Nordic Business Forum on ottanut linjan, jossa seminaari koostuu taustaltaan hyvin erilaisista luennoitsijoista. Kahden päivän pakettiin mahtuu bisnesvaikuttajia, ammattipuhujia, tutkijoita ja poliitikkoja. Järjestäjien mukaan he haluavat tarjota kulloiseenkin teemaan mahdollisimman monipuolisia näkökulmia.
Kieltämättä tavoite toteutuu, kun tämän vuoden teemasta kasvusta puhuivat niinkin erilaiset ammattilaiset kuin maailmanluokan johtamisvalmentaja Daniel Pink ja akateemiseen eliittiin kuuluva hyvinvointitutkija Hans Rosling. Pink tarkasteli alaisten motivointia vastuuta lisäämällä, Rosling talouden ja hyvinvoinnin kasvun yhteiskunnallisia reunaehtoja.
Nordic Business Forum on ottanut linjan, jossa seminaari koostuu taustaltaan hyvin erilaisista luennoitsijoista. Kahden päivän pakettiin mahtuu bisnesvaikuttajia, ammattipuhujia, tutkijoita ja poliitikkoja. Järjestäjien mukaan he haluavat tarjota kulloiseenkin teemaan mahdollisimman monipuolisia näkökulmia.
Kieltämättä tavoite toteutuu, kun tämän vuoden teemasta kasvusta puhuivat niinkin erilaiset ammattilaiset kuin maailmanluokan johtamisvalmentaja Daniel Pink ja akateemiseen eliittiin kuuluva hyvinvointitutkija Hans Rosling. Pink tarkasteli alaisten motivointia vastuuta lisäämällä, Rosling talouden ja hyvinvoinnin kasvun yhteiskunnallisia reunaehtoja.
Koska olen ammatiltani toimittaja, eikä minulla ole alaisia, Roslingin yhteiskunnalliset perspektiivit kiinnostivat minua huomattavasti enemmän. Yrittäjien ja johtoportaan ammattilaisten taas oletan saaneen enemmän irti Pinkin esityksestä, koska se istui heidän työhönsä ja elämänpiiriinsä.
Kenties tällainen jokaiselle jotakin on väistämätön rakenne laajalle yleisölle suunnatussa ohjelmakokonaisuudessa. Pelkistä myynnin ammattilaisia tai toisaalta yhteiskunnallisista teemoista kiinnostuneita asiakkaita ei saisi haalittua niin suurta kasaa, että he täyttäisivät kongressikeskuksen. Järjestäjän intressi on myydä suurtapahtuma, joten kohdeyleisön on oltava laaja. Se määrittelee seminaarin lavean sisällön.
Mutta onko konsepti paras mahdollinen maksavan asiakkaan kannalta? Seminaarien liput ovat sen verran hintavia, että luulisi jokaisen haluavan itselleen sopivaa vastiketta alusta loppuun - ainakin jos lippunsa maksaa itse, eikä saa sitä työnantajan tai yhteistyökumppanin bonuksena.
Se tarkoittaisi kohdeyleisön ja samalla esiintyjien rajaamista tarkemmalla fokuksella. Konsepti ei kenties mahdollista suuria yleisömassoja, mutta oletan, että tiukemmin räätälöidyistä ohjelmista voisi veloittaa korkeampia hintoja.
Teksti: Heikki Ikonen
Kuvat: Nordic Business Forum/ Paula Ojansuu
Nordic Business forum järjestettiin edellisten vuosien tapaan vuonna Jyväskylässä Nordic Business Forumin 20- 21.9. 2012 pääteemana oli kasvu. Kasvun alateemoina ovat bisneksen kasvu, henkilökohtainen kasvu ja hyvinvoinnin kasvu. Kansainvälisinä päätähtinä vuonna 2012 olivat Virgin Groupin perustaja multimiljardööri Sir Richard Branson, kirjailija-luennoitsijatDaniel Pink ja Brian Tracy, sekä juuri TIMEn maailman 100:n vaikutusvaltaisimman listalle yltänyt valovoimainen professori Hans Rosling. lisäksi seminaarissa oli kaarti kotimaisia esiintyjiä mm. Jari Sarasvuo ja Esa Saarinen.
Nordic Business Forum 2013 -seminaarin päätähtinä nähdään mm. kirjailijat Malcolm Gladwell ja Tom Peters, Wikipedian perustaja Jimmy Wales sekä professorit Lynda Gratton ja Vijay Govindarajan. Seminaarin päätähdeksi saapuu General Electricin legendaarinen pääjohtaja Jack Welch.
Liput vaan ovat niin perhanan HALPOJA! Ne maksaisivat jossain muualla samasta konseptista kaksi kertaa enemmän.