Vaikka internetin hakusanamainonta on kasvussa suomalaisessa B2B-mainonnassa, valtaosa yrityksistä ei osaa hyödyntää netin edullisia tai jopa maksuttomia markkinointimahdollisuuksia.
Vaikka internetin hakusanamainonta on kasvussa suomalaisessa B2B-mainonnassa, valtaosa yrityksistä ei osaa hyödyntää netin edullisia tai jopa maksuttomia markkinointimahdollisuuksia.
Hakusanamainonta on helppo ja edullinen tapa aloittaa mainostaminen internetissä. Suurilla yrityksillä hakusanamainonnan rooli on yleensä muuta markkinointia tukeva, mutta pk-yrityksille netissä näkyminen voi olla liiketoiminnan ja myynnin kannalta elintärkeää.
– Pienet ja tuntemattomat pk-yritykset ovat innokkaimpia hakusanamarkkinoijia Suomessa, sillä hakusanamarkkinoinnin avulla heillä on tasavertaisemmat mahdollisuudet näkyä hakutuloksissa yhdessä isojen kilpailijoiden kanssa, sanoo Jyväskylän yliopiston taloustieteiden tiedekunnan markkinoinnin professori, KTT Heikki Karjaluoto.
– Eräs uusi pk-seudulla toimiva rengasliike nosti hakusanamarkkinoinnin ja -optimoinnin avulla verkkosivujensa kuukausittaisen kävijämäärän 1 500:sta 18 000:een.
Maksutonta hakukoneoptimointia ei osata hyödyntää
Hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivustojen löydettävyyden parantamista eli sitä, kuinka korkealle yrityksen tiedot nousevat hakutuloslistassa. Hakukoneoptimointiin kannattaa panostaa, koska hakukoneissa näkyminen on ilmaista ja käyttäjät luottavat enemmän hakutuloksiin kuin mainoksiin.
– Yleensä hakukoneoptimointiin kiinnitetään huomiota vasta siinä vaiheessa, kun sivuston löydettävyydessä ilmenee ongelmia, Karjaluoto kertoo.
– Hakukoneoptimoinnissa tärkeintä on lisätä etusivulle liiketoimintaan liittyviä avainsanoja. Optimointiin vaikuttavat toki muutkin tekijät, joten optimointiprojekti on suositeltavaa toteuttaa asiantuntijan kanssa.
Karjaluoto pohdiskelee muun muassa hakukoneoptimointia vastikään julkaistussa kirjassaan Digitaalinen markkinointiviestintä – esimerkkejä parhaista käytännöistä yritys- ja kuluttajamarkkinointiin (Docendo).