Blogin arkisto

Mobiilinetin aika on nyt

Share |

Keskiviikko 24.4.2013 - Pasi Rahikka


pasirahikka.jpgOkay. Tämä on hyvin erilainen, kuin aiemmat kirjeeni sinulle, ja niille ihmisille, jotka ovat vasta löytäneet itsensä tänne, tämä ei ole kovinkaan tyypillinen aihe minulle. Tämän juttu on hieman tavallista teknisempi, mutta tähän on syynsä. Ole huoleti :)

Ota kuppi kahvia tai teetä. Tänään minä itse juon aika siistin näköistä teetä, joka on Davidin Teestä hankkimaani Dragon Pearls -teetä.

Olen syvästi liikuttunut KPCB:n Mary Meeker:in raportista, joka kertoo mobiililaite- ja tablettimyynnin heikentäneen läppäri- ja pöytäkonemyyntiä, kuten myös siitä, että Android on ohittanut käyttäjien keskuudessa Windows-käyttöjärjestelmän, sekä aika monesta muustakin jutusta. Raportti on itsessään aika syvällistä, mutta se kannattanee silti lukea. (Älä aloita ennen kuin olet lukenut tämän, ethän?)

MOBIILINETIN NOUSU

Kuvittele maailma ilman kannettavia ja pöytäkoneita. Meekker:in esityksessä hän kertoo faktoja siitä miten älypuhelimet ja tabletit ovat korvaamassa nämä laitteet. Tämä on vain yksi yksityiskohta, mutta luin myös jotain muuta tähän liittyvää, joka herätti vielä enemmän ajatuksia: Apple saattaa jo suunnitella tapoja oman älypuhelinmallistonsa lopettamiseen.

Tämä on aika monimutkaista, mutta mietipä nyt: he keksivät itse sen mikä tulee seuraavaksi valtavirtaan, ennen kuin joku heidän kilpailijoistaan saa heidän oman älypuhelinmarkkinansa laskemaan, he siirtävät ihmiset seuraavaan itse hallitsemaansa tilaan. (Unohda, että kerroin tästä sinulle).

Okay, palataanpa takaisin tähän hetkeen ja annetaan tulevaisuuden hoitaa itse itsensä. Mitä tämä kaikki tarkoittaa? Mitä mina tarkoitan?

Nimi "Mobiilinetti" tässä yhteydessä, on puolittain itse keksimäni vitsi, internetin sijasta. Tosin tähän tietysti liittyy ihan oikeaakin liikehdintää "tiedonkäsittelyssä" (pahoittelen termivalintaani), jonka takia mietin tätä juttua.

Instagram tai Facebook? Teet yhtä juttua Instagram:illa ja se on kuvien jakaminen. Mikä on #1 asia mitä ihmiset tekevät Facebook:issa? Jakavat kuvia. Joten puhelinsovellus hoitaa tämän paremmin (Instagram), kuin tietokonesovellus (Facebook). Okay. Tai jotain. Saatat miettiä.

Mikä Twitter on, jollei sitten ole mobiilinettisovellus.

Kun lähdet kotoa, etkö tarkistakin taskusi tai käsilaukkusi ja varmista, että läppärisi on mukana? Nukutko kannettava kone yöpöydällä, tai tyynyn alla?

Puhelimien lisälaitemarkkina on miljardien arvoinen. Tabletit. Tabletit ovat käytännöllisesti tarkasteltuna älypuhelimia heikkonäköisille ihmisille. Hymyilit. Miksi? Tämä on totta.

Luonnollisesti voit nähdä paremmin tabletilta. Leffojen katsominen tabletilta on ihan mukavaa, mutta puhelimesta katsominen on hieman hönttiä  (äläkä nyt vain laita kommenttia, että katsot leffoja puhelimestasi – sinä et ole normaali).

Tabletit ovat Mobiilinettiä. IT-osastot raportoivat aiempaa useammin, että ihmiset pyytävät hankintalupia mieluummin tableteille, kuin kannettaville. Miksi? Koska useimmat meistä pärjäävät pelkällä tabletilla. Me vastaamme meileihin. Hoidamme kalenteriamme. Seuraamme projektejamme. Me emme tarvitse mitään muuta.  Jos liität tablettiisi ulkoisen näppäimistön, et oikeasti tarvitse yhtään mitään muuta.

MITÄ SITTEN? MITÄ YRITÄT KERTOA?

Paljon ennen tämän trendin realisoitumista voit käynnistää oman trendisi omassa liiketoiminnassasi. Mitenkö?
Tee verkkosivustostasi liikuteltava ja mobiili. Mene käymään esimerkiksi http://chrisbrogan.com –sivustolla puhelimellasi (luulen muuten, että luet tätä jo valmiiksi puhelimestasi) ja katso miten se toimii. Mobiilimannaa. Eikö totta?

"Monikavaista" verkkosivustosi ja sen tarjoama. "Jos ihmiset eivät voi maistella" sitä mitä sinä myyt, he eivät osta. Tee videoista napakoita. Älä käytä Flash'ia (sori Adobe). Tee kaikesta yksinkertaista. Tee kaikesta mahdollisimman helppoa.

Käy lävitse kaikki äänimateriaalisi (anteeksi kaikille heikkokuuloisille – tiedän kyllä). Aloitin vuoteni sillä, että julisitin videon voittokulkua. Olen huomannut välittömän onnistumisen podcast:eissani. Mutta en pelkästään itseni osalta. Meeker kertoo, että meillä kaikilla on 41 minuuttia ”omaa aikaa” autoissamme, jota käytämme mieluusti omaksi hyödyksemme.

En ole mainosmies, mutta minua silti kiinnostaa kovasti se tieto, että 10% ihmisten ajasta kuluu Mobiilinetissä (tämän päivän tilanne, joka siis tuntuu aika alhaiselta), mutta tästä huolimatta yritykset satsaavat vain alle 1%:a mainoseuroistaan mobiilimainontaan.

Ajattele omien sähköpostiesi pituutta. Minusta 300 sanaa on jo paljon. Nämä juttuni lähentelevät aina 1000 sanaa. Mobiilimaailmassa tämä on aivan liikaa.

Ajattele monikanavaviestintää uudestaan. Esimerkkinä, kerron sinulle tämän: tästä lähtien, joka ikinen sunnuntai lisään tämän viestini myös podcast:iini. Äänitän kuunneltavan version ja laitan sen eteenpäin joka sunnuntai. Aivan niin! (Kiitos Mike Stelzner tästä ideasta!)

SIINÄ SE

Minä en kuulu niihin ihmisiin, jotka kirjoittavat trendeistä niiden oikeilla nimillään. Tykkään piilottaa kukkakaalin perunamuusin joukkoon. Mutta koska sinä varmaan mietit jo kovasti sitä kaikkea mitä teet vuonna 2013, halusin nostaa tämän tutkapinnallesi.

Mitä mietit? Saatko tästä toivoa? Pelottaako tämä sinua? Oletko vasta aloittelemassa tavallisen netin äärellä, etkä halua vielä ajatella Mobiilinettiä?

Klikkaa kommentoi, tai vastaa. Siitä se lähtee.

TAI, voit ruveta hengailemaan ja jutskailemaan Secret Team:issa muiden samanhenkisten kavereiden kanssa.  Joka viikko tapahtuu paljon kaikkea siistiä. Tämä voisi olla sinun yhteisösi, jossa tapaat ihmisiä, jotka tykkäävät näistä tällaisista jutuista yhtä paljon, kuin sinäkin.

Ja kiitos siitä, että olet siellä. Nähdään taas seuraavalla kerralla.

--Chris...

Pasi Rahikka

Alkuperäinen kirjoitus

Pasi Rahikka on perheellinen surffausta rakastava ratkaisu- ja palvelumyynnin ekspertti Lohjalta. Hän on menestynyt urallaan lukuisissa eri myynnin ja myynnin kehityksen tehtävissä. Pasi on saanut kiitosta aurinkoisena ja energisen innostavana asiansa osaavana ammattilaisena, jolla on käytännön kokemusta ja menestystä useilta eri toimialoilta sekä kuluttaja- ja yritysmyynnistä että myös yrittäjänä. 

Hänen positiivinen ja ennakkoluuloton asenteensa ongelmien ratkaisuun yhdistettynä käytännön osaamiseen ja tekemiseen ovat keskeisiä elementtejä, joiden avulla hän voi auttaa yrityksiä myymään enemmän. Pasi osaa myös sosiaalisen liiketoimintamedian valjastamisen myyntiä aikaansaavaksi työkaluksi. Pasin värikäs blogi toimii monille inspiraation ja käytännön työkalujen lähteenä.

Avainsanat: Pasi Rahikka, mobiilinetti, sovellus, instagram, facebook, twitter, tietotekniikka, internet


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini