Blogin arkisto

Mitä voimme jättää tekemättä?

Share |

Perjantai 26.7.2013 - Juha Ahola


juhaahola.jpg1) Asiakastyytyväisyys, 2) korkea laatu ja 3) tehokas toiminta. Siinäkö yritysten tärkeimmät "arvot" tai millä nimellä sitten kukin menestystekijöitään kutsuu? Eiköhän näiden seikkojen pitäisi olla itsestäänselvyyksiä. Tuskin noilla nimenomaisesti erotutaan kilpailiojoista tai ainakin tarkennuksia tarvitaan, mitä nimenomaan kyseisen asia käsittää ja tarkoittaa ja miten se on kilpailijoista erottava seikka. Yritysten myyntipuheissa korostetaan lukuisia argumentteja Missä-kaikessa-me-ollaan-hyviä!

Mutta kuinka usein törmäät yritykseen, jossa kerrotaan, että tässä ja tässä asiassa emme ole hyviä, mutta panostamme tähän ja tähän? Et varmastikaan usein. Talonrakentaja voi toki todeta asiakkaalle, että käsityönä tehty kaappikello kannattaa tilata ammattipuusepältä eikä häneltä (=talonrakentajalta), mutta kylläpä se niin tahtoo olla, että yritykset ovat itseriittoisia omalla toimialallaan.

Tuntuu jopa siltä, että meidän-isä-on-parempi-kuin-teidän-isä –mentaliteetti nousee pinnalle helposti. Mutta olisiko sittenkin otettava mallia Omenahotelli –konseptista? Omenahotelli poikkeaa normaalista hotellibisneksestä, koska on raakannut suuren osan niistä palvelukonseptiin liittyvistä seikoista, joita kilpailijoilla on ja jotka tulevat kilpailijalle kalliiksi (kuten henkilöstökulut). Kyseessä on nk. Itsepalveluhotelli. Asiakas varaa huoneen netistä, saa sisäänpääsykoodit ja käy yöpymässä hotellissa omatoimisesti. Omenahotelleissa ei ole mm. vastaanottotiskiä. Useiden palveluiden puutteesta huolimatta Omenahotellit ovat varsin suosittuja eli asiakkaat eivät välttämättä kaipaakaan sitä kaikkea, mitä kilpailjat tarjoavat itsestäänselvyytenä.

Yritys on olemassa asiakkaitaan varten. Yrityksen tehtävä on hankkia ja pitää asiakassuhteita.

Samaa rohkeutta ja "sinisten merien näkemistä" tarvitaan etenkin haastavina talouden aikoina. Uskallatko haastaa yrityksesi/työpaikkasi aivoriihikeskusteluun siitä, mikä on on se tärkein juttu, miksi asiakkaat kääntyvät yrityksen puoleen, mutta samaan hengenvetoon olisi viisasta miettiä, mitä sellaista ehkä teette/tarjoatte asiakkaille, mitä he eivät välttämättä kaipaa? Mitä voisimme jättää tekemättä?

Jos yrityksestä tehdään strategiaprofiili ja puidaan omat ja kilpailijoiden menestystekijät, paras tilanne ei olekaan se, että kaikessa yrittää olla paras. "Siniselle merelle" kilpailusta "vapaaksi" päässeet yritykset ovat oivaltaneet, mitä sellaista kannattaa tarjota asiakkaille, mitä muut eivät tarjoa ja mitä sellaista kannattaa karsia ja olla tekemättä, mitä kilpailijat tekevät ja mikä ei ole asiakkaille sittenkään niin tärkeää.

Aina ei ole kysymys siitä, mitä vielä asiakkaat kaipaisivat. Kannattaa miettiä myös sitä, mitä he eivät sittenkään kaipaa? Kun tätä mietit, muista Omenahotelli!

Juha Ahola
Vauhtipyörä.fi

Avainsanat: Juha Ahola, johtaminen, sitoutuminen, yrittäminen, yritysjohtaminen


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini