Blogin arkisto

Yleisohjeita myynnin maailmasta

Share |

Maanantai 31.8.2009 - Pauli Vuorio


Myynnin maailmassa ollaan vuorovaikutteisissa kontakteissa toisten ihmisten kanssa. Voisivatko myynnissä toimivat opit siten olla oppeja paljon muuhunkin? Ja pätisikö sama myös myynnissä tehtyihin virheisiin - voisivatko ne pohjimmiltaan olla samankaltaisia kuin ne, joita teemme ihmissuhteissa, liike-elämässä, työssä tai muuten elämässä?

Myyjän ”kuolemansyntejä”:

1. Myyjä aliarvioi ostopotentiaalin. Sekä asiakkaan ostomäärä että ostomahdollisuus nähdään liian pieninä. 

Kuinka monesti aliarvoimmekaan muita ihmisiä tai heidän toimiaan?

2. Myyjä uskoo liikaa tuleviin tilauksiin, niiden suuruuteen ja katteeseen. Pahimmillaan myyjä rakentaa pilvilinnoja näistä tulevista kaupoista ja halvaannuttaa siten muun toimintansa. 

Minkälaisia pilvilinnoja sinulla on?

3. Myyjä väheksyy seurantatyötä eikä suunnittele työtään tarpeeksi hyvin. Tulokset tai tuloksettomuuden analysointi perustuu ”musta tuntuu” -periaatteeseen. 

Miten on muissa elämäsi asioissa?

4. Myyjä luottaa liikaa hyviin asiakassuhteisiin ja aliarvioi kilpailutilannetta. Pahimmillaan myyjä ei tee uusasiakashankintaa lainkaan, ja hänen taitonsa ruostuvat. Kehitys loppuu. 

Maailma muuttuu koko ajan. Oletko muutoksessa mukana?

5. Myyjällä on väärä suuntaus: hän käyttää energiansa vääriin asioihin. Hyvä myyjä on ajankäytön hallinnan ammattilainen. 

Takerrummeko turhaan kiinni asioihin? Teemmekö tärkeitä asioita?

6. Myyjä keksii ennen myyntitapahtumaa syitä siihen, miksi asiakas ostaa tai ei osta, ja toimii näiden oletusten mukaan. Myyntitapahtuma pitää käydä läpi ilman ennakkoluuloja. 

Miten toimit elämässäsi ja eri tilanteissa?

Ja toisinpäin - eli rohkaisua loppuvuodeksi:

Uskallan hyökätä.

Säilytän taistelutahtoni.

Uskallan hävitä.

Uskallan panna kaiken likoon.

En luovuta.

Olen varma asiastani.

Haluan olla tässä.

Selviän siitä.

En aseta yliampuvia tavoitteita.

Tavoitteeni on aina yli pakkotavoitteen.

Tänään keskityn vain työhöni.

Olen itsetietoinen.

 

Pauli Vuorio
Päätoimittaja,
Myyntikouluttaja

Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, vuorovaikutus, ihmissuhde, asenne, asiakas, kehitys, kehittyminen


Kommentit

4.9.2009 10.37  Sofii Yrjönen

>>>>>Voisivatko myynnissä toimivat opit siten olla oppeja paljon muuhunkin? Ja pätisikö sama myös myynnissä tehtyihin virheisiin - voisivatko ne pohjimmiltaan olla samankaltaisia kuin ne, joita teemme ihmissuhteissa, liike-elämässä, työssä tai muuten elämässä?>>>>>>

Kyllä, ehdottomasti. Kaikki tekevät virheitä. J elämähän on yhtä suurta kaupankäyntiä. Eniten virheitä uskaltavat tehdä sellaiset ihmiset, jotka haluavat elää täysillä, ja nauttia asioista. Oppia ja kokea. Vähiten virheitä tekevät ne, jotka eivät uskalla ottaa epäonnistumisen riskiä. Heidän elämänsä on sitten sitä samaa rutiinia päivästä toiseen. Olen huomioinut, että monella ihmisellä juuri virheiden välttely ja valtavan puolustusmuurin kehittäminen (lue: selittelyt ja toisten syyttely) on virhe, joka toistuu ja toistuu hautaan saakka. Tai ainakin työkyvyttömyyseläkkeeseen asti.

Saman virheen toistaminen ja toistaminen kertoo siitä, että ihminen ei suostu muuttumaan. Muutosta haetaan muista: Ympäristöstä, ihmissuhteista.. Ainoa henkilö, joka voi muuttua on kuitenkin ihminen itse.

Eli minä voin muuttua, ja minun pitääkin muuttua, jotta tulevaisuus muuttuu. Muuten samat virheet ja ongelmat toistuvat maailman tappiin.

Nämä kirjoittajan myynnin lainalaisuudet pätevät myös "Elämään Itseensä". Kuolemansynnit ovat oikeastikin aika "kevyitä"; Ylpeys, kateus, viha, laiskuus, ahneus, mässäily ja himo.

Jokainen näistä ilmenee nykypäivän työyhteisöissä, ja uskallan väittää, että eniten juuri näiden rutiineihin takertuneiden virheiden pelkääjillä. Vanha totuushan on, että elämää säätelevät joko pelot tai halut. Itse yritän valita jälkimmäisen.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini