Myyjät eivät osaa päättää kauppaa?Perjantai 7.12.2012 - Heikki Luoma Myyjät eivät osaa päättää kauppaa on yritysjohdon tavallinen valitus yrityksen myyjistä. Toisinaan se pitää paikkansa, joskus ei pidä, mutta sen se kertoo aina, että kauppaa halutaan enemmän kuin saadaan. Myyjän käyttäytyminen niin, että asiakas sitoutuu ostamaan mieluimmin kuin hylkäämään myyjän tarjouksen on kaupan päättämistä. ABC Always be closing on elokuvasta Glengarry Glen Ross kuuluisaksi tullut kaupan päättämistekniikka. |
Avainsanat: Heikki Luoma, myynti, myyjä, kaupan päättäminen, päättämistekniikka, myyntityö |
|
7.12.2012 9.34
Pauli Vuorio
Kyse on mielestäni hyvin paljon siitä, että myyntiprosessi pitää johtaa siihen, että asiakkaalla on ostohalu ja tarve, vähintään toinen ja asiakas itsekin ymmärtää sen. Ilman tätä kaupanpäätöstaidot eivät tuota muuta kuin tungettelevan oloista myyntiä. |
7.12.2012 16.28
Juha Mäkelä
Kyllähän se myyjän tehtävä on pyytää kauppaa, muuten kaikki on ollut markkinointia. Jos myyjä ei pyydä kauppaa, harvemmin se syntyy itsestään. |
7.12.2012 18.07
Hyvä aihe
Totta. Myyjän pitää myös harjoitella, eikä aina pelata varman pälle. |
7.12.2012 18.39
Jussi Syren
Isoissa kokonaisuuksissa on hyvä pyytää osapäätöksiä ja clousata pikkuhiljaa. Kun ostoikkuna on kerran aukaistu, niin clousaaminen on helpompaa. Ostopäätöstä voi myös helpottaa yes-yes-yes-tekniikalla, jolloin asiakas saadaan myöntämääm tuotteen palvelun edut yksi kerrallaan. Tällöin viimeinen kyllä-vastaus tulee helpommin. |
8.12.2012 1.08
Mika Ahola
Ei vastaus on tuttua, se vaan ei tarkoita aina eitä. Siitä alkaa kaupanteko. Mikäs siinä mietityttää? Rahoitus, väärä väri jne. Syitä voi olla monenlaisia. Kun myyjä ratkaisee ongelmat, kauppa syntyy. |
9.12.2012 22.28
Lapsiako asiakkaat?
Jos joku kysyy multa että mikäs siinä mietityttää niin en varmasti osta |
10.12.2012 7.23
Jerou
Jälkimmäinen kommentoija ei oikein tainnut ymmmärtää mistä on kyse. Asiakas on tietysti silloin aloittanut piirileikin ihan itse toteamalla, ettei hän tiedä ostaako. Mikä mietityttää on silloin hyvinkin järkevä kysymys, ellei jopa välttämätön, ei sitä tietenkään ilman asiakkaan syytä esitetä. |
10.12.2012 21.49
Ymmärsi varsin hyvin
Ei leiki piirileikkejä, eikä osta niiltä jotka leikkii |
11.12.2012 12.04
Raimo Lampi
Asiaa löytyy useammasta edellä olevista kommenteista. |
11.12.2012 12.11
Pauli Vuorio
Hieno tarina. |
15.12.2012 11.04
Jouni Röksä
Myynnin ammattilaisen kolme tärkeintä sanaa ovat ostatko, kiitos ja anteeksi. Kaikkia tarvitaan, mutta ilman ensimmäistä ei koskaan päästä myynnin huipulle. |
Tämä on kaksiteräinen miekka aivan, kuten artikkelista ilmenee.
Toimin usein myyjän roolissa, mutta ostajan roolista olen huomannut, että ongelmana todella usein myyjän toiminnassa on se, ettei tämä kysy kertaakaan kauppaa. Kyseessä on tuote-esittely, jonka päätöksenä puristetaan kättä ja toivotellaan hyvät viikon, syksyn, talven tms. jatkot.
Tuosta tulee mieleen se, että myyjä ei luota/usko tuotteeseensa niin paljon, että "kehtaisi" pyytää kauppaa, ellei asiakas itse klousaa kauppaa.
Erään myyjän kanssa kävi niin, että hän esitteli tuotevalikoimasta ensin sellaiset tuotteet, joille meillä ei ollut tarvetta. Myyjä itsekin puhui siihen sävyyn, että "Tälle (josta juuri kerroin) ei varmaan tarvetta ole, mutta katsotaanpa tuota, mistä oikeastaan tulin puhumaan." Otin tilanteen hanskaan ja siirryin "myyjän rooliin" ja kartoitin myyjän tuotevalikoiman, josta löysin yrityksellemme hyödyllisen tuotteen. Autoin myyjää tekemään kaupat.
Jotenkin tuntuu, että tänä päivänä myyjiltä puuttuu sopiva röyhkeys ja uskallus tehdä kauppaa. Silti ei tarvitse olla tungetteleva!
Kolikoin toisena puolena on se, että myyjä ei osaa lukea tilannetta ja erehtyy klousaamaan tökerösti liian aikaisin ennenkuin ostaja on kokenut tarvetta tai että hyöty on todistettu.
Fiksulle ostajalle kirjasta opetellut klousaustekniikat tai kiertoteiste päätöksen ottaminen ovat punainen vaate ja saavat aikaan ison EI-vastauksen alkuvaiheella myyntiesittelyä ja ei-vastaus ei enää muutu, vaikka mitä myyjä tekisi.
Tämän jakomielitautisen vastauksen päätökseksi on sanottava, että myyjän pitäisi osata viedä peliä ja haistella tilannetta ottaen hienovaraisin kysymyksin osapäätöksiä. Kauppa pitää uskaltaa päättää! Jos kaupanpäättämiskysymys ei tunnu luontevalta, ehkäpä presentaatio on pahasti vaiheessa.