Blogin arkisto

Kasvokkain viestintä. Ohje nro 1: Kannattaa olla hyvännäköinen

Share |

Maanantai 19.9.2011 - Pauli Vuorio


Muutamakin tutkimus osoittaa, että vauvat katsovat viehättäviä ( sopusuhtaisia jne... ) kasvoja pidempään, kuin arkisia kasvoja. Tässä on tietenkin kyse muista, kuin äidin tai isän kasvoista.

Jätetään nämä tutkimukset sitten vaikka arvostamattakin niin,  voidaan todeta, että puolueellisuus kauniita kasvoja kohtaan on läpi elämän. Tässä mielessä kovin surullistakin ettei meistä useinkaan tule ajan mittaan "sievempiä" tai "komeampia".

Esimerkiksi tuomarit eivät ole taipuvaisia toteamaan "rumia" ihmisiä syyllisiksi, mutta he antavat hyvännäköisille kuitenkin lievempiä rangaistuksia. Monet tutkimukset ainakin väittävät, että hyvännäköiset tienaavat paremmin ja ja pääsevät urallaan nopeammin eteenpäin. Puhumattakaan vapaa-ajan vietteistä ja muusta...

Todenäköisesti on siis perin kannattavaa olla hyvännäköinen.

Pauli Vuorio
Päätoimittaja, myyntikouluttaja

Lähteenä: Harvard Business School Press, Research Frontin kahdeksan oppituntia kommunikaaatiosta.

Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, kasvot, kommunikaatio, ulkonäkö


Kommentit

19.9.2011 11.50  Hevimies

Noinhan se menee, autokaupoissa vähän sama juttu, tekniikaltaan susipaskaa autoa jossa pellit kiiltää on helpompi myydä kuin tekniikaltaa hyvää autoa jossa on pellit ruosteessa.

19.9.2011 12.30  Pauli Vuorio

Heh.
Aina ei kuitenkaan pinta petä. Väittäisin, että suuremmaksi osaksi se jopa pitää.
"Tietenkin on suuri prosentti jos 49 %:ssa asia on toisella tavalla. 51% on silti suurimmaksi osaksi."
Perustelen ajatelmaa siten, että ainakin ihmiset, jotka välittävät pukeutumisestaan tai ulkonäöstään esiintymisessä välittävät kyllä muustakin. Hyvin paljon on kyse viitsimisestä ja välittämisestä. Kasvojen muodoille tai kaikelle ulkonäölle emme tietenkään voi tehdä mitään täyttä muutosta, mutta pystymme kiinnittämään huomioita toisiin asioihin.

23.9.2011 10.37  Hevimies

No jaa itse en pahemmin pukeutumisesta piittaa, mutta työni olen aina kunnialla hoitanut ja saanut paljon kiitosta asiakkailtani.

Sisäisen seurannan perusteella olen reilusti keskivertoa parempi mittarimato kaikilla mittareilla, vaikka vaatteeni lienee keskivertoa halvemmat.

23.9.2011 11.08  Pauli Vuorio

Eipä toinen ihminen tiedä vaatteiden hintaa ( ellet kerro tai on vaatefriikki yms. ), eikä sillä juuri merkitystä olekaan. Kyse on Ethoksesta. Eli siitä kuka olet = oletko uskottava? Tässä on muistettava, että voimakas ethos toiselle voi olla jollekin muulle huono. Murrosikäiset uskovat ( tai pitävät jopa idolinaan ) mieluummin toista samanikäistä, mahdollisesti rajusti pukeutuvaa ...kun taas yritysmaailmassa yleisesti ottaen olet uskottavampi diplomi.insinööri päättäjälle puku päällä.
Tämä ei kuitenkaan ole mikään 100% sääntö vaan se, että näin on varmempaa.
Nämä olivat myös karrikoituja esimerkkejä valikoiden. Ethosta on monenlaista.
Pukeutuminen täytyy tietenkin tukea muuta olemusta, ja viestintää. Mikäli asiat ovat ristiriidassa ne voivat olla negatiivisiakin viestejä.
Riippuu siis siitä, kuka olet, mitä viestit, kenelle viestit ja mikä on tarkoituksesi.
Tämän tukena tai kompastuskivenä on tietenkin asiasi. Kaikki liittyy kaikkeen.
Usein Ethoksen perusteella tehdään ensivaikutelma ja se pääsetkö esittämään asiasi, eli pääsetkäö näyttämään, että teet työsi kunnnialla ja saat kiitosta asiakkailta.
Kun on korkea ethos se helpottaa asioita. Kannattaa tehdä siis asioita ethoksensa eteen. Kun ethos on oikein korkea muut tulevat jo luokse jos vielä tietävät mihin tulla.

Wikipediasta mukaillen: Eetos ( ethos ) on yksi kolmesta vaikuttamisen keinosta logoksen ja paatoksen (pathos) ohella. Aristoteles käsitteli näitä teoksessaan Retoriikka retorisen argumentin osatekijöinä. Ollakseen uskottava, puhujan tulee ensinnäkin ilmaista oikeanlaista eetosta. Alun perin sana ilmaisi moraalista kykyä, mutta Aristoteles laajensi tämän tarkoittamaan kokemusta ja tietoa. Aristoteleen mukaan eetos tulisi saavuttaa yksinomaan sen kautta, mitä puhuja sanoo; ei sen kautta, mitä kuulijat ajattelevat hänen henkilöstään tai luonteestaan ennen kuin hän alkaa puhua.
Toiset retoriikasta kirjoittaneet ovat kuitenkin kyseenalaistaneet tämän, ja katsoneet, että eetos liittyy puhujan moraaliseen luonteeseen ja taustaan kokonaisuudessaan. Usein eetoksen katsotaankin viittaavan laajemmin puhujan luonteeseen, taustaan ja ominaisuuksiin, ja myös ulkoiseen olemukseen. Sekä puheeltaan että ulkoisesti asiantuntijalta vaikuttava henkilö vakuuttaa kuulijan helpommin. Esimerkiksi jos kyse on sairaudesta, kuulijan vakuuttaa helpommin lääkärin oloinen hahmo, mutta jos kyse on rock-konsertin järjestämisestä, rokkarin tai roudarin oloinen hahmo voi vaikuttaa uskottavammalta.
Eetos ja paatos virittävät yhdessä kuulijan johonkin tiettyyn moraaliseen tilaan. Tämä tila vaikuttaa muun muassa siihen, kuinka kuulija tulkitsee puhujan sanoman ja kuinka syvästi hän omaksuu sen itse.

Vaikka tämä onkin retoriikan oppi, se pätee myös kehonkieleen ja moneen muuhun asiaan.Esimerkiksi voit ?tuhota? ethoksesi aivan väärällä kirjallisella ilmaisulla. Näin on käynytkin esim sosiaalisessa mediassa.

Ethokseen vaikuttaa esimerkiksi maine, muu etukäteen oleva tieto tai luulo, ULKONÄKÖ, koko, ikä ja moni muukin asia.
Tämä on hyvin laaja asia, tässä vain osa siitä. Joka tapauksessa voit itsekin tehdä ethoksellesi paljonkin, vaikka myös sattuma joskus ohjaa asioita, kuten myös olosuhteet.

23.9.2011 11.32  Hevimies

Hmm eli toisin sanoen, kyse on enemmän olemuksesta ja itseluottamuksesta kuin vaatteista.

Jos ei tunne oloaan mukavaksi puvussa, on se parempi jättää kaappiin.

23.9.2011 11.44  Pauli Vuorio

Yleensä juuri näin. Jos puku tekee olosi epävarmaksi se yleensä vähintään aistitaan, ellei se jopa muutenkin näy.
Tietenkin on sitten tilaisuuksia, joihin ei voi suositella menevän ihan missä vaatteissa vain. Toisaalta pitämällä pukua, totut siihen ja saat itsevarmuutesi ja olemuksesi siihen sopivaksi.

Eihän puku tai ulkonäkö tosiaankaan kaikkea ratkaise. Voi kuitenkin tietyssä määrin helpottaa asioita tietyissä asioissa.

23.9.2011 13.50  E.V.R

Kyllä sen näkee naamasta, kun lakkaa samasta. Tai onko saanut ollenkaan.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini