Uusyrityskeskusten asiakasmäärät ennätyslukemissa: taantuma saattaa jopa lisätä yritysten perustamisia11.12.2008 8.00 Toimitusjohtaja Ari Loukasmäki haluaa purkaa yrittäjyyteen liittyviä myyttejä. Hänen positiivinen viestinsä kuuluu: Yrittämisen riski on yleensä melko pieni ja oman yritysidean tarkastelu kannattaa aina. Taantuman aikaan esimerkiksi irtosanottu voi löytää uuden alun oman yrityksen ohjaimissa.
Etelä-Pohjanmaalla toimivan Uusyrityskeskus Neuvoa-antavan ovi on käynyt tänä vuonna ennätysmäisen tiuhaan. Lokakuun loppuun mennessä keskuksen kautta on perustettu 217 uutta yritystä, ja vuoden loppuun mennessä määrä noussee 250 yritykseen. - Yksittäisiä asiakkaita on tänä vuonna ollut noin 450 ja neuvontatapaamisia kertyy vuoden loppuun mennessä noin 650. Tahti on ollut aika lailla sama muualla maassakin, toimitusjohtaja, yritysneuvoja Ari Loukasmäki kertoo. Uusyrityskeskuksen asiakasmäärät ovat nousseet hurjasti viimeisen kolmen vuoden aikana. - Tänäkin vuonna kaikki lukumme näyttävät noin 15 prosentin nousua viime vuoteen verrattuna. Tämä vuosi on ollut toimintamme huippuvuosi, Loukasmäki sanoo. Yksi syy nousuun löytyy siitä, että starttiraha loppui työvoimatoimistosta viime vuoden lopulla. - Jos sitä ei ole tarjolla, asiakkaat usein siirtävät yrityksen perustamispäätöstä rahan saamisen mukaan. Nousu ei kuitenkaan johdu vain tästä - keskus on myös kasvattanut markkinaosuuttaan suhteessa muihin toimijoihin. Trendinä luontaishoito- Useimmiten uusyrityskeskuksen asiakas on toiminimiyrittäjä, jonka päätavoite on itsensä työllistäminen. Noin puolet asiakkaista on 30–50-vuotiaita, mutta alle 30-vuoitiaidenkin osuus on huomattava; melkein 40 prosenttia, Ari Loukasmäki määrittelee. Ikäjakauma on hänen mukaansa pysynyt aika lailla samanlaisena muutaman viime vuoden ajan. Miehiä ja naisia on uusissa yrittäjissä suunnilleen yhtä paljon, vaikka naisten määrä on jonkin verran noussut. - Tämän vuoden trendi on ollut selkeästi vaihtoehtoiseen lääketieteisiin tai luontaishoitoihin perustuvat ideat. Sen alan yrityksiä on perustettu paljon, Loukasmäki kertoo. Palvelualan ideoita onkin käsitellyistä ideoista noin 70 prosenttia, kaupan alan ideoita noin 20 prosenttia ja tuotannollista yritystoimintaa noin 10 prosenttia. Taantumalla on vaikutuksensaToimialoista eniten uusia yrittäjiä on perinteisesti kerännyt rakennusala. - Rakennustoimintaan liittyviä yritystoimintaideoita; muurarit, kirvesmiehet, putki- ja sähkömiehet, ja ilmastointiasentajat, on ollut viime vuosina melkein viidesosa käsitellyistä yritysideoista. Taantuma näkyy täällä siten, että määrä on tippunut: nyt uusista yrityksistä alaa edustaa noin 12-13 prosenttia, Loukasmäki kertoo. - Usealla rakennusalan yrityksen perustajilla on kuitenkin jo valmis asiakaskunta ja töitä tiedossa. Tämä tuo varmuutta yrityksen perustamiseen - riski on niin pieni, ettei nykytilanne sitä käytännössä kauheasti muuta. Nykytilanne nouseekin Loukasmäen mukaan esiin silloin, kun yrityksen perustaminen vaatii vähänkin suurempaa taloudellista riskiä. Myös kaupan alan ideoihin tilanne vaikuttaa muita enemmän. Irtisanomiset ja lomautukset näkyvät ennen kaikkea uusyrityskeskusten asiakasmäärässä. - Uskon, että jos työttömyys lähtee tästä nousuun, asiakasmäärämme kasvavat ihan varmasti, Loukasmäki arvioi. - Tähän asti väkimäärällisesti isoimmat vuodet ovat olleet 1990-luvun puolessavälissä - juuri pahimpien lamavuosien aikaan. Jos on työttömyyden uhka tai työttömyyttä, silloin lähdetään usein pohtimaan yritystoimintaa, että voisiko tällä itsensä työllistää. Yllättävän pienet riskit- Yrittäjyyteen liittyy mielestäni paljon myyttejä: usein puhutaan esimerkiksi hirveän suurista riskeistä. Kuitenkin, jos 95 prosentille meidän asiakaskunnasta tekisi riskianalyysin, laittaisin niihin, että riskinä oman toimeentulo saanti, ei henkilökohtaisen omaisuuden menettäminen tai velkaantuminen. Se on se riski, Loukasmäki herättelee. - Palvelualalla myynnissä on oikeastaan vain oma työpanos. Riskit ovat kaiken kaikkiaan meidän asiakaskunnassamme keskimäärin kohtuullisen matalat. Rimakaan oman yrityksen perustamiseen ei ole niin korkealla kuin usein kuvitellaan. - Yksi uusyrityskeskuksen tarkoituksista on auttaa selvittämään, olisiko yritysideassa toimeentulon alku. Siinä ei menetä yhtään mitään, päinvastoin. Idean käsitteleminen ei sido mihinkään, mutta antaa väylän edetä. - Myös se suunnittelun lopputulos on hyvä, että hanke osoittautuu kannattamattomaksi. Joka tapauksessa asia on selvitetty, eikä mitään ole menetetty, Loukasmäki korostaa. On ainoastaan otettu askel eteenpäin. Teksti: Minna Lehrbäck
|