Blogin arkisto

Fiksun ihmisen ajattelun ansa

Share |

Maanantai 4.3.2013 - Heikki Luoma


heikkiluoma.jpgKokouksessa jokainen esitteli oman myyntisuunnitelmansa. Tuli Pirkon vuoro esitellä. Pirkko aloitti sanomalla: "Ei ollut mitään mieltä laatia 50-sivuista suunnitelmaa, joten laadin puolen sivun mittaisen suunnitelman".

Toisessa tapauksessa eräs myyjä oli suunnitellut ottavansa yhteyttä 30:een henkilöön, joiden käyntikortit hän oli saanut seminaarissa. Hän sanoi, ettei ollut ottanut yhteyttä kehenkään.

Kysyin miksei ja hän vastasi, ettei hänellä ole aikaa tavoitella 30 henkilöä, joten hän ei ottanut yhteyttä yhteenkään.

Fiksut ja älykkäät ihmiset saattavat ajatella, että ellei voi tehdä kaikkea ja täydellisesti, hän ei tee mitään tai tekee mahdollisimman vähän.

"Kaikki-tai-ei-mitään" ajattelu lamauttaa saamattomaksi.

Yhden kokonaisen tai kahden sivun mittainen myyntisuunnitelma olisi luultavasti parempi kuin puolen sivun mittainen. Ei tarvitse tehdä 50 sivua. On varmasti parempi soittaa viidelle seminaarin osallistujalle, kuin olla soittamatta kenellekään.

Kaikki tai ei-mitään eivät ole vaihtoehtoja. Todellinen vaihtoehto ei ole, joko teen kaiken täydellisesti, tai en tee mitään.

Oikea vaihtoehto ja ajattelumalli on, että teen pikkuisen fiksummin, vähän enemmän, kokeilen ja opettelen kuin, että heitän hanskat kerralla tiskiin ryhtymättä mihinkään.

Kun kohtaat haasteen, joka on liian iso, tee siitä osa. Se on parempi kuin ei mitään.

Tee se mitä voit.

Heikki Matias Luoma
Actional Oy
www.actional.fi

Avainsanat: Heikki Luoma, johtaminen, markkinointi, myynti, myyntityö


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini