Blogin arkisto

Katainen, ostetaan Saab Suomeen!

Share |

Tiistai 15.12.2009 klo 8.00 - Veikko Vallin


Suomi ja Ruotsi ovat aina kilpailleet kaikessa, yleisurheilusta kännykänvalmistukseen. Yksi osa-alue kuitenkin on, jossa kilpailua ei ole ollut; autojen valmistus. Takavuosina Uudenkaupungin autotehdas valmisti avo-Saabia, joten yhteistyötä sillä saralla kyllä on tehty.

Nyt Ruotsin toinen laatuautomerkki Saab on myynnissä. Samaan aikaan Suomi laittaa miljardeja elvytykseen, kun taloudessa menee huonosti. Turhien rakennushankkeiden, kuten siltarumpujen ja tunnelien, sijasta Suomi voisi elvyttää viisaasti ostamalla Saabin, kun vajaateholla käyvä autotehdaskin on jo valmiina odottamassa. Työpaikkoja syntyisi tuhansia, sekä tehtaalle että alihankintaketjuun.

Saabilla on juuri tullut tai tulossa markkinoille kaksi uutta ja suurella todennäköisyydellä kaupallisesti kannattavaa mallia, 9-3X citymaasturi ja 9-5 suurikokoinen perheauto. Nyt olisi miljardin taalan paikka hankkia Suomeen ensimmäinen oma automerkki!

Kehotus valtiovarainministeri Kataiselle: Sen sijaan, että mietitte siellä ministeriössä leikkauslistoja ja koetatte kinuta kovakorkoista lainarahaa liikepankeilta, alkakaa etsiä rahoittajaryhmää Saabin ostoon. Siinä olisi kansantalouden kannalta järkevää elvyttämistä, josta voisi tulla ihan oikea menestystarina pitkällä aikavälillä, Nokian tyyliin.

Maahanmuuttopolitiikkaankin tämä toisi uuden säväyksen. Varmasti moni Saabin Trollhättanin tai Volvon Göteborgin tehtailla työskentelevä suomalainen palaisi ilomielin takaisin vanhaan kotimaahansa, kun olisi tuttu työpaikkakin valmiina. Ehkä samalla perässä tulisi muitakin suomalaistaustaisia, esimerkiksi sairaanhoitajapulaa paikkaamaan.

Veikko Vallin
Tamperelainen yrittäjä

Avainsanat: Veikko Vallin, Saab, Ruotsi, autotehdas


Kommentit

15.12.2009 11.27  Elvytystä?

Voisivatkohan sijoittajat kerätä itse itseään ajatuksen taakse, vaikka sen kannatavuus pitääkin toki selvittää hiukan huolellisemmin.

Valtiota sen sijaan ei pitäisi asiaan sekoittaa, mikä sitten kyllä hankkeen jo kaataisikin. Sijoittajat kun epäilemättä odottaisivat mittavaa tukea ja "elvytystä" valtiota, joka sitten todennäköisesti vastaisi asiaan EU:n saalimissa rajoissa suomalaiskansallisella tavala kouluttamalla yhteiskunnan kustannuksella tehtaalle tekijät ilmaisissa työharjoitteluissa ja jatkamalla erilaisilla palkkatuilla.

Sillä seurauksilla, että tehtaalla olisi muutama avainhenkilö normaalipalkalla Ruotsista ja kaikki lähiseutujenkin työttömät opiskelemassa samaa hommaa ilman palkkaa. Eli käytännössä työnjohto ja avainduunarit 3+ tonnin palkalla ja muut siinä vieressä karenssin uhalla täydellä palkkatuella, josta tekijälle firma suostunee maksamaan 900 / kk ja joka kestää niin kauan kuin palkkatukikin. Sitten vaihdetaan miehiä, mikäli ei ensi vuoden uudistuksissa saada jollakin tavalla "sitoutettua" ja"aktivoitua" tekijä pysyvästi, samalla "palkalla".

Tiedä sitten paljonko tuo elvyttää. Työllisyyttähän tuo epäilemättä lisää, mutta aivan kuten TEM ei ole tähänkään päivään mennessä ymmärtänyt, tulee se tuskin jatkossakaan ymmärtämään, että työllä ei itsellään ole mitään virkaa, ainoastaan siitä maksettavalla palkalla on. Työllä ei maksa vuokraa, maksa veroa, osta ruokaa ja huolehdi muustakaan elämisestä. Palkalla sen sijaan voi.

Voipi olla, ettei Suomen palkkakustannuksilla kannata tehdasta pitää, mutta ihan yhtä lailla on tosi, ettei sillä tonnilla kuussa ole mitään motivaatiota tehdä mitään, sillä kun pysyy juuri ja juuri hengissä paiskiessa mieltä ylentävästi samoja hommia sen 3 tonnia tienaavan kanssa.

15.12.2009 12.40  TuSaabillua= Tuu Saabin luo

Tääsä on paljon tunnetta mukana, kuka Saabia rakastaa ja kuka ei. Tämä siis oikeasti vaikuttaa tähän liityvään ajatteluun.

15.12.2009 21.31  Heikki Ikonen

Saabin keskeinen ongelma tietääkseni on, että se joutuu kilpailemaan hirveän ahtaassa markkinaraossa. Siinä urheilullisessa hinta- ja statusluokassa on kovasti tarjontaa, joten riittävän laajan asiakaskunnan löytäminen on ollut Saabille vaikeaa. Se ei ole likikään niin tunnettu ja vahva brandi kuin Volvo.

Suomalaisilla on paljon kokemusta - ja varmasti aika paljon hyvääkin sellaista - Saabista verrattuna moneen muuhun maahan, mutta ei niitä täälläkään enää näe kuin sattumoisin. Samantyyppisiä Audeja, Bemareita ja japanilaisia näkee paljon enemmän.

Tästä syystä käsittääkseni Saabin pelastaminen on ollut niin vaikeaa.

yst. Heikki Ikonen

17.12.2009 13.31  Hevimies

Ei kai tuo saabi konkkaan menis jos se joku kultakaivos ois.

20.12.2009 9.46  Saabisti

Surullinen uutinen tuli koko Saab merkin lakkauttamisesta, mutta edelleen uskon, että joskus jossain vielä Saabia valmistetaan.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini