kasvuhakuisia
02.03.2015Kesätyösi voi kestää vuosikymmeniä - YIT tarjoaa jälleen noin 600 kesätyö- tai harjoittelupaikkaa
27.02.2015Tutkimus: TV tuli puhelimeen
26.02.2015Valtio ylläpitää valmiutensa Talvivaaran kaivosta koskeviin järjestelyihin
25.02.2015Mainonta ja markkinointi noussut työvoiman ylitarjonta-alojen joukkoon
24.02.2015Tammikuussa 359 600 työtöntä työnhakijaa
19.02.2015Älypuhelimissa on eroja talviolosuhteissa - 5 vinkkiä valintaan
18.02.2015Konkurssien määrä väheni neljänneksellä tammikuussa 2015
17.02.2015Invalidiliitto vaatii esteettömyysmääräysten tiukentamista ja niiden rikkomisen sanktioimista
16.02.2015Työolobarometri: Suurin osa työntekijöistä tyytyväisiä työajan joustoihin
13.02.2015Nuori Yrittäjyys ry ja Sitra haastavat korkeakouluopiskelijat yrittämään
12.02.2015Kaupparekisterissä olevien yritysten määrä kasvoi vuonna 2014
10.02.2015Kasvuhakuisten pk-yritysten suhdannekuva muita yrityksiä positiivisempi
06.02.2015Palkansaajien ansiot nousivat loka-joulukuussa 1,3 prosenttia
03.02.2015Kasvu Open laajenee Varsinais-Suomeen
02.02.2015Pk-yritysten kansainvälistymiseen 10 miljoonan euron lisäpanostus
29.01.2015Taantuma ei tällä alalla tunnu - kiinnostaako nopea urakehitys asiantuntija-ammatissa?
28.01.2015Sähkön tuonti turvaa sähkötehon riittävyyden huippukulutuksen aikana
27.01.2015Noin 5000 nuorta saa kesätyö- tai harjoittelupaikan metsäteollisuudesta
26.01.2015Työelämän muutoksia on pyrittävä hallitsemaan
23.01.2015Verkkokauppa Suomessa 2014: Verkosta ostetaan vapaa-aikaa
21.01.2015Joulukuussa 363 300 työtöntä työnhakijaa
20.01.2015Mikä isännöinnissä maksaa? Taloyhtiöt kaipaavat läpinäkyvyyttä kuluihin
19.01.2015Yrittäjät liittyvät joukolla työttömyyskassaan: SYT-kassaan lähes 6 000 uutta jäsentä
16.01.2015Matkailu kasvaa yhteistyöllä ja innovaatioin
15.01.2015Työvoimapalveluihin tarvitaan lisää asiakaslähtöisyyttä ja tuloksellisuutta
14.01.2015Internet of Things: hype kuluttajissa - mahdollisuudet yrityksissä
13.01.2015Mainosbarometri: Näkymät synkentyneet syksystä
12.01.2015S-ryhmä ja Kesko maailman suurimpien vähittäiskauppojen joukossa
08.01.2015Vähemmän tukea suuremmalle joukolle yrityksiä
02.01.20154G-verkkojen nopea kasvu ja uudet palvelut lisänneet edullisten 4G-puhelinten myyntiä
31.12.2014Finnveralle oikeus myöntää rahoitusta myös pk-yrityksiä suuremmille yrityksille
30.12.2014PRH on avannut avoimen datan verkkopalvelun
29.12.2014Marraskuussa 326 500 työtöntä työnhakijaa
22.12.2014Yrityksen maine päättäjien suurin huolenaihe
19.12.2014Ministeri Ihalainen: Työsyrjinnälle nollatoleranssi
17.12.2014Digitalisaatio on luonut pohjan luovien alojen kasvulle
16.12.2014Työtarjous tehostaa rekrytointia ja lyhentää nuorten työttömyysjaksoja
15.12.2014Sukupuolinäkökulmaa TE-palveluissa tulisi lisätä
12.12.2014Matkailualan kasvu jatkuu maailman kriiseistä huolimatta
10.12.2014Viive luoton lyhentämisessä on vakava merkki kuluttajan ylivelkaantumisesta
09.12.2014Yritykset haluavat yksinkertaisen ja vakaan veroympäristön kilpailukyvyn tueksi
08.12.2014Ydinvoimalat pystytään tekemään onnettomuudet kestäviksi
05.12.2014Aluetalouteen uutta nostetta uusiutuvasta energiasta
04.12.2014Media-alalla tarvitaan bisnesluovuutta - lukijoille tiedossa yllätyksellisyyttä ja uusia palveluja
03.12.2014Vapaavuori: Fortumin kaupan toteutuminen turvaa Fennovoiman ydinvoimahankkeen kotimaisuuden ja kasvattaa osaamispohjaa
02.12.2014Kopiointi harmittaa startup-yrityksiä yllättävän vähän - aineettomien oikeuksien käyttö silti yleistä
28.11.2014Työnantajan lupaama lisäeläkeoikeus turvattava maksukyvyttömyyden varalta
27.11.201450 000 yrityksen luokitukset ovat heikentyneet
26.11.2014Puolet yrityksistä käyttää pilvipalveluja
25.11.2014Raportti: Kaivosalan suhdannevaihtelut näkyvät koko arvoketjussa
24.11.2014Sähkönsäästössä vaanii yllättäviä sudenkuoppia - älä sorru näihin!
21.11.2014Tilintarkastajajärjestelmä uudistuu
19.11.2014Merkittävimmät suorat sijoittajat Suomeen olivat Ruotsi ja Yhdysvallat vuonna 2013

Näytä lisää »