Nalle luki oman filosofiansa Hesarin sivuille: Ihminen on luonteeltaan omaa etuaan ajatteleva. Se on jokaisen elävän organismin perusominaisuus vuosituhansien saatossa... kapitalismi on järjestelmä, jossa kauppa on mahdollisimman vapaata ja jossa kuluttajien mieltymykset toisaalta ja tuottajien kekseliäisyys määräävät lopputuleman.
Näinkö me päästään yhteiskuntaan, jossa onnellisuus maksimoituu?
Nalle luki oman filosofiansa Hesarin sivuille: Ihminen on luonteeltaan omaa etuaan ajatteleva. Se on jokaisen elävän organismin perusominaisuus vuosituhansien saatossa... kapitalismi on järjestelmä, jossa kauppa on mahdollisimman vapaata ja jossa kuluttajien mieltymykset toisaalta ja tuottajien kekseliäisyys määräävät lopputuleman.
Näinkö me päästään yhteiskuntaan, jossa onnellisuus maksimoituu?
Nallen maailmassa yhteiskunta, valtio on pienessä, ja kekseliäät yrittäjät, suuressa roolissa. Tavallinen kuluttaja on yrittäjien tykinruokaa, jolle keksitään erilaisia tarpeita, joita onnettomat laumavaiston ajamat ihmiset ryntäävät tyydyttämään.
Maailma pyörii kehää, jossa ihmiset sekoitetaan haluamaan sitä sun tätä, luodaan keinotekoisia tarpeita käyttämällä hyväksi ihmisen halua olla suosittu ja halua saada nopeaa hetkellistä tyydytystä, mahdollistetaan hetkellisen tarpeen toteuttaminen rahoittamalla tällaisia himoja pikaluotoilla ja järjestämällä lopulta terapiaa kulutukseen ja ylivelkaantumiseen seonneille ihmisille.
Näinkö Nalle meille tulee hyvä olo?
Ihmisen itsekeskeisyys, oman edun tavoitteluko määräävät miten meidän pitää toimia tai onko tämä suorastaan luonnonlaki? Nalle kohtasi tämän luonnonlain, kun hänen poikaansa suunniteltiin kaupankäynnin kohteeksi.
Suomalainen rikollinen kävi kyselemässä Vironmaalla apua Nalle pojan kidnappaamiseen voidakseen kiristää Nallelta rahaa pojan vapauttamista vastaan. Miten tämä soveltuu Nallen ideologiaan. Rikollinen tavoitteli omaa etuaan, oliko hänen ideansa sitä tuottajien kekseliäisyyttä, jolla pyritään tyydyttämään kuluttajien tarpeita? Nalle olisi varmaan ollut tässä tapauksessa kuluttaja, joka olisi ollut valmis raottamaan pussinnyörejä saadakseen poikansa elävänä takaisin. Onko tälle kekseliäisyydällä olemassa mitään rajoja, kapitalismissa kaupan pitää olla mahdollisimman vapaata, kuten Nalle sanoo.
Nallen ideologia on vanhanaikainen ja säälittävä. Siinä ei missään tapauksessa etsitä vastausta ihmisen hyvinvointiin, onneen, joka tulee kaikkialta muualta paitsi Nalle kuvailemasta maailmasta. Turha onnea on kurkotella tavarasta tai ulkoisesta menestyksestä, se pitää löytää sisältä, itsestään. Nalle ja hänen seuransa ajavat väärään suuntaan kuten aika moni muukin.
Kari Uoti
Oikeustieteen tohtori, MBA
Lue lisää Kari Uotin kirjoituksia osoitteessa www.kariuoticonsulting.fi
Ei kai Nalle ole väittänyt, että kapitalismin keinoihin pitäisi kuulua lakien rikkominen, vaikkapa kidnappaus.