Honkarakenteen dokumentille pääpalkinto USA:n festivaaleilla19.02.2009 10.00 Honkarakenne Oyj:n menneisyydestä kertova History of Honka -minidokumentti valittiin kärkisijoille The Aurora Awards -festivaaleilla USA:ssa kahdessa eri kilpailusarjassa. Viime vuonna 50-vuotisjuhlaansa viettäneen Honkarakenteen kasvua johtavaksi hirsitalovalmistajaksi kuvaavalle filmille myönnettiin festivaalien korkein Platinum Best of Show -palkinto Corporate Image -sarjassa. Tämän lisäksi History of Honka palkittiin Gold Award -palkinnolla sarjassa Documentary Historical. Filmitähtinä Elisabet II ja KekkonenHonkarakenteen vaiheikas historia on mielenkiintoinen tarina. Viisi veljestä perustaa yrityksen, joka kasvaa viidessä vuosikymmenessä maailman johtavaksi hirsirakennusten valmistajaksi. Dokumentissa nähdään muun muassa kuningatar Elisabet II ja presidentti Kekkonen, jotka kumpikin liittyvät omalla erityisellä tavallaan yhtiön menneisyyteen. Voittoisan filmin toteutuksesta vastasi mainos- ja yrityselokuvien tuotantoon erikoistunut Pohjantähti-Elokuva Oy ja sen ohjasi useilla kotimaisilla ja ulkomaisilla filmifestivaaleilla palkittu ohjaaja Pami Teirikari. Teirikarin mukaan History of Honka kertoo samalla koko suomalaisen yhteiskunnan kehittymisestä. - Viiden vuosikymmenen aikana on tapahtunut paljon. Honkarakenteen menneisyyden kautta nähdään myös, kuinka agraari kehitysmaa kasvaa teollistuneeksi hyvinvointiyhteiskunnaksi, hän kuvaa. Edelläkävijän tarinaFilmin käsikirjoituksesta vastasi Honkarakenteen Brand Communications Manager Anne-Maarit Sepling ja leikkauksesta Altti Sjögren. - Filmissä nousee hienosti esille Honkarakenteen rooli teollisen hirsituotannon edelläkävijänä ja monien innovaatioiden kehittäjänä, yllätysvoitosta ilahtunut Sepling sanoo. Tänä päivänä Honkarakenne Oyj on maailman johtava aitoja puutaloja valmistava ja markkinoiva yritys, jonka tuotteita on 50 vuoden aikana myyty yli 40 maahan. Vuonna 2007 konsernin liikevaihto oli 93 miljoonaa euroa, josta viennin osuus oli noin 60 prosenttia. - Toimimme tällä hetkellä yli 30 maassa samalla Honka-brändillä, jonka juuret ovat syvällä suomalaisessa luonnossa. Hirsi on ekologisuutensa ansiosta perinteinen mutta moderni kodin rakennusmateriaali, jota asumisen ja ympäristön hyvinvointiin panostavat ihmiset eri puolilla maailmaa arvostavat entistä enemmän, Sepling summaa. |