Blogin arkisto

Jokaisessa yrittäjässä pitäisi asua pieni toimittaja

Share |

Maanantai 24.11.2008 klo 9:51 - Kirsi Kyllönen


Arlan aikanaan lanseeraaman sloganin "jokaisessa meissä asuu pieni lehmä" voisi mielestäni muotoilla yritysmaailmaa ajatellen muotoon "jokaisessa yrittäjässä pitäisi asua pieni toimittaja". Perustelen väitteeni omaan toimittaja-identiteettiini pohjautuen.

Tekemistäni hyvinkin erityyppisistä ja eri kohderyhmille suunnatuista jutuista saamani positiivisen palautteen perusteena on useimmiten ollut suhtautumiseni vastapuoleen. Kohtaan kunkin haastateltavan ihmisenä ja olen aidosti kiinnostunut siitä, kuka hän on ja miten elämän virta on häntä kuljettanut, miksi yrittäjä on juuri valitsemallaan alalla ja mikä hänet on yrittäjäksi johdattanut. Haastateltavan kertoessa minulle itsestään ja tärkeiksi kokemistaan asioista jollakin tapaa sujahdan hänen rooliinsa ja myötäelän usein vahvastikin kuulemaani. Tätä kautta juttuni saavat syvyyttä ja työni eteneminen sujuu sutjakasti ja suht vaivattomasti, ja haastateltava tahi jutun tilaaja on useimmiten hyvin tyytyväinen lopputulokseen.

Onhan sanottu, että oikealla tavalla - aktiivisesti ja aidosti, mutta ei ahdistavan tungettelevasti - utelias toimittaja tuottaa mielenkiintoisinta tekstiä.

Uskon vakaasti, että jos itse kukin yrittäjä olisi vastaavalla tavalla
kiinnostunut asiakkaistaan, tuottaisi toiminta yhäti parempaa tulosta.
Asiakasta ei kannata katsella ainoastaan euron kuvat silmissä vilisten, vaikkakin yritystoiminnan tavoitteena tuotto onkin. Onhan itse kukin meistä joko tietoisesti tai alitajuisesti "imarreltu", mikäli keskustelukumppani on kiinnostunut juuri meistä. En tarkoita tällä sitä, että kukin asiakas olisi tunnettava perinpohjin ja tultava hänen henkiystäväkseen, mutta pienimuotoinenkin kiinnostuksen osoitus ja taustatietojen kartoitus varmasti auttaa. Ei se ainakaan haitaksi ole. Enkä tokikaan tarkoita, että ruokakaupan kassajonossa pitäisi alkaa asiakkaalta kysellä henkilökohtaisuuksia, mutta toki ystävällinen sana tai pari sekä hymy sielläkin auttavat asiaa. Itseeni ainakin tekee yllättävän suuren vaikutuksen lähikauppias, joka aina minut nähdessään, ja ennen kuin ennätän itse kysyä, kertoo, kun intohimoni kohteena olevaa juustoa on jälleen saatavilla. Siitäkin huolimatta, että en sitä joka kerta ostakaan.

Erityisesti "pieni toimittaja" -ajatus toimii b-to-b -bisneksessä, ja siellä sitä varmasti ja luonnollisesti myös sovelletaankin. Silti usealla yrittäjällä olisi tässäkin pellossa vielä sarkaa kynnettävänä. Henkilökohtaisesti ainakin käännyn tarpeideni kanssa sellaisen tahon puoleen, joka kohtelee minua yksilönä ja on kiinnostunut hyvinvoinnistani oman palvelu- ja tuotekategoriansa puitteissa.

Kirsi Kyllönen
Toimittaja

 

Avainsanat: Kirsi Kyllönen, yrittäminen, yrittäjä, yritys, asenne, toimittaja


Kommentit

19.9.2011 14:48  Hakukoneoptimointi

Erittäin hyvää asiaa - kyllä taustatietojen metsästelyssä voi mielestäni mennä niin pitkälle kuin myyntimiehellä vaan aikaa ja innostusta riittää (tietenkin lain sallimissa rajoissa). Sosiaalisen median verkostoista sekä pelkästään google-haun avulla saatavat tiedot saattavat auttaa kaupan saamisessa kummasti!


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini