Hyvä palvelu on kuin mittatilauspukuMaanantai 24.10.2011 - Tapio Rissanen Tämä on Tapio Rissasen Hyvä palvelu -blogisarjaa, osa 2/7. Palvelu ja erityisesti hyvä palvelu koetaan erittäin tavoiteltavaksi arvoksi. Se tehdään asiakasta varten, parhaimmillaan asiakkaan "mittojen mukaan kuin mittatilauspuku". Hyvän palvelun tavoitteeseen viittaavat jokseenkin kaikki kuluttajatutkimukset, samoin yritysten, laitosten, paikkakuntien tai järjestöjen teettämät omat kehittämishankkeet. Mutta niin kaukana on tavoite. Arjen todellisuudessa hyvä palvelu niukkuushyödyke. Palvelua ei voi tehdä varastoon eikä säilyttää siellä, vaan hyvä palvelu luodaan yhdessä asiakkaan kanssa kaupallisessa vaihdantatilanteessa. Hyvä palvelu on jälkiteollisessa palveluyhteiskunnassa varsin oleellinen osa tuotteen lisäarvoa, jota sille kaupallisessa vaihdannassa tavoitellaan. Myös julkinen hallinto pyrkii nykyisin korostamaan vallankäytön sijasta palvelua, mutta asennemuutos sillä alueella on Suomessa vasta alussa. Meillä on kansalaisvaltaan pyrkivästä yhteiskunnastamme huolimatta vallalla erittäin raskas vuosisatainen virkavallan perinne, jonka tavoitteisiin hyvä palvelu ei kuulu. Virkavaltaisuuden ytimenä ovat valta ja byrokraattinen muoto. Sarjan aiemmat osat: |
Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne |