Blogin arkisto

Yrittäjä elää kovassa taantuman paineessa

Share |

Keskiviikko 16.9.2009 - Heikki Sjöblom


Yrityksen kauppa ei käy. Varastossa seisoo liikaa valmiita tuotteita. Työntekijöille ei ole tarjota työtä. Laskuja on rästissä molempiin suuntiin ja pankinjohtajakin on yllättävän usein kiinnostunut yrityksen tilanteesta.

Kova henkinen ja fyysinenkin paine on suurelle osalle yrittäjiä tätä päivää. Auttajat ja ymmärtäjät ovat harvassa, valoa ei näy vielä pitkään aikaan. Tilanne kehittyy entistä vaikeammaksi.  Elämäntyö, mahdollisesti useassa sukupolvessa, on vaakalaudalla, ja jos huonosti käy lisärasitteita on tiedossa jatkossa. Apua ei äkkiä ole käytännössä tulossa mistään.

Yrittäjän on itse toimittava rationaalisesti ja fiksusti, ei voi vain jäädä odottamaan. Vaikeassa tilanteessa tukea yrittäjälle voivat antaa perhe, toivottavasti yrityksen henkilöstö, läheiset yrittäjäkollegat, hyvät asiakkaat ja ystävät.

Lama- ja kriisiaika ovat aina myös hyviä rakenteiden ja toimintatapojen kehittämismahdollisuuksia, jolloin eri toimijat ovat valmiimpia muutokseen. Toimenpiteet yrityksen pelastamiseksi ovat monenlaisia. Valtaosa ammattiliitoista ovat pitkälti ymmärtäväisiä yritysten ongelmissa.

Suurempi haaste yrittäjälle on löytää oman yrityksen henkilökunnan kanssa uusia joustavia tapoja ja innovaatioita, joilla luodaan uusi suunta tuottavuuden kehittymiselle ja varmistetaan yrityksen toiminta ja työporukan hyvinvointi jatkossa. Yrittäjän pitää saada kauppa käymään ja raha liikkeelle, jotta saadaan vahvistettua yrityksen kassaa, lisää työtä ja positiivinen ilmapiiri yritykseen.

Usein yrittäjän kannattaa hankkia kokenutta apua yrityksen avuksi myynnin ja tuotannon ripeään kehittymiseen. Samalla kokenut ammattilainen tukee yrittäjää henkisesti purettaessa yrityksen ongelmia.

Yhteiskunta tukee nykyisin yrittäjää rahallisesti reilusti, kun yrittäjä hakee ulkopuolista apua yrityksensä kehittämiseen ja ongelmien ratkaisemiseen. Kun ongelmia alkaa kerääntyä yrityksen taivaalle, yrittäjän kannattaa reagoida nopeasti ja hakea apua, jolloin ei ajauduta liian vaikeisiin tilanteisiin ja happi riittää yrityksen toiminnassa kriisin yli.

Heikki Sjöblom
Yritysvalmentaja
TosiMuutos Oy

Avainsanat: Heikki Sjöblom, yrittäminen, stressi, paineet, taantuma, kriisi, kehitys, kehittäminen


Kommentit

16.9.2009 12.13  Mieti tarkkaan

Turhia konsultteja ei kannata ottaa jalkohin pyörimään. On totta, että tukea löytyy, mutta aina se tarkkoittaa, että yrityksen täytyy maksaa jotain. Mitään ei saa ilmaiseksi ja aikaakin kuluu.

17.9.2009 11.30  Sofii Yrjönen

Konsultteja on joka lähtöön. Niitä on nähty hyviä ja huonoja, ja sitten tosi huonoja. Lama synnyttää uusia konsultteja kuin sieniä sateella, varsinkin näitä maksuvaikeuksissa olevien yrityksen "tuki- ja kummihahmoja", jotka lupaavat asiantuntija-avullaan nostaa yrityksen taas kukoistamaan.

Ongelmana on se, että yrittäjä itse tuntee yrityksensä aina paremmin kuin konsultti; tietää kipupisteet ja tuntee asiakkaansa, ja ulkopuolinen konsultti ei ihan helposti pääse sisälle yrityksen toimintaan.

Ulkopuolinen ihminen voi toisaalta nähdä asiat laajemmin, ja puolueettomana voi saada paljon aikaiseksi esim. jos yritys on jo niin kehnossa tilanteessa, että joutuu tekemään vapaaehtoista velkasaneeraussuunnitelmaa. Konsultti voi hoitaa esim.verottajalla, perintätoimistoihin ja muille velkojille asialliset maksusuunnitelmaehdotukset. Tämä työ voi olla yrittäjälle itselleen raskasta ja nöyryyttävääkin. Konsultti näkee myös tarkemmin kuin yrittäjä itse turhat kulut ja liiketoiminnan pullonkaulat, ja hyvästä konsultista voi olla suurta apua, kun kuluja aletaan leikata.

Yritykselle, joka on mennyt yli tietyn sen tietyn kipupisteen: kun laskuja ja maksuja on rästissä, ja lakisääteisistäkään maksuista ei selvitä eräpäivinä, - tällaiselle yritykselle ei ole minun tietääkseni olemassa mitään yhteiskunnan tukea tai rahoitusta. Ainakaan pk-sektorilla. Jos olen väärässä, niin korjatkoon joku?!! Konsultit, jotka mainostavat tuntevansa ja tietävänsä avustavia tahoja, puhuvat yleensä puppua. Apua pitää hakea ajoissa.

Moni yritys, varsinkin pienemmällä pääomalla toimiva, voi ajautua pelottavan nopeasti maksuvaikeuksiin. Ja silloin kun rahoitusta eniten tarvisi, sitä ei mistään saa. Tässä ei pysty auttamaan pätevinkään konsultti. Rahoitusta pitää hakea ajoissa. Jos verottajalta ja ei saa puhdasta verovelkatodistusta, ei rahoitusta tipu enää mistään.

Tärkeintä yritykselle on aina kuitenkin saada kassa kuntoon ja liikevaihtoa enemmän kuin on kuluja. Tässä asiassa en itse usko juurikaan konsultin apuihin. Yrittäjä itse on oman bisneksensä asiantuntija.

Yrittäjän on kestettävä painetta nyt enemmän kuin ennen, nähtävä tämän päivän tilanne realistisest, mutta kuitenkin luotettava tulevaisuuteen.

18.9.2009 17.55  R.R.S.

"...mutta aina se tarkoittaa, että yrityksen täytyy maksaa jotain. Mitään ei saa ilmaiseksi ja aikaakin kuluu."

Konsultit pitää saada ilmaiseksi ja työntekijöiden palkatkin pitäisi saada valtion maksettavaksi, kuten kaikenmaailman tukityöntekijöiden käyttö, palkattomat harjoittelijat ja työvoimapolittiset toimenpiteet osoittavat.

Eikö olisi taloudellisesti kannatavampaa kieltää koko ammatikunta ja ottaa sitten nämä samat kaverit työkkäristä palkattomina harjoittelijoina hoitamaan hommaa ? Ainahan osaaville jätkille töitä löytyy. mutta kun sen ei saisi maksaa mitään. Katsos kun maksullista osaavaa jätkää kutsutaan nykyään työttömäksi.

Kuinka montaa alle 10 henkilöä työllistävää yrittäjää ihan oikeasti konsultit ovat edes lähestyneet ? Muuta kuin vahingossa ?

Tunnen useita konsultteja, kun sattumoisin olin aikanaan johtotehtävissä hommissa, joissa näitäkin aina tarvittiin. Aina kun ei omilla jätkillä riittänyt osaaminen joka paikkaan ja etenkään kun niitä ei saanut muista hommista irti mihinkään kovin syvällisiin miettimisiin, kehitys-, eikä projektitoimeksiantoihin.

Ei kukaan näistä vaivaudu edes soittelemaan näihin nakkikioskeihin, koska niillä ei ole rahaa maksaa mistään eikä niillä ole pienestä koosta johtuen sellaista kompleksisuutta ja problematiikkaa, että konsulttia edes tarvittaisiin. Joten ihan rauhassa vaan, tuskin niitä vaivaksi asti on oven takana repimässä.

Sen sijaan jos yrityksessä alkaa olla joitakin kymmeniä henkilöitä töissä, rehellinen ja asiansa osaava kaveri maksaa kyllä yleensä palkkansa ja todennäköisesti parin muunkin. Edellyttäen tietenkin, että yrityksessä on itse tunnistettu olevan kehitettävää. Se taas vaatii sitä kuuluisaa peiliin katsomisen kykyä, jota suomalaisella yrittäjällä on ylättävän vähän. Tähän yrityskokoluokkaan on konsultteja oikein erikoistunutkin

On muuten usein melkoinen helpotus monelle sekin, että joku tulee ja vahvistaa samat asiat kuin on itsekin uumoillut, saatika että löytää siihen vielä lisää päälle. Ja tuo nimenomaan sinne ratkaisuehdotuspuolelle sellaista näkökulmaa, jote ei samojen asioiden kanssa tahkonnut firma juurikaan itse ole tullut ajatelleeksi, tai osanneeksi.

Kuten vanha kaverinikin, entinen juoppo, totesi, että vasta silloin päästään oikeasti eteenpäin kun tosiasiat tunnetaan ja tunnustetaan. Eikä se tukikaan ole pahasta, vaikka ollaan kuinka kovia jätkiä.

Ei konsuiltti aina mikään huijari ja verenimijä ole. Ne tyypit enemmänkin noin rumasti sanottuna kuppaavat valtionhallintoa ja työvoimahallintoa aivan eritoten. Normaalisti se pikkufirmassa tai yksin toimiva konsultti on nimenomaan kokenut kaveri, joka on alkanut suunnilleen freelancerina elättämään itseään käyttäern sitä asiantuntemusta mitä on itse johtotehtävissään koonnut.

Nuo suuret konsulttitoimistot sen sijaan palvelevat nimenomaan suuria asiakkaita, jonne niilllä on tarjota ukkoa laidasta laitaan, juuri koulunsa lopettaneesta dippainssistä kokeneeseen guruun ja kaikkia riittävissä määrin. Niihin ei pienemmillä yrityksillä ole edes tarvetta. Eikä varaa.

Pitäisi itse asiaa muuten nimetä nuo konsultit joksikin muuksi, tuntuu että pelkkä nimi on jo punainen vaate monelle.

18.9.2009 18.21  Hyvä, hyvä!

Hyvä kommentti R.R.S. Erittäin hyvä.Suurenmoinen!

20.9.2009 17.35  Heikki Sjöblom

R.R.S on monissa asioissa oikeassa!

Monet konsultit ja valmentajat pelkäävät pieniä alle 10 ihmisen yrityksiä, koska niissä on ymmärrettävä koko liiketoiminta, ei vain osaa. Pienissä yrityksissä on edettävä ripeästi ja hyvin selkeästi ilman ammattislangia ja näissä yrityksessä on ymmärrettävä yrittäjän arkipäivää. Jos konsultti ei ole elänyt itse yrittäjänä tämän kokoluokan yrityksessä, on konsultin varmasti vaikeaa edetä hyvässä ja tuloksekkaassa yhteistyössä useimmiten hieman särmikkään ja impulsiivisen yrittäjän kanssa. Edellä mainitut ominaisuudet ovat yrittäjälle melkein välttämättömiä ominaisuuksia menestyäkseen kovassa kilpailussa.

Konsultin kannalta pienet yritykset ovat samalla pieniä toimeksiantoja, jotka eivät yleensä anna rahakasta ja pitkäaikaista työrupeamaa. Lisäksi pienissä yrityksissä normaalisti konsultti toimii yksin ilman kollegan tukea, joten hänellä pitää olla kokemusta ja näkemystä yrittäjyydestä ja tekemisestä. Mielestäni pienet yritykset ovat kuitenkin mielenkiintoisia konsulttityön kannalta. Niissä näkee nopeasti yritysten kirjoa ja kokee pienyrityksen mukavan hektisyyden. Toimeksiannot etenevät pienissä yrityksissä nopeasti verrattuna isojen yritysten byrokraattisuuteen ja muuhun kankeuteen ja pallotteluun.

Pienissä yrityksissä konsultti saa nopeasti palautetta tekemisestään, mikä innostaa auttamaan vielä enemmän yrittäjää, yritystä ja sen henkilökuntaa. Lisäksi yrittäjä usein vihjaa nopeasti yrittäjäkaverista, jolle hän on jo kertonut konsultin tekemisestä yrityksessään ja suositellut kaverilleenkin apua. Mukavia yhteydenottoja konsultille ovat tietenkin yllättävät puhelut, joita nämä yrittäjäkaverit soittavat ja kysyvät, onko kalenterissa tilaa tehdä samoja asioita hänenkin yrityksessään.

Heikki Sjöblom
Tosimuutos Oy

30.12.2010 14.11  Äitiysvaatteet

Erityisesti pienten yritysten olisi syytä huomioida perinteisesti kalliiksi ja turhaksi kulueräksi mielletyt konsulttien palvelut. Pienen yrityksen ei usein ole mahdollista palkata varsinkaan pätevää työntekijää, jolloin erilaiset konsulttien palvelut tai alihankinta sopisivat paremmin kuvaan.

14.1.2011 11.03  Alusasut

Kyllä konsultti itse sen ymmärtää, että busineksen jatkuvuuden kannalta hänen on aidosti tuotava lisäarvoa asiakkaalle. Varsinkin pienten yritysten keskuudessa kokemuksia konsulteissa vaihdetaan hyvinkin tehokkaasti.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini