Blogin arkisto

Tuhat ja yksi reklamaatiota Postin (Itellan) toiminnasta

Share |

Perjantai 28.8.2009 klo 13.53 - Ahti M Pontinen


Nostamme muutamia aikaisemmin sivustollamme julkaistuja kirjoituksia uudelleen kommentoitaviksi niiden ajankohtaisen teeman takia. Osallistu keskusteluun ja ota kantaa! 

Postin toiminta tuntuu ainakin laadun osalta olevan menossa hitaasti mutta varmasti alaspäin. Kyse ei ole yksittäistapauksista, vaan suuntaus on jatkunut jo pitkään.

Avainsanat: Ahti Pontinen, Itella, Posti, postin toiminta, jakelu, kirjeet, postin palvelu, palvelut, Postiin ei voi enää luottaa, ryhmäjakelu


Kommentit

12.12.2008 18.00  Niin hidasta, niin hidasta

Ainakin ärsyttää se, että postin henkilökunta on usein niin hidasta, niin hidasta. Yhtä asiaa, jonka vois tehdä minuutissa saa odottaa moninkertaisen ajan. Menevätkö vain hitaat ja reumatismiset Postiin töihin ?

12.12.2008 18.20  Kusti polkee

Saatavilla on myös oikein itellamaista palvelua, kun pitäisi soittaa tiettyyn postitoimistoon. E-hei, ei sellainen sovi laatuun, "soita vain meidän mitääntietämättömään keskusnumeroon, kyllä sillä hommat hoituvat." Eipä ole vielä kertaakaan hoituneet.

12.12.2008 19.51  Petro

Kattelin telkkarista oli Karpolla on asiaa niin siinä eräs soitin kauppias oli myyny kitaran postitse alkuperäsessä paketissa joka oli tullu Koreasta Suomeen ehjänä.

No posti oli sen onnistunu rikkoo niin että kaula oli katkennu. Se on nimittäin aika suoritus kun sen puukaulan sisällä kulkee metallinen kaularauta.

No joutu kauppias maksaa omistaan 400e kitaran ei posti hyvittäny penniäkään väittivät ettei ollu tarpeeks hyvin pakattu. Onneks ei sentään ollu mikää 5000 Gibsoni mut ihme meininkii ku kerran toiseltapuolelta maailmaa paketti kestää, mut ei enää Suomen sisästä liikennettä.

12.12.2008 20.43  blogi?

http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/

12.12.2008 22.14  O.P

Posti sais kyllä mennä itseensä näissä jutuissa. Selityksiähän riittää yhtä paljon kuin on huomautettavaakin.

14.12.2008 19.54  Nanna Nakuttaja

Postinjakelussa on ja tulee olemaan maailman tappiin asti virheitä, kadonneita lähetyksiä ja se nyt ei ole mikään ihme kun erilaiset ihmiset sitä työtä tekee. Toki toiminnassa on paljolti parantamisen varaa ja aina niitä rosvoja jonnekin mahtuu. Ja se että jos siitä ruvetaan valittamaan että posti tulee myöhään, loppujen lopuksi sehän on meidän kaikkien postinsaajien syytä. Jengi tilaa älyttömästi turhia lehtiä ja joihinkin talouksiin niitä turhia lehtiä tulee jokaiselle perheen jäsenelle. Sitten näin joulun alla tuppaa porukka lähettämään niitä joulukortteja.. Joihin toki voisi kirjoittaa koko osoitteenkin? Mainokset.. Plääh, turha mainita. Tämmöinen viran hyväksikäyttö on kyllä aivan persiistä ja itse postinjakajana en voi muuta kuin hävetä kyseisten kollegojen toimintaa. Varsinkin kun vielä muutama kuukausi sitten työskentelin tuolla rööperin postissa.

14.12.2008 21.35  Mainosmyyjä

Mainokset on tosi hyvä asia, koska ilman niitä postilla olis paljon vähemmän jaettavaa. Useita postin jakamia lehtiä ei olis olemassakaan ilman mainoksia.

15.12.2008 9.12  Pallero

En oikein ymmärrä postinkantajan näkemystä turhista lehdistä.Eikös iso osa postin bisneksestä ole juuri noiden "turhien lehtien" sun muiden kuljettamista.Siitähän se leipä tulee. Pitäisikö lähettää vain joitain tiettyjä postinkantajien hyväksymiä lähetyksiä??

Mutta niinhän se on että kaikkien meidän töissä on puolia mistä ei niin välittäisi.

15.12.2008 9.43  Pullero

Ehkä asia onkin niin, että tärkeysjärjestys palvelussa on henkilökohtaisilla intresseillä tai haluilla, eikä bisneksen mukaista ?

15.12.2008 15.01  Ahti Pontinen

Tarkoitus oli tuoda esille ,että Postin toiminta korjattavissa ja virheiden määrä on jossain määrin hyvinkin kohtuutonta. Tietenkin on selvää, ettei sadan prosentin perillemenoon ja aikatauluun voida miljoonissa lähetyksissä päästä. Tärkein huomio on kuitenkin se, miten Posti reagoi reklamaatioihin, eli joko hyvinkin ylimielisesti tai sitten esittää pelkkää liturgiaa ja postin sisäistä latinaa, että aina, joka kerta on yksittäistapauksesta kyse, kun ei ole !
Vain monopoli voi toimia näin ?

15.12.2008 15.03  Nanna Nakuttaja

Ei sen nyt näin pitänyt mennä. Kommentoin vain siihen että kun moni voivottelee nykyään postin myöhäistä jako-aikaa (ja mikä se myöhään on? kello yksi päivällä?) joka johtuu suoraan suuresta tavaran volyymista ja uudesta tupa-mallista jonka myötä porukkaa on pistetty pihalle ja niille ketkä on jäänyt sisälle, niin heille on sitten pistetty kaikki se kannettava extraksi jota entisiltä työntekijöiltä jäi jälkeen. Itselleni riittäisi tästä hommasta tonni kuussa, koska työhön ei tarvitse koulutusta sekä työajat on mitä on. Eli lähdet sitten kun on työt tehty. Pistäkää vaan vaikka 17 mainosta per päivä, kyllä mä ne jaan.

15.12.2008 15.10  Pentele vieköön

Vika lienee enemmän siinä, että Postikin yrittää saada liian paljon liian vähin kustannuksin. Parempi olis nostaa tiettyjä hintoja jotta palvelu paranisi ja uudistaa henkilökuntaa ja kouluttaa myös sekä taitoihin, tietoihin, että asenteisiin.
Ainakin joissain posteissa tuntuu olevan töissä henkilökuntaa, joka on ollut siellä jo ties minkä sodan aikaan ja voi, että kun hommat vois hoitaa tehokkaamminkin.
Sitten on vielä tämä julkisen vallan puuttuminen kaikkeen toimintaan...Ei poliitikot osaa liikeyrityksiä johtaa.

18.12.2008 18.39  Haloo onko valoo

Mielettömät jonot posteissa kun ihmiset jonottaa ostaakseen yhden postimerkin joulukorttia varten.

19.12.2008 22.05  Pekka

Osaamista, lukutaidottomuutta ja luovuuden puutetta

Postissa kulkee päivittäin käsittämätön määrä lähetyksiä. Luulen, että epäonnistumisten määrä on suhteellisen pieni. Huono kello kauas kuuluu. Epäselvien lähetysten selvittäminen on välillä suorastaan legendaarista. Toisaalta välillä aivan käsittämättömistä syistä ei toimitusta hoideta perille.

Posti toimii virkamiehen tavoin vaikka se lienee yritys. Jos se on, sinne olisi hyvä saada myös yrityskulttuuri.

Yrityksenomaisesti on toimittu kun on havaittu, ettei joku konttori kannata. On pyritty yhdistämään palvelu asiamiespostiksi.

Toisaalta selitysten puolelle on menty kun on kaupunkien omakotialueilla ryhmitelty laatikoita jakelun rationalisoimiseksi.

Esimerkiksi tässä jakelumuutoksessa olisi saattanut olla mahdollisuus lyöttäytyä yhteen jonkun nokkelan pienyrityksen kanssa, joka olisi tarjonnut halukkaille tavan noutaa posti kotivelle niin, ettei tarvitse lähteä laatikolle. Näin hullu ajatus olisi vaatinut jo luovaa ajattelua, jota ei tunnetusti virkamieheillä ole.

21.12.2008 19.29  Ellu

Kieltämättä kotiin kuljetus on aikamoinen vitsi - yleensä ihmiset ovat töissä päiväsaikaan ja postihan ei paketteja illalla tuo. Olen aina joutunut hakemaan postista pakettini itse. Viimeisin lappu ei edes kerro kuin postinumeron, mistä paketti on haettavissa - haloo! Olisi lapukkaan voinut osoitteenkin laittaa. Minulle ei pelkkä postinumero aukea, kun en ole paikkakunnalla asunut vasta kuin kuukauden. Että palvelua jees.

22.12.2008 9.09  Postilla oma maantieto

Posti ei muuten tunne esimerkiksi maakuntia tai muuten maantiedettä.
Toiminta perustuu sisäiseen järjestelmään eli postinumeroalueisiin yms.Ilmeisesti yleistietoa ei tarvita lainkaan päästäkseen postiin töihin?

31.12.2008 12.42  Postin keltaiset lähetyslaatikot, joihin kirjeet jätetään

Semmosta vaan, että nuo pienemmät postin keltaiset laatikot, joihin kirjeitä viedäään ovat sellaisia, että meinaa kirjeet jäädä luuukuun, että ne voi seuraava ihminen ottaa vaikka sieltä ulos !

6.3.2010 18.45  henrik ekund

nummelan postissa ei ainakaan osata edes postin omia säännöksiä. Pidetään kiinni "säännöksistä" vaikka postin omilla sivuilla sanotaan jotakin aivan erilaista. Asiakkaan käsialasta on kyllä sitten usein huomautettu. Taitaa olla suojatyö mummeleille ettei tartte kotona olla tylsistyneenä. Ja mihinkään ei voi valittaa, paitsi valtakunnalliseen numeroon jossa kukaan ei välitä muusta kuin siitä että pääsee iskemään luurin kiinni mahdollisimman nopeasti.

6.3.2010 20.44  Postissa eletään menneisyydessä

No ei muissakaan posteissa juuri tiedetä niistä muutoksista, mitä ovat pääkonttorissa asioihin tehneet. Sisäinen tiedotus toimii Suomen huonoiten.

24.2.2011 18.40  itella saamattomien rosvojen suojatyöpaikka

itellalle en anna enää kuin max joulukortin kuljetettavaksi
hukkaavat (varastettu) matkatoimistolle osoitetun KIRJATUN kirjeen jossa 2x350e lahjakortit,hyvää lomaa vain köyhälle postilaiselle!!!
kyllä on kumma että laskut sun muu paskaposti löytää perille mutta arvolähetykset katovat !!!!

24.2.2011 18.49  Late

Tuossa kysessä lienee yksittäistapaukset miljoonista, mutta hukkuu sitä muutakin postia. Itella on kyllä melko rahastava ja palveluissaan nahjus firma. Näkyy edelleen laitosmaisuus, vaikka sen piti olla takana. Mutta mihin koira karvoistaan pääsee, kun siellä on edelleen töissäökin niitä 70 luvun sosialisteja.

6.6.2011 21.12  piilolinssit netistä

Joo-o, Suomen posti on kyllä valovuosia jäljessä jopa kehitysmaista!

10.10.2012 19.45  Kristiina

haluatteko jatkossa asioida kasvottomien automaattien kanssa vai haluatteko lähipalveluiden säilyvän? Allekirjoittamaan...ja jakamaan...

http://www.adressit.com/kojonkulmalla_tarvitaan_asiamiesposti

10.10.2012 19.46  Kristiina

Haluatteko jatkossa asioida automaattien kanssa vai olisiko lähipalvelu sittenkin mukavampaa? Allekirjoittamaan...
http://www.adressit.com/kojonkulmalla_tarvitaan_asiamiesposti

8.11.2013 18.35  ei voi tajuta!!!!

Miten voi olla mahdollista että lajitteluun menee suomessa kaks päivää. kun ulkomailla paketti liikkuu kahteen paikkaan yhden päivän aikana

13.11.2013 19.40  Yrittäjä

40? tuotteen lähetin ja laskussa toimituskulut oli 60?, pyysin selvitystä asiaan, mutta ei vastausta.

Itella hukkaa välillä paketteja ja selvittämiseen menee tolkuttomasti aikaa.

Ennakko lähetyksiä antavat ilman maksua ja taas joutuu itse selvittelemään ja tekemään selvityksiä postille.

Paketteja hajoitetaan ja ilmoitetaan aina, että huonosti pakattu tuote kun ei kestä koneellista käsittelyä.

Itse siirrän kaikki paketit pian matkahuoltoon!

En suosittele postia/itellaa kenellekään.

11.2.2014 7.51  Pettynyt postiin

Käytämme lähetyksissämme postia ja nyt aivan liian moni paketti palautuu takaisin noutamattomana.
Asiakas on kysellyt missä paketti viipyy, eli posti ei toimita edes ilmoitusta, että paketti olisi noudettavissa.

11.2.2014 23.40  Jekku

Posti, eli itella on kyllä surkea

3.2.2015 15.33  Raimo Hakkarainen

Tekisi mieli sanoa pahasti,,mutta en viiti.
Minne helvettiin katoaa ulkomailta lähetetyt kortit ihan järjestään kaikki.?? Esim: (1. Olimme 2014 18.02--05.03-14 Cancunissa Riu Caribe hotellissa Finm,,)(2. 23,09-14--01.10-14 Costa del sol Espanja Vik. Grand hotel.(Tjäreb,) ( 3.28-12-14-12.01-15.Olimme Riu Tequila Playa del carmenissa (finm,)ja kaikista olemme lähettäneet kortteja ja aina varmistaneet ,että merkit riittää ja osoitteet ovat oikeat. Yhtään korttia ei ole tullut perille. Pienemmät lapset ovat olleet pettyneitä kun eivät saa kortteja. Kuka tässä pettää ja kerää rahat ihmisiltä? koska ei sanota suoraan,että kortit ei mene koskaan perille. Olemme matka seuralaisten kanssa erittäin pettyneitä vaikka vietiin Meksikossakin aivan postiin (corero office) ja jonotettiin aika kauan. Tällaista rahastusta /kautta pettämistä emme tule hyväksymään ja aiomme vailtta matkan järjestäjälle ja Carmenin postille ja ehkä liitämme kuvan virkailijasta,(ystävä pariskunta otti kuvan papasta).Selitys on saatava.

4.2.2015 13.55  Heh heh

Näkyy olevan kestoaihe.

12.5.2015 9.33  PikkuLauri

Julisteen lähettäminen postiputkilossa
HINTA 32.50 ? EI KIITOS

12.5.2015


postiputkilon pituus 105 cm leveys 9cm paino alle 2kg

pyysin postia selvittämään paljonko maksaa viereiseen pitäjään lähettäminen
kun postin sivit antoivat vain käsittämättömän 32.50 ? hinnan ja.......da da daaa

Niinpä on että hinta on 32.50 eli ei kannata lähettää tule halvemmaksi otta alle auto ja viedä itse.

1.7.2015 17.52  Kari Tolvanen

Tilasin kuopiosta pikkupaketin. Tiistaina aamupäivällä vietiin postiin. Lähetystunnuksen mukaan oli Kuopiossa vielä Torstaina.

4.6.2016 12.50  Asiakkaat odottaa tavaraa

Posti palautti paketin lähettäjälle 6 päivää etuajassa. Kukaan ei tiedä missä lähetys nyt matkaa. Puhelinpalvelussa selittivät, että kyseisen Postikonttorin yksittäisen työntekijän tekemä virhe, inhimillinen virhe, jolle he eivät valitettavasti voi tehdä mitään. Lähetyksen postitusmaa on USA. Lähetyksen palautuskortista näkyy, että Posti lähettänyt paketin Saksaan, jossa lähettäjällä ei ole toimipaikkaa? Puhelinpalvelussa ei tietenkään voitu tehdä asialle mitään. Luulisi olevan helppoa saada seurantanumeron perusteella selville missä lähetys menee, mutta ei tietenkään, kun on Postista kysymys, niin toimiva järjestelmä on aivan mahdoton ajatus. Tilanne on se, että lähetyksen vastaanottajan on oltava itse yhteydessä lähettäjään jos ja kun lähetys joskus palautuu lähettäjälle USA. Lähettäjän pitää sopia kuljetusliikkeen kanssa, joka taas on yhteydessä Postiin. Asia on siis Postin ja lähettäjän välinen asia, niin kauan kunnes lähetys häviää jäljettömiin, jolloin se siirtyy Postin ja lähetyksen vastaanottajan väliseksi asiaksi. Taas ja jälleen ikävä tilanne ala Posti. Posti on ainoa toimija joka prakaa, ihan oikein, jos pilkotaan atomeiksi ja lopetetaan, samoja suojatyöpaikkoja kuin Suomen taxit Prkl....

29.8.2016 10.47  M.Y.

Jos olisi vaihtoehtoja... Vastedes vien vaikka itse paketit, kun tälle paskapuljulle annan euroakaan.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini