Sanojen "yrittäjä" ja "myynti" maineenpuhdistusMaanantai 4.7.2011 - Hans-Peter Siefen Nostamme muutamia aikaisemmin sivustollamme julkaistuja kirjoituksia uudelleen kommentoitaviksi niiden ajankohtaisen teeman takia. Osallistu keskusteluun ja ota kantaa! Olen kuullut usein sanottavan, että sana "yrittäjä" tulisi vaihtaa johonkin kunniakkaampaan. Vaihtoehtoisversioita olen kuullut monia, mm. onnistuja, tekijä, menestyjä, rohkelikko jne. Kaikki tosi hyviä sanoja, ja monesti juuri näitä yrittäminen onkin. Kuten tiedämme, tilanne on kuitenkin se, ettei se nimi miestä tai naista pahenna, eikä varmasti yrittäjääkään. Joskus lapsena minulla oli ongelmia oman nimeni kanssa. Muistan varsin hyvin löytäneeni itseni jopa rähmällään koulun viereisestä katuojasta jonkun tönäisemänä ihan vain saksalaisperäisen hassun nimeni takia. Monta kertaa mietin, että kunpa olisi helppo ja "normaali" suomalainen nimi. Koulua vaihdettaessa oikein jännitti sanoa oma nimi luokassa ääneen, kun se oli niin kummallinen. Voi kuinka väärässä olinkaan. Rakastan omaa nimeäni ja sen antajia vielä enemmän. Tuostakin vaiheesta piti kuitenkin vain kasvaa ulos. Yksi parhaista yrittäjä-sanan letkautuksista on Soneralla miljardeilla Saksasta lämmintä umts-ilmaa ostaneen Vesa Taatilan suusta: "Suomalaisten pitäisi saada r-vika. Silloin yrittäjistä tulisikin ylittäjiä." Tämä on mielestäni oivasti sanottu. Kyse ei ole itse sanasta, vaan siitä miten asennoidumme yrittäjyyteen ja mistä kulmasta sitä katsomme. R-vikaisen lausumana tämä sanahan on onnistumismielessä mitä kuvaavin! Kuten itsekin 40 miljardin markan umts-virheestään oppinut ja toipunut Vesa Taatila jatkoi: "Yrittämisessä on kyse itsensä ja vanhojen virheiden ylittämisestä ja kyvystä tehdä jotakin uutta." Samoin on sanojen kohdalla: nyt on aika päästä tällaisten lapsellisten lukkiutumien yli. Yrittäjyys on absoluuttisen hieno asia. Ilman sitä meillä olisi todella synkkää. Yrittäjyys pitää yhteiskuntaa pystyssä ja yrityksiä pitävät pystyssä yrittäjähenkiset ihmiset. Toinen kiperä sana on myynti. Monet jopa välttävät "myynti" sanan käyttöä, koska se kuulostaa vastenmieliseltä. Joissakin myyntiorganisaatioissa on jopa yleinen fraasi on "Ei sun tarvi myydä mitään. Me vain suositellaan." Ymmärrän kyllä pointin, mutta bull’s shit, sanon minä. Valitettavasti asenne "en myy" = ei myyntiä, ei tulosta. Yliopistossakaan eteeni ei ole tullut yhtään myyntikurssia. MIKSI EI!? Voiko sen tärkeämpää asiaa työelämässä tai siihen pääsyssä ollakaan kuin myynti? Sen sijaan on väsymiseenkin asti kursseja, joiden nimessä esiintyy sana ”markkinointi”. Jos kauppakorkeakoulussa voisikin lukea pääaineenaan markkinoinnin sijaan myös myyntiä, niin voi pojat, kyllä hommia riittäisi! Loppujen lopuksi kaikissa yrityksissä myynti ratkaisee. Se ratkaisee sen kuinka yritys menestyy, kuinka monta ihmistä työllistetään ja kuinka monen ihmisen elämään saamme välitettyä sitä lisäarvoa, jota yrityksemme toiminnallaan voi heille tuottaa. Ilman tuloksekasta myyntiä kaikki muukin on turhaa. Mikäli teet sitä työksesi, kerro rohkeasti olevasi myyjä, ole ylpeä siitä ja painata se sinne käyntikorttiisikin! Silloin asiakaskin tietää, että sinulta voi ostaa. Mikäli et itse tee päivittäin myyntiä, edistä sitä siltikin, ja anna varsinaisille myyjille organisaatiossasi heidän ansaitsemansa arvostus. Hans-Peter Siefen |
Avainsanat: Hans-Peter Siefen, yrittäminen, myynti, identiteetti, identiteettiongelma, arvostus |
|
28.12.2010 18.11
Pauli Vuorio
Jos ei nyt ihan puhelimessa niin osa, mikä on merkittävästi vaikuttanut päätökseen on puhelinkontakti. Kuuluu esimerksi kiinteistövälittäjän työhön ja varmasti on lähes kaikissa kiinteistökaupoissa mukana yhtenä osana prosessia.Monet kaupat ovat ratkenneet puhelinkeskustelussa ja niistä on henkinen allekirjoitus kaupasta "allekirjoitettu" puhelinkeskustelun aikana. Siis isoista henkilökohtaisista päätöksistä. Silti puhelin ei ole aina se ykkösväline. Eikä mikään ole. Vaan kun välinettä käytät se on sen käytön aikana 100 % ykkösväline. Oli sitten kyse henkilökohtaisesta tapaamisesta, puhelinkeskustelusta tai sähköpostista... |
28.12.2010 20.19
Nais-ylittäjä
Asiaa!! Todella hyvä kirjoitus Siefeliltä. Suomalainen mentaliteetti on valitettavasti edelleenkin "joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa." Myyminen on pahasta, varsinkin puhelimessa, koska suurin osa myyjistä on niin kouluttamattomia, että eivät kestä asiakkaiden ostamattomuutta. Heistä tulee sitten paperista lukevia apinoita, jotka eivät osaa vastata yksinkertaisimpaan kysymykseen. |
29.12.2010 12.59
Pizzanaamainen vesimies
Jopa jotkut ammattirikolliset kutsuvat itseään yrittäjiksi tai vielä useammin liikemiehiksi. Nimitys ei silti ole saanut epämääräistä lisävärä, sillä kyllä asiakaskin haistaa onko puhtaat jauhot pussissa. Puhelinmyyjien aliarvostus johtuu vain siitä että julkaisujen tarjonta on niin tuhoton, vaikka osaavia ja ystävällisiä myyjiä toki löytyy näistä "lehtimyyjistäkin". Tuo ilmaisu kieltämättä smbolisoi monelle jotan tylsää ja torjuttavaa. |
29.12.2010 13.00
Pizzanaamainen vesimies
Vielä edelliseen sen verran, että sylimikron näppis on syvältä. Ihan vaan näin tiedoksi. |
29.12.2010 17.06
Yrittäminen peruskouluihin
Tehdastyöläisellä joka on koko ikänsä ollut samassa paikassa töissä tai sellaisella ihmisellä joka ei oikeastaan tiedä mitä ennakkoveronumero tarkoittaa on asenneongelmia yrittäminen sanan kanssa. Yllättävän usein on mitä ihmeellisimpiä harhakäsityksiä yrittämisestä. Ne voivat olla miten päin vain. Joko yrittämisen riskejä yliarvostetaan, luullaan , että tarvii hirveesti velkaa tai pääomaa. Ei erotetan aloja toisistaan ollenkaan tai muuta sellaista. Tai sitten kuvitellaan jotain hyvin negatiivista yrittäjästä, ei ymmärretä mitään oikein kunnolla. Ennakkokäsitykset ovat vankat, eikä ole koskaan otettu asioista selvää oikeesti. |
30.12.2010 11.02
Hevimies
Ihanhyvä idea toi yrittämisen opettaminen kouluissa. |
14.1.2011 11.07
Alusasut
Yrittämistä ja etenkin rahan käyttöä pitäisi toden teolla opettaa jo koulussa. |
14.1.2011 14.49
Suomi on nuori ja vammainen
Asenneasiakin. Otetaan enemmän vastuuta omasta itsestä ja tavoitteita itsen kautta, eikä vain kommunistisia ihanteita. Suomi on pudonnut vasta puusta. |
5.8.2011 13.24
Google-markkinointi
Haluaisin vielä lisätä tähän keskusteluun erän myynnin välineen, jota on Suomessa käytetty vielä luvattoman vähän. Hakukoneoptimoinnilla ja hakukonemainonnalla (Google AdWords) saadaan yrityksen sivuille hyvin tehokkaalla tavalla kävijöitä. Sen jälkeen on luonnollisesti kiinni sivuston sisällöstä ja myyvyydestä, kuinka moni näistä vierailijoista muuttuu maksaviksi asiakkaiksi. Google edellinen maajohtaja sanoi, että Suomi on hakukonemarkkinoinnin Bulgaria - valitettavasti tämä kuvaa edelleenkin nykytilannetta. Sekä suomalaiset isot että pienet yrityksen hyötyvät tästä' uudesta markkinoinnin ja myynnin välineestä merkittävällä tavalla. Suosittelen kaikkia suomalaisia yrittäjiä ottamaan tämän tosissaan. |
Sitä mäki oon usein ihmetelly että miks ihmisillä on niin kapea näkemys puhelinmyyjistä.
Melkein mitä tahansa ympäriltä löytyykään on ne joku myynyt jollekkin puhelimessa.