Blogin arkisto

Palvelujen kaupassa paljon rajoitteita - työllisyys nojaa palveluihin

Share |

Maanantai 28.11.2011 - Tapio Rissanen


Tämä on Tapio Rissasen Hyvä palvelu -blogisarjaa, osa 7/7.

Palvelujen kansainvälisessä kaupassa on paljon kansallisia rajoitteita myös EU-alueella, vaikka  periaatteessa vapaakauppa on hyväksytty. Palveludirektiivin hyväksymisellä EU pyrkii madaltamaan palvelukaupan esteitä, mutta palveluiden vapaaseen kauppaan Euroopan Unioninkin alueella on vielä pitkä, ainakin vuosikymmenen matka.

Eurooppaa  ja Suomea vaivaa korkea, krooninen työttömyys. Sen ainut  toimiva ratkaisumalli liittyy palveluiden kehittämiseen, siis aito  siirtyminen jälkiteolliseen palveluyhteiskuntaan. Teolliset työpaikat vähenevät edelleenkin EU-alueelta ja myös Suomesta. Tämä edellyttää  suurta asennemuutosta sekä palveluihin liittyvän valtavan vero-  ja  maksurasituksen madaltamista. Palvelukuluttaminen on lisäksi tavaroiden  kuluttamiseen nähden useimmiten paljon ekologisempaa, jolla on tässä  maailmantilanteessa suuri arvonsa.

Sarjan aiemmat osat:
Hyvä palvelu on kuin mittatilauspuku (osa 1/7)
Hyvä palvelu on kuin mittatilauspuku (osa 2/7)
Palveluelinkeinojen paradoksi (osa 3/7)
Asiakkaan kokemus ratkaisee (osa 4/7)
Palvelua ei voi tehdä varastoon (osa 5/7)
Palvelu tuotteena (osa 6/7)

Blogit perustuvat Tapio Rissasen teoksiin:

Hyvällä palvelulla kannattavuutta ja kilpailukykyä ISBN 952-5128-34-2
Hyvä palvelu ISBN 952-5128350
Hyvän palvelun kehittäminen ISBN 952-5128407
Uutta virtaa yritykseen ISBN 952-5128393
Kilpailu markkinoilla ISBN 978-952-5128-42-0

Avainsanat: Tapio Rissanen, asiakaspalvelu, palvelu, työ, asenne


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini