Blogin arkisto

Hyvä ja huono palvelu -kilpailu: "Hyvä olo siirtyy palveltavaan"

Share |

Perjantai 23.7.2010 - Kirjoituskilpailun satoa


”Ostaessani paikallisesta urheiluliikkeestä polkupyörän osaa poikani pyörään, myyjä väitti poikani itse rikkoneen osan – ennen kuin kerkisin ilmoittaa, ettei pyörää ole ostettu heiltä enkä yritä saada osaa takuuseen.”

”Muutaman viikon Thaimaassa lomailun jälkeen paluu Suomeen oli shokki. Palvelun tasossa oli niin suuri ero, että ihmettelin. Se on vain koettava noin päin ennen kuin voi ymmärtää. Thaimaassa hymyiltiin ja passattiin, täällä jo kaupan kassa näyttää nyreää naamaa... yök!”

”Hyvän palvelun tunnistaa siitä kun tapaa palvelualttiin ihmisen, joka on iloinen siitä, että saa palvella ja siten tuoda iloa palveltavien siihen hetkeen.

Ilon voi tuoda esille monin eri tavoin, toivottaa tervetulleeksi, ilmaista kiinnostusta, olemalla kohtelias muttei kuitenkaan ylikohtelias, jolloin tulee aistimus näyttelemisestä.

Kun tapaa ihmisen, jonka koko olemus kuvastaa hyvää oloa ja palvelualttiutta, se ikään kuin myös siirtyy palveltavaan, ja kohta välillä on side joka virtaa hyvää mieltä ja iloa.

Kun tapaa iloisen ihmisen, ei voi kuin olla itsekin iloinen. Sanoisinpa, että vaikkapa lomamatkalla palvelualttiin henkilön tapaaminen on kuin saisi yhden lomapäivän lisää ja kuin loma olisi onnistunut entistä paremmin.
Itselläni on kokemuksia niin hyvästä kuin huonostakin palvelusta, mutta kun kuulen vaikkapa kaupassa tai hotelliin tullessani asiakaspalvelijan kysyvän asian jo selvittyä "voinko vielä auttaa jotenkin", olen saanut asiakaspalvelusta kaiken mitä siitä on saatavissa.

Myös ravintolassa pieni hetki ruokailun yhteydessä, "maistuiko", "oliko ruoka hyvää", mitä tahansa tuo hyvän mielen. Nautin hyvästä palvelusta ja odotan sitä varsinkin kun olen perheeni kanssa liikkeellä. Osaan tunnistaa hyvän palvelun ja mielelläni siitä myös kiitän, kun olen sitä osakseni saanut.”

Kirjoitukset ovat Yrittäjälinjan kirjoituskilpailusta, jossa osallistujia pyydettiin kertomaan kokemuksiaan niin hyvistä kuin huonoista palvelukokemuksista.


Kommentit

28.7.2010 19:46  Topi

Tosi on. Suomalaisilla paljon oppimista palvelukulttuuriin.

4.8.2010 19:52  Hevimies

Mua taas vituttaa ravintolassa jos ruoka on ollu helvetin kallista eikä kovinkaan hääviä ja joku tulee kysyy että maistuiko. No sano sitten siinä että ei maistunut helevetin pahaa ja kallista en tuu toiste. Vai heitätkö valkoisen valheen ja tokaiset että joo oli se ihan jees.

5.8.2010 9:50  Siinähän se

E¤i siitä mitään vikaa ollut on semmonen yleisvastaus kyseiseen tapaukseen..

16.8.2010 7:01  Asiakaspalveluesimies

Toiset kuuluu asiakaspalvelualalle ja toiset ei kuulu.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini