Blogin arkisto

Kalastamaan siniselle merelle

Share |

Maanantai 1.11.2010 klo 10:56 - Pekka Maunumäki


VIA Groupin Leaders´ Forum -seminaarissa 28.10. oli laadukkaita puhujia ja näkemyksiä. Tässä muutama seminaarin synnyttämä ajatus.

Avauksen piti valtakunnan kakkoshenkilö, puhemies Sauli Niinistö. Hänenkin näkemyksensä käsitteli maailmassa tapahtuvia liiketoimintaamme koskettavia muutoksia.
 

Avainsanat: Pekka Maunumäki, liiketoimintastrategia, markkinatutkimus, kilpailutilanne


Kommentit

1.11.2010 17:25  Teoriaa

Pienemmän yrityksen ja varsinkin yksityisyrittäjän on hieman hankalaa etsiä kokonaan uutta, kun pitäis nykyinenkin toiminta pitää käynnissä ja siinä menee jo 25 tuntia vuorokaudessa.

Ideahan on hyvä ja aina voi tehdä muutakin ja toisella tavalla.

Sitten on niitä, jotka etsii aina uutta, eikä tee oikeesti mitään.

Rahaa, rahaa, rahaa, mistä sitä saa?

1.11.2010 21:47  kovaa on aina

Hyvä tavoite mutta kenellä siihen on älliä sepä toinen asia. Ja jos on loistava liikeidea jota ei voi patentoida nin varmasti on kasa kilpaiijoita kohta merellä sotkemassa.

2.11.2010 0:16  Hyvä kirjoitus

Kaikilla on älliä, vaan jotkut ei viitsi.

2.11.2010 12:35  ??

No miksei sitten kaikki tahkoa miljoonia sinisellä aavalla? Laiskuutta vaan??

2.11.2010 13:57  Kirja kannattaa lukea

Kaikki eivät viitsi tai vie vie asioita käytäntöön... no kannattaisi lukea kirja!

2.11.2010 14:53  Rohkeutta

Sinisen meren strategian kirjoittaja professori W. Chan Kim opastaa pois verisen kilpailun värjäämältä punaiselta mereltä. Hän osoittaa, kuinka luovaa ajattelua voidaan ohjata työkalujen avulla ja miten kannattaa selvittää niiden tarpeet, jotka eivät ole vielä asiakkaita.

Tähän on siis olemassa "työkaluja ", mutta se niiden käyttä vaatii myös asennemuutosta. Esimerkkejä löytyy myös lukemattomia. Niitä on oikeastaan maailma täynnä. Suurin osa tekee kuitenkin päivästä toiseen sitä mitä on tehty ennenkin, koska mitä muutakaan tässä tekisi? Tai, kun on pakko.

Ihan samaa opettavat monet muut, myös Suomalaiset. Mm. Jari Sarasvuo ja moni muu.

Kysessähän ei ole mikään uusi ajatús vaan tässä on tuotu taas uudestaan ikivanha totuus vanhoista maailmoista uuteen maailmaan jalostettuna. Periaattessa jopa nakkikioski voi käyttää sinisen meren strategiaa, harva käyttää.

6.11.2010 10:17  On

Laajan differentioinnin ja sinisen meren strategian ero on...?

6.11.2010 19:00  ???

Ehkä käytäntöönpano. Ehkä kannattaa lukea kirja, niin selviää.

7.11.2010 1:21  Onpa hyvinkin

Nimenoman siksi kysyn, koska olen lukenut. Kuten paljon muutakin strategiakirjallisuutta.

Siinä mielessä elementit ovat olleet kasassa ja käytössä jo muutenkin, itse asiassa aika monellakin, veikkaisin.

Miksi vastaavissa aina oletetaan, että kirjaa EI ole luettu? Siksi, että se on helpoin ja nopein responssi?

7.11.2010 11:05  En ole tietäjä, mutta

Monet asiat, ellei suurin osa on ollut olemassa jo kauan kauan sitten. Asioita laitetaan vaan uudelle nimelle ja uuteen muotoon ja joku luulee, että kyse olisi uudesta asiasta. Teknologiaa ja teollisuusvallankumousta ( joihin lasken myös internetin ja lääketieteen ) lukuunottamatta ihan uusia asioita on hyvin vähän viimeisen kolmen-neljän sukupolven aikana.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini