Blogin arkisto

Myyjän tehtävä on välttämätön

Share |

Tiistai 6.10.2009 - Pauli Vuorio


Myyjän ammatin arvostus ei ole maassamme kovinkaan korkea. Ainakaan se ei ole riittävän korkea. Tämä näkyy paitsi toiveammateissa myös siinä, miten myyntitehtävät saavat työnhakuja suhteessa moniin muihin.

Myös erilaiset ammattien arvostuksia koskevat tutkimukset, joita jotkut mediat teettävät säännöllisesti kertovat arvostuksen puutteesta. Listojen häntäpäästä löytyy yleensä sellaisia ammatteja kuin pölynimurikauppias ja puhelinmyyjä. Tosin nämä eivät ole viime aikoina olleet  listojen vihonviimeisinä.

Tällaisten listojen järjestys ei kuitenkaan määräydy vain tehtävien oikeiden vaatimuksen pohjalta (kokeile itse), vaan sijoittumiseen vaikuttavat erityisesti ihmisten elättelemät mielikuvat eri ammateista. Joskus mielikuvat ovat vanhentuneita tai pohjautuvat johonkin negatiiviseen kokemukseen. Positiivisia kokemuksia pitää olla vähintään kolminkertaisesti tai sen täytyy olla suorastaan fantastinen, jotta mielikuva muuttuu.

Jo sana myyminen tuntuu useimmista vastenmieliseltä, sillä eihän kukaan halua, että hänelle myydään. Myydään! Myyminen saatetaan kokea tapahtumaksi, jossa myyjä tuputtaa tuotettaan vastentahtoiselle asiakkaalle ja pyrkii manipuloimaan tätä, jotta saisi ihan väkisin tuotteen kaupaksi. Silti useimmat meistä haluavat ostaa. Samat ihmiset kirmaavat tavarataloihin, juoksevat hullun lailla tarjousten perässä ja ostavat tuotteita ja palveluita, joita eivät välttämättä tarvitse.

Myyjän "rooli" onkin parhaimmillaan ostamisen helpottaminen ja sellaiselta myyjältä ostetaan, joka arvostaa asiakasta.

Mutta mitä tapahtuisi, jos ei olisi ketään, joka myy yrityksen tuotteita tai palveluita? Kohta yritystäkään ei olisi olemassa. Siksi voidaan todeta, että vaikka myyjän tehtävä ei maailman tärkein olisikaan, ainakin se on täysin välttämätön. Toki myyjän tehtäviä voi hoitaa vaikka toimitusjohtaja, sihteeri tai omaa firmaansa pyörittävä yksityisyrittäjä. Lopputulos on kuitenkin selvä, jos myynti jää yrityksen toiminnasta kokonaan pois.

On tietysti olemassa organisaatioita ja yrityksiä, joissa myyjän rooli on pienempi, mutta hyvin suuressa osassa myynnin tekee myyjä henkilökohtaisen vaikuttamisen kautta. Yhtään yritystä ei käytännössä ole, jossa ei myyjällä olisi mitään tekemistä. Kaikki mitä sinäkin näet ympärilläsi esimerkiksi kotonasi (ellet satu elämään metsässä taivasalla) on joku myynyt. Ei välttämättä sinulle, mutta tuotteen elinkaaren jossain vaiheessa tai raaka-aineen ainakin. Ellet ole sitten luonnosta itse ottanut, mikä tänä päivänä on harvinaisempaa. Tämän sanon varmuudeksi, kun täällä blogeissa jotkut ovat niin tarkkoja.

Sitä paitsi myymisen taito on hyväksi kaikessa, muun muassa vaikka työnhaussa, vaikka ei myyjän paikkaa hakisikaan. Myymisen taidolla tarkoitan oikeaa myymisen taitoa, vaikuttamista. En siis asiakaspalvelutaitoja, vaikka nekin ovat hyödyllisiä ja ovat osittain samojakin kuin myyjän taidot. Tilauksen vastaanottajat ovat taas ihan eri asia kuin myyjät. Kaupan kassalla ei esimerkiksi ole yhtään mitään tekemistä sen myymisen kanssa mitä tarkoitan. Myyjä myy muillekin kuin niille, jotka ostaisivat "keneltä tahansa".

Ilman myyjää ei mikään liiku. Me kaikki myymme jotain. Jos emme tuotteita tai palveluita ainakin mielipiteitämme, aatteita, asenteita toisille ihmisille, hyvää ja huonoa oloa ja monia muita asioita. Näitä ei välttämättä haluta mieltää myymiseksi, onhan se myyminen niin vastenmielinen sana.

Vai onko?

Pauli Vuorio

Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, ammatti, arvostus, mielikuva, myyminen, yrittäminen, tuputtaminen


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini