Blogin arkisto

Ostamisen sietämätön vaikeus

Share |

Torstai 30.5.2013 - Maarit Balac


maaritbalac.jpgMyynti on vaikeaa ja työlästä… ainakin joskus. Onko ostaminen sitten sen helpompaa?

Myyjän näkökulmasta yleensä on.  Mutta koska olen tehnyt molempia, ostanut ja myynyt, niin uskallan väittää että ei se ostaminen ole niin helppoa ja yksikertaista miltä se saattaa, etenkin myyjän silmissä, näyttää. Nyt tarkoitan ostajilla niitä jotka tekevät sitä hommaa työkseen, ostavat tuotteita tai palveluita jälleenmyyntiin tai yrityksen käyttöön.

Avainsanat: Maarit Balac, myynti, myyntityö, ostaja, ostaminen


Kommentit

30.5.2013 13.20  Pauli Vuorio

Myyjän tehtävä on toimia palvellen ja position kautta, eli toisin kuin esimerkissä. Palvelusta voi ottaa kyllä hinnan, niin että asiakas sen hymyssä suin suostuu maksamaan.
Myyjän on otettava selvää. Tämä ei tietenkään ole aina mahdollista etukäteen, mutta ennen varsinaista konkreetiista kaupantekoa kuitenkin. Kysessä on aika karrikoitu esimerkki, jossa juuri myyjä aiheuttaa ongelmat.
Voi olla ettei kaikkia asiakkaan toiveita voi tai kannata toteuttaa, mutta asian käsittelyyyn on mahdollisuuksia.
Ainoa keino siihen, ettei suuruudeen ekonomia pelkästään sanele kenen ehdoilla toimitaan, on että sinulla on uniikki tuote, uniikki ratkaisu tai sitten unikkia palvelua, olet ainutlaatuinen. Liian monet kuvittelevat olevansa normaalilla palvelulla ainutlaatuisia, ainutlaatuisuuden täytyy olla totta.
Hyvissä myynnin koulutuksissa käsitellään myös ostoprosesseja, eihän ilman asiakasta voi myydä. Tietenkin myyjä on aina todellisessa tilanteessa omillaan.Ei ole olemassa vain yhtä ja ainoaa prosessia, jossa käsikirjoitus on valmiiksi tietyssä järjestyksessä ja päätöksentekokin eroaa eri ihmisillä.
Yhteneviä tekijöitä on kuitenkin yleensä selvästi enemmän kuin erottavia.

30.5.2013 19.08  Maarit Balac

Hyviä huomiota ja tarkennuksia Pauli!

Aina ja kaikkea ei voi mitenkään tietää se on selvä. Halusin tässä todellisessa esimerkissä tuoda ostajan näkökulman, en syyllistää myyjää. Jos vastaavaa tavaraa on tarjolla useammalla ja yksi tuntee asiakkaan ostoprosessin ja osaa heti toimia sen mukaan, niin ostaja valitsee tämän helpomman ja riskittämämmän vaihtoehdon.

Kun on kyse isoista asiakkaista niin tietoa kannattaa hankkia etukäteen se on varmasti sen vaivan ja hinnan väärti.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini