Kun ei ymmärrä lukemaansa? Miten osoittaa osaaminen?Perjantai 15.3.2013 - Juha Ahola
Miksi? Uskon, että pääsyy oli pitämässäni kirjaesittelyssä. Meillä oli tehtävän lukea jokin kirja ja pitää siitä kirjaesittely eli kertoa ja kuvailla kirjan sisältöä ja juonta läpi. Olin valinnut kirjaksi "Koiramäen talossa", jossa kerrotaan maatalon elämästä. Käytännössä kirjan sisältö oli täynnä erilaisia töitä, niinkuin ennenvanhaan maataloissa töitä oli. Kirjaesittelyni meni seuraavasti: "Tämän kirjan nimi on Koiramäen talossa. Tässä kirjassa aluksi ne teki töitä, siinä keskivälillä ne teki töitä ja sitte lopuksi ne teki töitä". Sitten pidin hiljaisen hetken lopettaakseni niin paras kaverini näsäviisaana lähti laukomaan kysymystä kehiin. "Mitä ne siinä alun ja keskivälin välillä tekivät?" Vastasin kylmän rauhallisesti: "Töitä". Se oli siinä. Eihän tuosta selviä, olinko lukenut kirjaa vai en, mutta tuossa esittelystä ei selviä se, mitä töitä kirjassa tarkalleen ottaen tehtiin. En siis osoittanut osaamistani, että olisin ymmärtänyt lukemani. Ei riitä, että vastaa "tekivät töitä", vaan se tulisi tarkentaa. Näin ollen opettaja taisi tehdä johtopäätöksen, että Juha tarvitsee lisää harjoitusta luetun ymmärtämisessä. Esimerkki kuulostaa naiivilta, mutta aivan sama on työelämässä. Ei riitä, että työntekijä sanoo osaavansa "laskuttaa" tai "hoitaa asiakaspalvelua", vaan ko. asia on purettava pienempiin osiin, mitä osaaminen tarkalleen ottaen tarkoittaa ja mitä työntekijä nimenomaisesti osaa (tai mitä ko. tehtävän osaaminen tarkoittaa). Näyttötutkinnoissa osaamisvaatimukset on esitetty selkeästi. On määritelty arvioinnin kohteet ja kriteerit. Suosittelen vahvasti perehtymään oheiseen linkkiin ja sieltä oman alan tutkinnon perusteisiin. Esim. työntekijöiden perehdyttämiseen arvioinnin kohteet ja kriteerit ovat oiva työkalu. Jos joku "väittää" osaavansa jotain, on viisasta kysyä, miten voit kyseisen osaamisen osoittaa? Minun kirjaesittely jäi hiukan tyngäksi aikoinaan. Osaaminen on aina osoitettavissa! Juha Ahola |
Avainsanat: Juha Ahola, ssaaminen, itsensä kehittäminen, oppiminen, koulutus |
|
20.3.2013 22:50
Juha Ahola
Kiitos Jarmo! |
20.3.2013 23:26
Ei kaikkea todisteta oikeasti
Entä miten osoitetaan todella oikeasti sellaisten tedemiesten pätevyys, jotka tutkivat asioita, joita kukaan ei ole vielä saanut selville? |
Kirjoittaja on täysin oikeassa siinä, että osaaminen ja osaamisen osoittaminen ovat kaksi eri asiaa.