Blogin arkisto

Massatyöttömyyden edessä ei saa lannistua

Share |

Tiistai 18.8.2009 - Päivi Räsänen


Suomea uhkaa massatyöttömyys ja samalla kansalaisten arvostamien palveluiden kurjistuminen, ennen muuta terveydenhuollon alasajo. Valtionvarainministeriön budjettiesitys ei tuo ratkaisua ongelmiin. Vajaan 10 000 lisätyöpaikan tavoite on vaisu tilanteessa, jossa työttömiä on 61 000 enemmän kuin vuosi sitten ja työttömyys uhkaa lisääntyä vuoden loppuun mennessä lähes samalla määrällä, yltäen jopa yli 300 000 hengen massatyöttömyyteen. Työllistämistavoite on myös kunnianhimoton sitä taustaa vasten, että valtion velkaa kasvatetaan 13 miljardilla eurolla.

Hallitus laskee elvytystavoitteessa myös kunnilta tulevan rahoituksen varaan. Tämä on toiveajattelua - kunnat joutuvat talousahdingossaan luopumaan jo suunnittelemistaan investoinneista, kun peruspalveluistakin joudutaan tinkimään.

Uhkaavan massatyöttömyyden edessä ei tule antautua. Nyt on viisasta käynnistää sellaisia rakennushankkeita, jotka lisäävät turvallisuutta ja ilmastohyötyjä.

Erityisen kannattavaa on panostaa raideliikenteen kehittämiseen. Esimerkiksi valtion raiteilla on edelleen 3500 tasoristeystä, joista varoituslaitteilla on varustettu vain viidennes. Tasoristeysonnettomuuksia on kuluvana vuonna sattunut 22. Tänä vuonna tasoristeyksissä on kuollut jo yhdeksän ihmistä. Tasoristeysonnettomuuden hinta on keskimäärin 387 000 euroa. Kuollutta tai vammautunutta läheistä ei kuitenkaan voi arvottaa rahassa.

Ehdotan, että hallitus ryhtyy poistamaan jäljellä olevia tasoristeyksiä aiempaa rivakampaan tahtiin. Raideturvallisuutta parantamalla voidaan edistää työllisyyttä ja tukea vähäpäästöistä liikennettä.

Työttömien kohdalla tulee myös raivata esteet pienenkin työn vastaanottamiseen. Ehdotan, että hallitus pikaisesti palauttaisi työttömyyspäivärahaan suojaosuuden, esimerkiksi 200 euron suuruisen, jota pienempiä kuukausittaisia lisätuloja ei oteta työttömyyspäivärahassa huomioon. Työttömälle luotaisiin näin mahdollisuus parantaa toimeentuloaan työtä tekemällä ja keino pysyä mukana työelämässä. Muutos olisi helppo toteuttaa nopeasti ja sen nettokustannukset yhteiskunnalle olisivat vähäiset.

Päivi Räsänen
Puolueen puheenjohtaja (kd)

Avainsanat: Päivi Räsänen, työttömyys, sikainfluenssa, raideliikenne, tasoristeysonnettomuus, rakentaminen


Kommentit

18.8.2009 0:59  Hevimies

Mikä on Suomalaisen työn hinta jos kk palkka on 200e/kk + 300e/kk työttömyys korvaus. Kiinan kanssako tässä ruvetaan hinta kilpasille. Kotitalousvähennys kaikkeen yksityishenkilönä teettämään työhön niin saadaan oikeesti töitä suomalasille. Valtio vois kans lopettaa veronmaksajien rahojen tunkemisen ulkomaille ja teettää urakkansa kotimaisilla yrityksillä.

18.8.2009 8:00  Ei työtön

Työttömyyskorvaus ei ole palkka

18.8.2009 9:47  Sivusta seurannut

Kiinan kanssa ollaan jo hintakilpasilla. Me eletään kahtiajakautuneessa maassa, jossa jälleen kerran on köyhiä ja rikkaita. Yhä useampi sillä välillä ollut eli keskiluokkainen palkansaaja on pudonnut tai on putoamassa köyhyysrajaa kohti.

Nykyhallitus vaikuttaa toimeliaalta, mutta pelonsekaisin tunnelminhan noita linjauksia joutuu seuraamaan. Huh sitä hetkeä, kun velanmaksun aika koittaa!

Tosiasia kuitenkin on, että esim. verohelpotuksista hyötyvät eniten suurituloiset. Työttömyyttä ei yksikään hallitus ole oikeasti kyennyt vähentämään, riitelevät vain siitä mitä pitäisi tehdä. Kannustimienkin tosiasiallinen viesti on se, että kortistossa makaa työnvieroksujia ja luusereita, jotka ovat omasta syystään työttömiä. Todellisuudessa heitä lienee pieni vähemmistö. Jos sen sijaan satunnaista työtä ja pätkähommia voisi ottaa vastaan ilman rajuja ja välittömiä sanktioita tukipuolella, kannustus olisi todellista. Nythän em. työnteosta ainoastaan rangaistaan.

18.8.2009 11:21  Terveisiä luusereille

Vaikka täällä on eroja syntynykin, niin emme ole lähelläkään jotain brittiläistä luokkayhteiskuntaa. Ja vaikka jossain tapauksissa asiat ovatkin huonontuneet tässä asiassa tuntuu kovasti siltä, että nyt on suomalainen sisu muuttunut ja muuttumassa valitukseksi, joka kumpuaa kateudesta itsekkyydestä,laiskuudesta. On tosi väärin, että superrikkaat ovat saaneet tyhjästä optiota ja myös jossain kohdin pääoma jyllää liikaa. Tulee jatkumaan varmasti jos sitä käytetään syynä mennä nurkkaan huutelemaan ja ruikuttamaan loppuelämäks.
Suurin osa huutelijoista muuten huutelee muka kavereiden ei itsensä puolesta. Haluavat vaan tuoda itseään kai sitten esille. Enemmän tekoja vähemmän ruikutusta.

18.8.2009 11:32  Hevimies

Aina kun puhutaan työtävieroksuvista luusereista kohdistetaan järjestelmän epäkohdat ihmisiin. Jos työnteosta saa vähemmän rahaa kun siitä että on tekemättä, niin luusereita on järjestelmän luojat eikä ne jotka ei suostu tekemään töitä tappiokseen.

Itsekkin tein pariviikkoa osa-aikaisena kunnes huomasin että saan "palkankorotuksen" jos meen kotio makaamaan. Kelpasi kyllä, suurin epäkohta tässä maassa on polttoaineen verotus jolla yritetään estää tuottamisen kannattavuus ja ihmisten työlistyminen.

18.8.2009 11:53  Hyväntekijä?

Ei luuserit mitään vaan kitisijät ja tekopyhät valittajat. Eilen annoin euron krapulaiselle , joka pyysi suoraan rahaa siihen mihin se menee.
Valehtelijalle, joka kiertää ihmiseltä ihmisille joka pöivä muka lääkkeeisiin
( ammattimaisesti ) en anna.
Olenko hyvän vai pahantekijä?
Sama juttu tämän asian kanssa.

18.8.2009 14:29  Kalastaja

HIDASTA JA HUONOSTI TYÖLLISTÄVÄÄ !

Suomen pää- ja sivuradoilla on yli 3500 tasoristeystä ja vuosittain poistetaan noin 50 tasoristeystä. Kustannuksia poistoista aiheutuu vuosittain 7-14 miljoonaa, yhtä risteystä kohden aika halpaa touhua, lisärahojen saanti ei siis olisi ongelma. Tasoristeyksen poisto työllistää koneurakoitsijan, yhden autoilijan, ei paljon muuta. Työmaata valvovat Ratahallintokeskuksen ja Tiehallinnon kaverit kun ovat jo vakituisesti organisaatioidensa palkkalistoilla. Vaikka poistettavien tasoristeyksien määrä satakertaistuisi vuositasolla, vaikutukset työllisyyteen ovat olemattomat. Koska suuri osa tasoristeyksistä on yksityisten ja kuntien teillä, on poistoprosessi hidas kaikkine neuvotteluineen ja valituskierroksineen. Lama on jo ohitettu, ennen kuin nyt päätetty tasoristeyksen poisto on edennyt "työllistämisvaiheeseen". Räsäsen ehdotus on vain modernisoitu versio siltarumpupolitiikasta, jossa nivotaan yhteen turvallisuus, ilmastopolitiikka ja taustalle ajankohtainen huoli työllisyydestä.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini